Luidsprekers moeilijk aan te sturen?

Gestart door DaanNL, januari 05, 2018, 20:47:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

TurboMarco

Een Watt is en blijft een Watt ,net als een Volt een Volt blijft  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Whisper.nl

Citaat van: TurboMarco op januari 09, 2018, 22:38:56
Een Watt is en blijft een Watt ,net als een Volt een Volt blijft  :-D

Mee oneens. steek je vingers maar in de wandcontact doos.

Bij Watt voel je niks. De 230 volt voelt echt heel anders aan  HLP
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Paul

Citaat van: Whisper.nl op januari 10, 2018, 09:47:20
Mee oneens. steek je vingers maar in de wandcontact doos.

Bij Watt voel je niks. De 230 volt voelt echt heel anders aan  HLP
@Whisper.nl  Ik voel de spanning hier al oplopen.    :schater:
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Cornelis1921

Citaat van: TurboMarco op januari 09, 2018, 20:42:54
Ja indien er daadwerkelijk sprake is veel massa .
Nee indien er sprake is van weinig massa ,en daar is in de meeste gevallen sprake van .

Een groot membraan kan met meer gemak lage frequenties weergeven ,ook ligt het rendement veelal een stuk hoger .
Ook kan een groot membraan lichter gehouden worden omdat de excursie veel lager is .

Vrijwel iedere "grote driver" heeft een impedantie van 6-16 Ohm ,niet echt spannend dus .
Een grote driver hoeft t.o.v een kleine driver niet te veren (zoals jij dat noemt) = feitelijk excursie .

Kleine luidsprekers vragen eigenlijk een potente versterker ,een grote luidspreker kan makkelijk af met een lichtere versterker ,daarom zie je bijna altijd bij grote luidsprekers bijvoorbeeld een buizen versterker met enkele watt's aan boord ,en bij kleine speakers van die zware bakken met wel 100 Watt of meer .

Het verhaal krijgt pas een andere wending wanneer je een grote driver in een te kleine behuizing toe wilt passen ,dat zie je meestal bij subwoofer systemen en in dat geval moet je een driver nemen met een flinke x-max (excursie) want je zal de laagste octaven moeten halen door flink te boosten ,dus dat vraagt dan tot wel 10x meer vermogen vd versterker .

Trouwens die vlieger gaat ook op wanneer men een kleine driver in een te klein kistje stopt ,maar dan gaat die kleine driver toch al over z'n nek .
Goed verhaal, Marco. notworthy En dat is nu precies de reden waarom ik nu voor de PM8005 koos en niet een lichtere versterker. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

NB

Citaat van: Cornelis1921 op januari 10, 2018, 17:06:05
Goed verhaal, Marco. notworthy En dat is nu precies de reden waarom ik nu voor de PM8005 koos en niet een lichtere versterker. :yes:
Dat was een goede keuze, Cor :yes:
Die Harbeths hebben wat power nodig.
Dat middentonen potmetertje lijit me met beroerde opnames ook wel handig.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

SB_Marantz

Tri-tone regeling kan idd handig zijn.
Je mag het ook gerust gebruiken.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Marvin

Ik begrijp hieruit dat er ook mensen zijn met kleine luidsprekers? 🤯

TurboMarco

Ik gebruik kleine luidsprekers als rear's   :lol:

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

NB

Voor kleine zijn ze nogal uit de kluiten gewassen.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

RoGEK

Citaat van: marvin op januari 10, 2018, 23:58:19
Ik begrijp hieruit dat er ook mensen zijn met kleine luidsprekers? 🤯

Ja, op de slaapkamer.... BNS EX35  :yes:
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

xander32

Bijzondere mid/bas drivers, zo ken ik ze ook van Mission ls uit het verleden.

Citaat van: TurboMarco op januari 11, 2018, 12:39:48
Ik gebruik kleine luidsprekers als rear's   :lol:



TurboMarco

Het zijn Scan Speak drivers van pak hem beet 16 cm .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

... 't zijn toch andere ...




... of toch ni 🤔

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Maus

Ik draai met Wharfedale 504's.



Het is niet zo zeer de controle die ik als verschillend opmerk, maar wel de klank kleur verschilt per versterker. Getest met een Quad 606, 170DC, en een Restek Challenger. Alledrie hebben die op zich vermogen genoeg..