Luidsprekers moeilijk aan te sturen?

Gestart door DaanNL, januari 05, 2018, 20:47:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DaanNL

Ik hoor vaak mensen over "mijn luidsprekers zijn moeilijk aan te sturen" en "deze versterker kan zelfs de moeilijk aan te sturen luidsprekers onder controle houden".

Hoe kan ik zien of (mijn) speakers "moeilijk" aan te sturen zijn? Of is dit alleen proef ondervindelijk vast te stellen door te luisteren.
|| Marantz PM8005 || Quad 21L2 || Sonos Connect ||

Stadium III

In principe zijn bijna alle luidsprekers goed aan te sturen
Je zit met het ontwerp en dat minimale omage dat er is en de gevoeligheid in db

Speakers van een 6-8 ohm en 90 db ongeveer gevoeligheid allemaal eitje

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

renes59

Ik geloof niet dat er fabrikanten zijn die moeilijk aan te sturen luidsprekers maken, waarom zouden ze. Als je op oorlogssterkte gaat spelen kan een versterker over de nek gaan, maar van te voren heb je dan al een gehoorbeschadiging opgelopen. Maar ligt dat aan moeilijk aan te sturen luidsprekers?
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

SB_Marantz

#3
Er zijn wel degelijk fabrikanten die moeilijk aan te sturen speakers maken of gemaakt hebben maar het merendeel is gewoon makkelijk. Voor (bijna) elke versterker.
Een versterker gaat pas over zijn nek wanneer je deze overbelast net zoals een speaker.

Oorlogssterkte: Wanneer je dat wil doen zonder de speaker snel te beschadigen moet het vermogen onder clipping punt op zijn minst hetzelfde zijn als de continue belastbaarheid  van de speaker.

Gehoorbeschadiging loop je op na jaren in een discotheek rondgehangen te hebben waar ze absurd hard spelen.
Bij 120 dB spl loop je dit direct op.

Maar idd, er wordt veel kletspraat verkocht om je een dikke dure versterker aan te smeren.
Maar al te vaak nergens voor nodig.



Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

pdufrenne

Een moeilijk aan te sturen luidspreker heeft alles te maken met de impedantie ervan.
Door de fabrikant wordt de nominale impedantie opgegeven, maar deze is niet over het hele frequentie bereik hetzelfde. Zo kan een 4 ohms luidspreker makkelijk een dip hebben tot onder de 2 ohm. Vaak zit deze in het laag.
Natuurlijk houden versterker fabrikanten hier ook rekening mee, maar het is niet slim om een dergelijke luidspreker aan te sluiten op een 8 ohm gespecificeerd versterker.

Grote luidsprekers, en dus minder de boekenplank varianten, kunnen vervelende dips hebben. Ik heb zelf vloerstaande zuiltjes gehad die tot onder de 2 ohm kwam. Deze hadden dubbele woofers, en gingen pas goed klinken in het laag toen zij op een dikke versterker werden aangesloten.

Heb je een luidspreker op het oog, houdt je dan aan het advies op wat voor versterker deze aan te sluiten. Wordt gespecificeerd dat deze geschikt is voor 50 tot 100 Watt, ga daar dan met je versterker niet onder zitten.
Wil je het impedantie verloop weten, dan zijn van de meeste lastige luidsprekers, ergens op internet, wel de "impedance curve" te vinden.

Wil je aan de versterker kant weten of deze moeite heeft met lage impedanties, dan moet je de specificaties erop naslaan. Bij een flinke versterker is opgegeven hoeveel Watt deze kan leveren bij 8, 4 of soms ook 2 ohm.
De ideale versterker kan bij 4 ohm twee keer zoveel vermogen leveren als bij 8, en vier keer zoveel bij 2 ohm. Nu zul je zo'n versterker niet gouw vinden, maar een versterker die nauwelijks meer vermogen kan leveren bij 4 ohm dan bij 8, zal niet goed om kunnen gaan met impedantie dips.

Zucht. Is weer een heel verhaal geworden. Dank voor het lezen.

PS. Dit is een generiek verhaal, waar altijd uitzonderingen op kunnen zijn.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

mountainbiker

Citaat van: pdufrenne op januari 06, 2018, 16:45:34
Een moeilijk aan te sturen luidspreker heeft alles te maken met de impedantie ervan.
Door de fabrikant wordt de nominale impedantie opgegeven, maar deze is niet over het hele frequentie bereik hetzelfde. Zo kan een 4 ohms luidspreker makkelijk een dip hebben tot onder de 2 ohm. Vaak zit deze in het laag.
Natuurlijk houden versterker fabrikanten hier ook rekening mee, maar het is niet slim om een dergelijke luidspreker aan te sluiten op een 8 ohm gespecificeerd versterker.

Grote luidsprekers, en dus minder de boekenplank varianten, kunnen vervelende dips hebben. Ik heb zelf vloerstaande zuiltjes gehad die tot onder de 2 ohm kwam. Deze hadden dubbele woofers, en gingen pas goed klinken in het laag toen zij op een dikke versterker werden aangesloten.

Heb je een luidspreker op het oog, houdt je dan aan het advies op wat voor versterker deze aan te sluiten. Wordt gespecificeerd dat deze geschikt is voor 50 tot 100 Watt, ga daar dan met je versterker niet onder zitten.
Wil je het impedantie verloop weten, dan zijn van de meeste lastige luidsprekers, ergens op internet, wel de "impedance curve" te vinden.

Wil je aan de versterker kant weten of deze moeite heeft met lage impedanties, dan moet je de specificaties erop naslaan. Bij een flinke versterker is opgegeven hoeveel Watt deze kan leveren bij 8, 4 of soms ook 2 ohm.
De ideale versterker kan bij 4 ohm twee keer zoveel vermogen leveren als bij 8, en vier keer zoveel bij 2 ohm. Nu zul je zo'n versterker niet gouw vinden, maar een versterker die nauwelijks meer vermogen kan leveren bij 4 ohm dan bij 8, zal niet goed om kunnen gaan met impedantie dips.

Zucht. Is weer een heel verhaal geworden. Dank voor het lezen.

PS. Dit is een generiek verhaal, waar altijd uitzonderingen op kunnen zijn.
Ik heb geloof ik een dergelijke versterker.https://www.stereophile.com/content/nad-d-3020-integrated-amplifier-measurements
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

RoGEK

Allemaal geen probleem....
Tot je een Infinity Kappa 9 op serieus vermogen wil laten spelen zonder je eindtrappen te frituren...

impedantieverloop daarvan is een killer:

- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Paul

Citaat van: RoGEK op januari 06, 2018, 19:05:43
Allemaal geen probleem....
Tot je een Infinity Kappa 9 op serieus vermogen wil laten spelen zonder je eindtrappen te frituren...

impedantieverloop daarvan is een killer:


Zou ze wel eens op mijn Usher eindtrap willen proberen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Frits Denon

Denk dat mijn Denoontjes er ook wel raad mee weten. HB
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

RoGEK

die 0.8ohm bij zo'n 35-40 Hz en zelfs nog maar 2ohm bij 50Hz kan zorgen dat er serieus wat stroom gaat lopen als je op volume gaat spelen...

Als je een beetje versterker hebt (100 watt bij 4 ohm), zou daar theoretisch al 25Amp kunnen gaan lopen en zal in die dip van 1 ohm al gewoon 400 watt geleverd gaan worden bij gelijk blijvende spanning...

Dit kan zo'n versterker nooit waardoor je alles overbelast, en dat kan dus al gebeuren bij lagere volumes.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Paul

@SB_Marantz  heeft hier een mooi voorbeeld van.

Was geloof ik op een SM80 eindtrap.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

TurboMarco

CiteerGrote luidsprekers, en dus minder de boekenplank varianten, kunnen vervelende dips hebben.

Wat bedoel je met grote luidsprekers ? ,want dat is nogal een ruim begrip  :roll:

In het geval van 3 weg systemen tot 4 of 5 weg systemen kunnen er problemen ontstaan doordat er geen impedantie correctie word toegepast ,een goed voorbeeld van zo als het wel goed kan is de Seas EX4 ,deze is groot in de zin vd afmetingen van de behuizing,de drivers zelf zijn niet eens zo groot.

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

pdufrenne

Citaat van: TurboMarco op januari 06, 2018, 23:54:34
Wat bedoel je met grote luidsprekers ? ,want dat is nogal een ruim begrip  :roll:

Precies zoals ik schrijf, géén boekenplank varianten.
Het is een generieke uiteenzetting, met daarop natuurlijk de nodige uitzonderingen.

Waar ik op aan wil sturen is, dat als men vermoed een minder gunstige combinatie van luidspreker en versterker tegen te komen, wat onderzoek te doen.
Lees de specificaties van de versterker: kan deze goed met lage impedanties overweg?
Zoek de impedantie curve van de luidspreker op: heeft deze verraderlijke dips?
En trek je conclusies.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

TurboMarco

Sorry ik kan hier niet zoveel mee .

CiteerPrecies zoals ik schrijf, géén boekenplank varianten.

Ik blijf van mening dat de afmeting niet ter zake doet als het gaat om de aansturing daarvan .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Stadium III

 stupid
Citaat van: TurboMarco op januari 07, 2018, 14:09:10
Sorry ik kan hier niet zoveel mee .

Ik blijf van mening dat de afmeting niet ter zake doet als het gaat om de aansturing daarvan .
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4