Marantz 2325 revisie

Gestart door HAL9000, januari 04, 2018, 15:22:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

HAL9000

Ik dacht ik post weer eens iets. Ik heb het zo drug gehad met alles  redface.

Ik heb weer eens een keer een marantz 2325 op de tafel gehad. De receiver was spelend, hier en daar een lampje kapot. En veel vieze schakelaars en potmeters.



Alles léék origineel, maar al snel kwam ik erachter dat ik iets mis.

Schijnbaar waren alleen de eindtorren door gegaan, want op de driver print was niks vervangen?



Verder waren het merendeel elko's die rot waren, helaas waren de grote 71V 15000 ook niet goed meer.

Fm oud

Fm Nieuw, paar elkootjes maar.


Am oud

AM nieuw


Front end FM oud.

Nieuwe elko's en ook bleek de discriminator spoel opnieuw afgesteld te worden.

Voorversterker oud

En gereviseerd

low-en High filter oud



Nieuwe elko's en torren.


Onderkant.


Alle oude componenten.





Hele mooie en krachtige receiver, Helaas wel een stuk zeldzamer geworden.
byebye
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

ancien

Prachtig verslag weer, wat deed je uiteindelijk met de eindtransistoren die defect waren, nieuwe ingeplaatst. Zijn die nog te krijgen en van zelfde kwaliteit/klank?

Laurenz
Marantz is my life -> mijn collectie: 3800+510M+150 / 4140 / 2325 / 120+1250 / 6300 / 4400 / 2245 / 110 Engraved Woodcased / 5220 / SE-1S Elektrostatic Headphones/ B&W DM2a / Audio Professional AP 30 / AP 60 / AP 70

Paul

Als het maar de Marantz drug is Jon.   :-D
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

HAL9000

Citaat van: ancien op januari 04, 2018, 16:49:45
Prachtig verslag weer, wat deed je uiteindelijk met de eindtransistoren die defect waren, nieuwe ingeplaatst. Zijn die nog te krijgen en van zelfde kwaliteit/klank?

Laurenz

Ja ik heb 4 nieuwe MJ15003 en MJ15004 van ONSEMI geplaatst. alleen mijn foto is corrupt!
krijg allemaal blokjes.  nopompom 

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

HAL9000

Citaat van: Paul op januari 04, 2018, 17:54:08
Als het maar de Marantz drug is Jon.   :-D

Ja inderdaad!, alhoewel jij ook een paar leuke spullen hebt van andere merken.   HB
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

jrm


Cornelis1921

Je hebt hiermee weer fraai werk afgeleverd, Jon. notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MarkII

Jeetje inderdaad weer een prachtig stukje herstel. Echt petje af. Ben toch ook benieuwd hoe je o.a. al die condensatoren doormeet. Moet je deze nu eerst allemaal los solderen voordat je ze kan meten?

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

HAL9000

Citaat van: MarkII op januari 12, 2018, 11:37:37
Jeetje inderdaad weer een prachtig stukje herstel. Echt petje af. Ben toch ook benieuwd hoe je o.a. al die condensatoren doormeet. Moet je deze nu eerst allemaal los solderen voordat je ze kan meten?
Dat zou wel moeten als je steekproeven gaat doen, echter als je een apparaat laat reviseren moeten alle elko's er uit en eventuele andere rotte componenten. Bij bijvoorbeeld een PM80 hoeven de 15000uF nog niet vervangen te worden omdat die nog goed doormeten en relatief veel verlies kunnen hebben voordat je aan -20% zit bijvoorbeeld.  Bij zo'n oud apparaat als de 2325 zijn alle elko's wel allang over de datum heen. En die grote afvlak elko's weet ik toevallig van dit model dat ze een beetje rot worden. Ze meette beide rond de 12000uF en moet 15000uF zijn. Is niet slecht, maar wel tijd voor vervangen aangezien ze bijna 40 jaar zijn.
Achteraf meet ik sommige door, om te zien wat de algemene staat was van de elko's.  En merendeel meet nog redelijk; een enkeling is echt slecht.  byebye
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!