Marantz receiver (SR 8012) & Sonus Faber Venere 2.5 .....een goede match?

Gestart door insomniac, december 31, 2017, 13:23:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

insomniac

Na aanschaf van de SR 8012 wil ik mijn speakers over een aantal maandjes gaan upgraden.

Persoonlijk vind in de sonus faber venere 2.5 een erg fraaie speaker.


Deze wil ik dan aansluiten middels te bi-ampen. Nou weet ik dat er niets boven een luistersessie gaat, maar ik ben gewoon benieuwd of er iemand een combinatie receiver met deze speaker heeft staan?


xander32

Match versterker - speaker is niet zo spannend, de match speaker - akoestiek daarentegen veel meer. Over het eerste zou ik mij niet druk maken, betreft het tweede kan niemand op afstand wat zinnigs zeggen: pas als de ls er staan, hoor je of deze een beetje willen klinken in jullie ruimte.

insomniac

Qua akoestiek ben ik het grotendeels met je eens.

Qua match versterker/speaker niet.  Je hebt bij bepaalde merken versterkers/speakers nou eenmaal combinaties die ietwat minder goed matchen.
Daar kan nogal wat verschil in zitten qua kleuring mbt bijvoorbeeld een B&W 704 die in een soortgelijke prijsklasse zit.

Echter qua design vind ik de venere 2.5 een verademing op de rechthoekige "dozen"......maar ja das een kwestie van smaak.

xander32

Daar waar een ls in een huiskamer staat, begrijp ik dat het oog ook wat wil, maar hopelijk heeft deze minder prioriteit voor je dan een goed geluid  🎶 (?)


Citaat van: insomniac op december 31, 2017, 14:02:57
Qua akoestiek ben ik het grotendeels met je eens.

Qua match versterker/speaker niet.  Je hebt bij bepaalde merken versterkers/speakers nou eenmaal combinaties die ietwat minder goed matchen.
Daar kan nogal wat verschil in zitten qua kleuring mbt bijvoorbeeld een B&W 704 die in een soortgelijke prijsklasse zit.

Echter qua design vind ik de venere 2.5 een verademing op de rechthoekige "dozen"......maar ja das een kwestie van smaak.

insomniac

Geluid heeft natuurlijk altijd de hoogste prioriteit.

De nieuwe B&W 704 schaar ik ook onder de kanshebbers.
De SF heeft in 2013 een EISA award in de wacht gesleept (nu zegt dit natuurlijk niet altijd iets) maar deze heeft net als de nieuwe 700 serie in diverse reviews goede recensies gekregen.

Zoals ik al aangaf heeft geluid natuurlijk de hoogste prioriteit, maar is een hoge WAF ( wife acceptance factor) niet geheel onbelangrijk om haar na aanschaf van de 8012 nog eens over de streep te trekken  :-D lol

En van B&W weet ik dat de meeste varianten matchen met Marantz.....van de SF niet

xander32

... ik heb de nodige ls mogen beluisteren, welke van anderen dan ik zelf de mooiste reviews kregen, de hoogste cijfers kregen, maar totaal niet mijn smaak waren ...

Peppy

De sf venere 2.5 ziet er geweldig uit; heeft een tijdje hier in huis staan spelen i.c.m marantz,(zoonlief), echter, na enkele weken waren hij & ik, het er over eens dat deze chinese ls toch wel een beetje "bloedarmoede" hadden.
Kies voor dat geld liever een xt8f o.i.d.
Meer waar voor je geld


Peppy

Jr is ( was) in de zelfde val getrapt; ze zagen er zo  gelikt uit, EN het was sonus faber.
Tweedehands zijn ze al te koop voor zo'n 950 euri Stel); zegt toch ook wel iets!
Kijk goed uit, en veel succes met je keuze/aankoop.

insomniac

Bloedmooi.......bloedmooi is de venere 2.5. Maar klinkt hij ook bloedmooi? Nou vandaag was het moment om dat te ervaren. Gebeld met Poulissen te Roermond of hij voorradig was. " Mijnheer u kunt op uw gemak in de  luisteruimte plaatsnemen en de speaker uitvoerig beluisteren."  Mooi vrouw mee vanwege de WAF ( wife acceptance factor) en op pad richting Roermond.  Na een prettig gesprek richting luisteruimte. En daar stond ze.....ze schitterde. Kopje koffie cd's te voorschijn getoverd en de pret kon beginnen. De marantz pm8005 en sa 8005 werden als bron gekozen.

"Schat luister jij maar op je gemak ; ik ga ff shoppen heb dr toch geen verstand van;  koop maar als ze bevallen. Ze zien er leuk uit.
En dat klopt; prachtig zijn ze. " Ik heb liever dat je blijft, verstand is niet nodig, alleen werkende oren."

In de ruimte stonden de Venere 2.5 ,KEF R900,  PIEGA premium 501 , MONITOR audio Silver 500  ,  DYNAUDIO ?   EN B&W 703 en 702 s2


Dus begonnen we met BLISS : they made history. Een cd die  qua geluid  in het brein verankerd ligt. Heerlijke muziek.  Aangezien er meerdere speakers stonden besloot ik om te switchen.... telkens vergelijkend met de Venere.
Track 3 96 hours waiting , play,  en de Venere ontwaken. Maar het klonk niet zo ruimtelijk als mijn oude Visonk concept 5. Niet verkeerd maar anders...tijd om te switchen. De eerste vergelijking wordt gemaakt met de B&W 703. Goh....dat klinkt heel anders dan die veneres....veel ruimtelijker  veel gedetailleerder. Het is alsof die veneres gedempt klinken; alsof er een sluier  over ligt. En daarmee slaat mijn vrouw de spijker op de kop en denk ik,  dat dat precies hetgeen is wat Peppy hiervoor omschreef als " bloedarmoede" Een wereld van verschil zelfs voor de ongetrainde  oren. De B&w vullen de kamer met muziek, lucht om de speakers,  plaatsing het klinkt gewoon heerlijk.

Track 4 " the return"   en  de Veneres verliezen steeds meer veld. Eén ding is zeker.......het worden géén Veneres wanneer deze trend zich voortzet bij andere cd's. Vervolgens komen Loreena Mckennit, Sting,  Mark Knopfler en Cris Rea aan bod en wordt veelvuldig tussen speakers geswitched. Rammstein en het andere zware werk hebben we thuis gelaten.

Uiteindelijk blijft alléén B&W over.........het blijkt voor ons de allerbeste match met Marantz.........Maar dan....dan de keuze uit de 703 of de duurdere 702. Terug naar af,  luisteren.
Mooi......." ik vind de speakers met dat dingetje bovenop nog net wat beter klinken" ...en ik, ik knijp in mn handjes want die 702 klinken magisch. Weet je wat, we gaan  ff wat eten en dan bespreken we het? Deal! Het is toch best wel wat prijsverschil. Poulissen komt met een mooi bod en na een lekkere lunch bedenkt mn vrouw dat die speakers met dat rare dingetje bovenop toch wel veel beter klonken. En hoeveel is dat verschil nou over een periode van 10 jaar zegt ze...... Dusssssss hebben we uiteindelijk toch maar besloten om de 702 te adopteren....en wonen deze vanaf volgende week bij ons :-). I love my wife

Thx voor jullie input!




xlr8

Leuke review   8-)

Ik heb zelf ook de SR8012 icm Venere 3.0. Had deze vergleken met de 2.5 en moet idd concluderen dan de 2.5 nogal 'gedempt' klinkt. Betere verwoording is mss 'rustiger'.
De 3.0 is veel opener in het kritische middengebied en heeft een betere laagextensie. Het hoog is iets op de balans van het bovenste middengebied gefilterd en wordt als aangenaam en zijdezacht omschreven.
Als je een Venere 1 op 1 verglijkt met bevoorbeeld een  B&W cm serie, Focal Aria o.i.d. valt gelijkt op dat dit soort speakers een soort van loudness effectje meedragen... klinkt gelijk beter/lekkerder maar op den (lange)duur ??  Metaldomes zijn per definitie anders dan textieldomes en dat doet al veel met het klankbeeld. Lijkt frisser/ruimtelijker maar dat is (vaak) een moment opname.

Perfect zou zijn als je een ingespeelde speaker een week in huis kan hebben om te oordelen ;)

insomniac

In afwachting van de levering van de b&w 702's al maar eens even mijn 8012 geconfigureerd naar bi-amp (frontspeakers). Een significante verbetering, niet alleen meer maar vooral veel beter gecontroleerd laag, kristalheldere hoge tonen en een betere plaatsing.  Ik had in het verleden al eens ge bi-wired.....maar dit, dit is een veel grotere stap voorwaarts. Al geprobeerd xlr8 ?

Maus

Sonus faber heeft over het algemeen een versterker met ballen nodig. En heel leuk en aardig (zullen jullie wel niet vinden, sorry) dat is géén surroundbak en ook geen 8005.
Ik heb een set SF's (monitor) die door zowel de PM80SE als de 170DC totaal niet aan te sturen zijn. Precies zoals je omschreef levenloos en saai, slecht laag, drama.

xander32

Monitoren kennen erg vaak een wat minder gunstig rendement (gevoeligheid) t.o.v. vloerstaanders.

Citaat van: Maus op februari 05, 2018, 23:29:54
Sonus faber heeft over het algemeen een versterker met ballen nodig. En heel leuk en aardig (zullen jullie wel niet vinden, sorry) dat is géén surroundbak en ook geen 8005.
Ik heb een set SF's (monitor) die door zowel de PM80SE als de 170DC totaal niet aan te sturen zijn. Precies zoals je omschreef levenloos en saai, slecht laag, drama.

xander32

Jullie hebben het tot zover goed aangepakt, nu hopen dat de uitverkoren B&W's in jullie ruimte het net zo goed gaan doen als tijdens de luistersessie.



Op voorhand veel muziekplezier gewenst 🎶.


Citaat van: insomniac op februari 05, 2018, 22:31:40
In afwachting van de levering van de b&w 702's al maar eens even mijn 8012 geconfigureerd naar bi-amp (frontspeakers). Een significante verbetering, niet alleen meer maar vooral veel beter gecontroleerd laag, kristalheldere hoge tonen en een betere plaatsing.  Ik had in het verleden al eens ge bi-wired.....maar dit, dit is een veel grotere stap voorwaarts. Al geprobeerd xlr8 ?