Marantz NR1608 en Dolby-Atmos upward firing speakers 5.1.2

Gestart door dolphs, december 23, 2017, 10:17:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

CBdicX

Citaat van: RHK op december 30, 2017, 20:17:28
CBdicX, mooi verhaal! Ik sluit mij erbij aan vwbt de surround opstelling. ik gebruik Hepta Spring vloerstaanders achter, en ja, achter in surround dus veel meer dynamiek dan kleine surroundspeakertjes. Men zegt wel eens, surround achter heeft weinig laag, maar bij mij wel en klinkt mooi.
Er zijn altijd wel uitzonderingen, zoals de Devialet Phantom Gold. Wordt een kostbare grap, maar met 5 van die speakers zal bijna niemand je evenaren en uiteraard geen sub meer nodig, tja........En doet die sub van jou het bijv net zo goed als een Rel?

Hoi RHK,
Bij de Quantum 1009S is een sub ook niet echt noodzaak, die kunnen in het gunstigste geval omlaag naar 18 Hz.
Ik heb de XTZ getuned voor het bass midden gebied zodat dit gebied goed "hoorbaar" is, een belangrijk frequentie gebied voor LFE.
Ik heb de Quantums een x-over gegeven van 60 Hz, ook de Center.
Deze worden door Audyssey op Full Range voor de Fronts en de Center gezet, dat verhoog ik dus iets zodat die fijne sub ook wat te doen heeft  :wink:
En door de nadruk op bass midden te leggen voor de XTZ (2 poorten open en EQ 3), klinkt het lager dan wat ik alleen met de Fronts kan halen, ondanks dat de Fronts meer druk geven dan de sub.

Ik weet niet hoe de XTZ het doet tegenover een REL.
De waardes die XTZ op geeft is wel bij -3 dB, veel merken "liegen" er wat Hz bij door dit op te geven voor -6 en -12 dB, een belangrijk verschil !!
REL kan het voordeel hebben van High en LOW input, XTZ heeft RCA en XLR, ik gebruik een van RCA naar XLR kabel, lekker brom vrij.

Dat surround geen bas weergeeft of niet nodig heeft is een misverstand.
In het surround kanaal zit zat bas alleen word dat 9 van de 10 keer naar de sub gestuurd omdat de meeste surround speakers niet al te groot zijn, dus niet veel bas kunnen produceren.
De meeste kleinere surround speakers doe hun werk in de hogere Hz regiones (100+ Hz), dus dan ga je dit niet oversturen door er bijvoorbeeld 40 Hz naar toe te sturen tijdens een explosie die achter gebeurd.
Zijn de surrounds wel van formaat kunnen die dat gewoon doen.
Maar ik blijf er wel bij dat een sub beter het lage werk kan doen dan een speaker, maar de combi grote speaker, grote sub, heeft wel mijn voorkeur, en dan de speakers een x-over geven rond, of net onder de 80 Hz.
Als iemand 80 Hz of lagere surrounds gebruikt kan dit prima door de surrounds zelf gedaan worden

dolphs

Citaat van: hchifi.nl op december 29, 2017, 11:10:32
Wat is je budget voor de Klipsch opstelling, wellicht kan ik je wel helpen.

bedankt voor uw reactie.
Budget +/- EUR2200,
bedachte opstelling: +/- R-26FA ( fronts ), R-110SW ( sub ), RC-62C II /R-25C ( center ), RB-61 II ( backs )

zou graag soortgelijk willen beluisteren

CBdicX

Citaat van: dolphs op januari 02, 2018, 07:52:32
bedankt voor uw reactie.
Budget +/- EUR2200,
bedachte opstelling: +/- R-26FA ( fronts ), R-110SW ( sub ), RC-62C II /R-25C ( center ), RB-61 II ( backs )

zou graag soortgelijk willen beluisteren

Via Internet aanschaffen, en bevalt het niet binnen 14 dagen retour sturen.

Hou er wel rekening mee dat de R-110SW weinig bij draagt aan de R-26FA.
De 26FA kan 38 Hz halen, de 110SW doet 27 Hz, op zich niet erg laag, tenzij je bewust in het midden bass gebied wilt blijven.
Ook is de R110SW uit de Reference RA serie terwijl de andere speakers uit de R serie zijn.
De RA heeft geen gaten in de voorkant, de R heeft dit wel en de hoorn is gemaakt van hard materiaal, terwijl de hoorn van de RA gemaakt is van zacht rubber, dit geeft een ander hoog, iets rustiger.
En de R serie heeft de bass reflex poort aan de voorkant, maar dat kan een bewuste keuze zijn.

Ik zou voor de RA serie gaan (met de rustiger spelende hoorn) met minimaal een 12 inch sub.
Die hoorn maakt en breekt de speaker in dit geval.
Ik heb de R en de RA naast elkaar gehoord en kon vergelijken met 1 druk op de knop, een wereld van verschil !
Hou je van hard/schel hoog dan de R serie, wil je dit wat rustiger, de RA serie.

Suc6 !

xander32

... de fronts laat je in een ht set bij meerkanaals content toch niet fullrange meespelen, dan is een sub altijd een waardevolle toevoeging, ook de 110- sw. Maar omdat veel sublaag effecten ruim onder die 27 hz van de 110-sw gaan, zou dat voor mij de reden zijn om een maatje forser te pakken (de 12 of 15 inch).

Betreft een complete set speakers via een internetwinkel te bestellen opdat je deze kan retourneren; het kan, je staat in jouw recht, maar chique is wat anders.

dolphs

bedankt, wbt subwoofer R-112SW en R-110SW : eensch maar als ik naar de beoogde Marantz kijk moet ik enigszins rekening houden met de spec " 6 ohm, 1 kHz, 1%, 1ch Drive 90 W ", een 300W (600W max) lijkt dan overkill of zie ik dat verkeerd? Verder w.b.t de RA en R serie neem ik dat mee, bedankt voor de tip!

CBdicX

Citaat van: dolphs op januari 02, 2018, 09:15:32
bedankt, wbt subwoofer R-112SW en R-110SW : eensch maar als ik naar de beoogde Marantz kijk moet ik enigszins rekening houden met de spec " 6 ohm, 1 kHz, 1%, 1ch Drive 90 W ", een 300W (600W max) lijkt dan overkill of zie ik dat verkeerd? Verder w.b.t de RA en R serie neem ik dat mee, bedankt voor de tip!
Ja, dit zie je verkeerd.
De sub heeft een eigen versterker en heeft geen invloed op de receiver.

dolphs

ach natuurlijk, helemaal gelijk bedankt voor de bijsturing ;-)!

dolphs

zit toch weer met een dingetje - wanneer ik nog eens goed naar de specs van de Marantz kijk zie ik de term " 2channel drive". Deze zou bij 8ohm "50W" zijn. W.b.t. deze term, betekent dit nou concreet als ik twee R-26FA front speakers zou hebben er maar 50W uit te halen is per speaker ( 8ohms ) zodra de Marantz in "stereo modus" staat? Dat lijkt wat aan de lage kant, vooral omdat genoemde speaker 100W continue aankan. Wat als er voorts 2 backs bij komen en ik stereo wil mixen over de 4 kanalen? Dit terwijl "90W per channel" (bij 6ohm/ zie geen 8ohm specs) op de flyer is aangegeven.
Dan tot slot maar de flankerende vraag; Klipsch stelt in haar specs "8ohm compatible", dus neem ik voor het gemak aan dat 6 ohm geen probleem is?
Ben zeer benieuwd naar jullie mening

CBdicX

#23
Citaat van: dolphs op januari 02, 2018, 11:05:28
zit toch weer met een dingetje - wanneer ik nog eens goed naar de specs van de Marantz kijk zie ik de term " 2channel drive". Deze zou bij 8ohm "50W" zijn. W.b.t. deze term, betekent dit nou concreet als ik twee R-26FA front speakers zou hebben er maar 50W uit te halen is per speaker ( 8ohms ) zodra de Marantz in "stereo modus" staat? Dat lijkt wat aan de lage kant, vooral omdat genoemde speaker 100W continue aankan. Wat als er voorts 2 backs bij komen en ik stereo wil mixen over de 4 kanalen? Dit terwijl "90W per channel" (bij 6ohm/ zie geen 8ohm specs) op de flyer is aangegeven.
Dan tot slot maar de flankerende vraag; Klipsch stelt in haar specs "8ohm compatible", dus neem ik voor het gemak aan dat 6 ohm geen probleem is?
Ben zeer benieuwd naar jullie mening

Is geen probleem !
De Klipsch speakers zijn zeer gevoelig met dacht ik 93 dB.
Ook de hoeveelheid watts zegt weinig, een gevoelige speakers begint al te brullen bij 10 watt vermogen.
Die 50 watt ga je normaal gesproken nooit gebruiken.
Speakers, en dan een 5.1 of 7.1 opstelling werkt al op reverence niveau rond de 10 watt.
Er zullen dan pieken plaats vinden en daar zijn die extra watts voor.
Maar een beetje watts "head room" is wel prettig, dus kan je meer betalen en zo meer watts verkrijgen, zou ik dat wel doen.

Bij 8 ohm speelt een speaker wat zachter, bij 4 ohm wat harder maar vraagt dan meer watts van de receiver.
Als je bijvoorbeeld de Klipsch speakers aan een 15 watt buizenversterker hangt, loop je echt de kamer uit als je het volume open zet......
En het is altijd goed dat de speaker meer aan kan dan de versterker(s) kan leveren.
Als een versterker begint te vervormen (clippen) op 40 watt, en je gebruikt 40 watt speakers, dan zal de tweeter zeer snel het leven laten.
Kan een speaker het dubbele aan dan zal de vervorming niets doen, behalve klote klinken.

Dus geen probleem, tenzij je de set in een kerk wil laten spelen op reverence volume, maar niet in een Nederlandse doorzon woning  :wink:

dolphs

bedankt maar weer - dan denk ik dat ik nu voldoende basis heb om een volume van +/- 65m3 goed te vullen, dus een 6x5 m2 kamer en plafond van ongeveer 2m hoog , zie ook initiële post.

CBdicX

Citaat van: dolphs op januari 02, 2018, 11:47:51
bedankt maar weer - dan denk ik dat ik nu voldoende basis heb om een volume van +/- 65m3 goed te vullen, dus een 6x5 m2 kamer en plafond van ongeveer 2m hoog , zie ook initiële post.
Absoluut, jij gaat de receiver niet verder gebruiken dan 50-60% van het volume.

TurboMarco

Ik meen dat die Klipsch rond 96 db 1/W/1m zaten ,dan heb je aan 50W meer dan zat  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

dolphs

voor de volledigheid volgens spec sheet
RB-61 II: - 95db ( achter ) en
R-26FA ( fronts ): 97dB

xander32

Maar wat meer headroom vind ik zelf altijd wel prettig, al is dat rationeel/tecnisch gezien niet nodig. Ik zou voor het bedrag van een nieuwe 1608, een instapper,  ook eerder op zoek gaan naar een goede, wat meer potente tweedehands receiver.

dolphs

tegen de tijd dat ik de beoogde receiver ga neerzetten zijn we denk ik zo 10 maanden verder, wil mij op papier dus redelijk georiënteerd hebben en voorts gaan luisteren naar ( vergelijkbare ) beoogde set up om tot slot tot aanschaf over te gaan en mogelijk dat dan de NR1609 al uit is ;-)