Marantz NR1608 en Dolby-Atmos upward firing speakers 5.1.2

Gestart door dolphs, december 23, 2017, 10:17:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dolphs

Mede audiofielen,

In het verleden ( afgelopen 15 jaar ) altijd Onkyo receivers gehad, maar neig nu meer naar een Marantz. Het doel is een nieuw 5.1.2 Dolby Atmos upward firing speaker systeempje neer te gaan zetten in een ruimte van 6x5 m2 en plafond pak 'm beet 2m20 ( dus +/- 65m3 ) - laten we zeggen een doorsnee woonkamer op een flat. Moet erbij zeggen dat ik niet zo'n expert ben op dit gebied, maar links en rechts door info inwinnen wel eens wat opgevangen.

Moet er ook bijzeggen dat ik reeds eerste advies gehad heb op een ander forum om echt te gaan luisteren en dat is natuurlijk altijd een goed advies en dat ga ik ook zeker wel doen, echter zoals ook daar gezegd wil ik mij toch eerst wat oriënteren wat mogelijk is en dan met een blaadje in de hand met de verkoper gaan sparren om zo uiteindelijk tot een goede combo te komen hetgeen niet makkelijk zal worden als je een budget van +/- EUR2000 hebt voor een center, subwoofer, tweetal "floor stand" atmos front speakers en de 2 surround speakers als backs. Ik was eigenlijk al met a5je voorbereid om na kerst wat informatie te gaan inwinnen totdat ik dit forum tegen kwam en daarom probeer ik het nog eens van voor af aan.

Mijn oog viel op de Marantz NR1608 met o.a. volgende specs qua uitgangsvermogen:
- (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing) - 50 W
- (6 ohm, 1 kHz, 0,7%, 2-kan.-aansturing) - 70 W
- (6 ohm, 1 kHz, 1%, 1-kan.-aansturing) - 90 W

Het vermogen van de versterker mag veel hoger zijn dan wat de luidspreker volgens de specificaties aankan (RMS), " houd de vuistregel x2 aan" heb ik ooit geleerd.

Als ik puur naar de specs kijk en w.b.t. 6 ohm speakers zou ik aan 35-40 watt genoeg moeten hebben, het is immers een doorsnee woonkamer? Ook als ik de boel eens wat harder wil zetten voor een goed in het gehoor klinkende top-40 plaat, minder van belang is een heus stukje klassiek ( edoch komt sporadisch voor, bijv. wel op 1 januari verplichte kost om naar Wien te luisteren/kijken ).

Naast het gewone stereo ( al dan niet over 4 speakers gemixed ) mag voor netflix-achtige zaken een stukje dolby geweld niet ontbreken en als je dan toch iets geheel nieuws wil gaan neerzetten, dan meteen maar atmos erbij betrekken. Hoewel het mij nog net te ver gaat om in het plafond een tweetal ( of meer ) speakers te plaatsen - dus daarom " upward firing speakers " in de gedachte meenemen. Als leuke extra is op het genoemde model de HEOS functionaliteit toegevoegd, zodat ik evt buiten op het balkon, of in de keuken een speakertje kan neerzetten voor wat muziek maar dat is een leuke extra en geen must als de 1607 voor een bodemprijs wordt aangeboden dan is dat natuurlijk niet verkeerd ...

Nu heb ik even zitten google-n maar ik kom weinig speakers tegen met 6 ohm, meestal zie ik 8 ohm compatible voorbij komen en staat er verder niet veel in de specs, daarnaast als ik louter naar de hvh wattages kijk die de speakers kunnen uitblazen lijk ik qua wattage op de NR1608 erg laag te zitten en moet ik voor atmos toch naar een zwaardere Marantz gaan uitkijken. Gelukkig heb ik inmiddels iets opgevangen dat de "gevoeligheid" van speakers ook veel goed kan maken ( >90db ) en ik mij dus niet blind moet staren op de ohms en wattages en nu wist ook wel dat het niet continue 6 of 8 ohm is en dat dat fluctueert, maar het zijn allemaal wel onderdelen die ik in het achterhoofd moet houden.

Kortom waar moet ik aan denken als ik de NR1608 echt tot haar recht wil laten komen
Alvast bedankt voor het meedenken!

CBdicX

#1
Wat betreft de Dolby Enabled speakers, een "goede" set is niet goedkoop.
Ik zou eerst wachten op de DTS Virtual X update om te luisteren hoe dat bevalt voor Dolby speakers te kopen.
Waarschijnlijk geeft Virtual X het zelfde effect als de "kaatsers", maar dat is even afwachten, vandaar.......
Ik heb werkelijk alles getest zo langzamer hand betreft de hoogte kanalen en ben benieuwd wat Virtual X ervan maakt.

Stadium III

Inversteer eerst een een goeie set voor luidsprekers en dat mag best met een 1608 ,hoog rendement speakers vragen minder van de receiver dan normaal rendement

Verder beter een goeie 5.1 dan een slechte andere opstelling icm extra surround en hoogte kanalen

Kijk eens bij Klipsch ,owja een goeie subwoofer doet veel in je geluidsbeeld
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

CBdicX


dolphs

goeden dag allemaal op deze eerste kerstdag - dank voor het meedenken. Was zelf ook al richting Klipsch aan het kijken, de R-26FA als atmos speaker was vrijwel direct gevonden, de grotere broer voor de beoogde Marantz lijkt me teveel overkill. W.b.t. eerstgenoemde ( tweede heb ik niet gezocht ) lijkt deze speaker nog (niet) leverbaar in NL dus lastig te beluisteren. Nou ja ik neem zeer ruim de tijd om een set te gaan samenstellen.

Stadium III

Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

WilliamB

Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

dolphs

Allen dank voor de invitaties en wellicht maak ik er nog gebruik van ook :-). Op dit moment ben ik nog steeds aan het zoeken naar de "ideale" Klipsch-opstelling "op papier" icm de NR1608.
De front-speakers zijn denk ik wel bekend ( R26-FA ) ivm Atmos. De subwoofer erbij wordt al moeilijker: R10-SW  ( ivm 90W beschikbaar " 6 ohm, 1 kHz, 1%, 1ch Drive 90 W " ) of zou ik toch voor de zwaardere R-110-SW gaan: ben heel benieuwd of deze Marantz dat wel aankan. Zo zou ik dan kunnen beginnen met een 2.1 opstelling om voorts te gaan nadenken over met name de back speakers ( specifiek surround of bookshelves ), wil nog wel eens  "stereo" over de twee fronts en twee backs kunnen mixen.

hchifi.nl

Wat is je budget voor de Klipsch opstelling, wellicht kan ik je wel helpen.
H&C Hifi, al ruim 20 jaar een begrip !

Nu bereikbaar via Whatsapp !! 06-13638838

Onze openingstijden :
ma GESLOTEN
di GESLOTEN
wo 10.00u-19.30u
do 10.00-19.30u
vr 10.00u-20.30u
za 10.00u-17.00u

Tel. 0031 (0) 478-515

SB_Marantz

Citaat van: Whisper.nl op december 25, 2017, 14:33:22
gehoord en klinkt erg goed.  :yes:


Vind ik ook maar gekapt met het surround gebeuren....rears en sub zijn al een hele tijd weg.
@ TS: Ik draai met de RF-7mk1
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

CBdicX

#13
Ik ben meerdere malen weer terug naar stereo gegaan, en dan weer naar surround.
(klopt he Marcel van H&C.........  :-D )
Ik denk dat dit komt omdat vaak in een "surround set" wat minder potente speakers gebruikt worden.
Dit mede om de prijs aanvaardbaar te houden.
Simpel, een stereo set speakers van 2000 euro zal toch beter klinken dan een set surround speakers met subwoofer voor 2000 euro.
En dan zit ik nog hoog met 2000 euro voor een 5.1 set, bij de Mediamarkt staat dit spul al voor 500 euro inclusief receiver en stampende sub  :-o
Dan ligt een terleurstelling natuurlijk op de loer om toe te slaan !
En om 5.1 of 5.1.4 op hoog audio niveau te krijgen zal er behoorlijk geïnfesteerd dienen te worden.
Dat kan vaak om uiteenlopende redenen niet, en is niet altijd de schuld van de vrouwelijke partner  :wink:

Langzaam ga ik voor mij naar een goede surround opstelling (blijft iets persoonlijks wat goed is)
Ik doe het in stapjes want het is gewoon een kostbare grap als je het goed wil doen met de mogelijke middelen, maar dan klinkt het als een klok, ook in 5.1.4

Wat ik nu heb staan is het volgende, en bijna aan het eind van de tocht, en dit heb ik voor mijn doen al lang staan, de fronts en center sinds de zomer 2017 !

Fronts: Magnat Quantum 1009S
Center: Magnat Quantum 1000S
Surround: Magnat Cinema Ultra RD-200 THX
Receiver: Denon X6400H
Subwoofer: XTZ 12.17 (een dijk van een sub met veel instelmogelijkheden, bekijk dit eens)

https://www.xtzsound.eu/product/sub-12-17

Ik heb voor Surround voor de Bi-pole gekozen omdat ik de S speakers aan de achtwand heb hangen, 3 meter achter de luisterplek, om zo het geluid kaatsend via de zijwanden toch van opzij te krijgen.
Lukt prima en ik kan ze instellen als THX norm met de tweeters uit Fase, of de tweeters in Fase.
Verschil is klein, uit Fase geeft een iets ruimtelijker effect in deze situatie.

https://www.magnat.de/de/home-cinema/cinema-ultra/cinema-ultra/cinema-ultra-rd-200-thx

Ben nu bezig om de hoogte kanalen in orde te krijgen.
Na vele omzwervingen begin ik met een DE set  Magnat Cinema Ultra AEH 400-ATM die als Dolby Enabled gebruikt kan worden (plafond kaatser) of als Direct Fire hoogte speaker.

https://www.magnat.de/en/detail/index/sArticle/2982617

In een later stadium wil ik nog zo'n set hebben voor achter en dan ga ik voor de Dolby Enabled setting, maar via de receiver ingesteld als Height Front en Rear, dus niet als DE setting maar wel DE toepassing !
Dit laat het toe dat de Height DE speakers ook voor DTSX en Auro 3D gebruikt kunnen worden, anders blijft het steken bij Dolby Atmos / DSU

Heb ook Hight getest hoog in de hoeken tegen het plafond, maar dat blijft sterk van voren en achteren komen, terwijl een goede DE speaker en geschikt plafond dit boven de luisteraar kan neer zetten.
Maar helaas is hier ook weer het betaalde bedrag van invloed of dit effect naar tevredenheid neer gezet word.

En hoe dan ook, kleine speakers blijven klein klinken, hoe groot de subwoofer ook is.
Een goede sub doet zijn werk veel beter bij grote speakers dan bij die "melkpakjes", en dan zo min mogelijk beknibbelen op de prijs van de speakers, de basis van alles !
Beter eerst in Stereo beginnen met een paar knotsen, en dan iedere keer er wat bij, maar dat zal wel gaan knagen op een gegeven moment.........

Mooie hobby  :-D

RHK

#14
CBdicX, mooi verhaal! Ik sluit mij erbij aan vwbt de surround opstelling. ik gebruik Hepta Spring vloerstaanders achter, en ja, achter in surround dus veel meer dynamiek dan kleine surroundspeakertjes. Men zegt wel eens, surround achter heeft weinig laag, maar bij mij wel en klinkt mooi.
Er zijn altijd wel uitzonderingen, zoals de Devialet Phantom Gold. Wordt een kostbare grap, maar met 5 van die speakers zal bijna niemand je evenaren en uiteraard geen sub meer nodig, tja........En doet die sub van jou het bijv net zo goed als een Rel?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*