DAB+

Gestart door berchemsupporter, december 06, 2017, 20:09:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

berchemsupporter

Beste Marantz liefhebbers

Ik heb een SR6008

op sites lees ik dat DAB+ niet kan verwerkt worden.

Vraag: hoe kan dit wel?
Vraag2: als je via internet streamed, is dit dan automatisch DAB+ of moet dit gedecodeerd worden.

Maus

DAB is de opvolger van FM, en hangt dus gratis en voor niets in de lucht. Dit heeft niets te maken met internetradio, en je kunt het overal ontvangen.

Ik zie in de specs van die 6008 nergens DAB terugkomen..

renes59

Ideaal voor op vakantie, zo'n DAB+ draagbare radio. Dit jaar veel plezier van gehad in Duitsland.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

Ik heb er ook een paar, en DAB in de auto. Daarin luister ik er wel naar, maar ik vind de kwaliteit beroerd... :(

sjoek

Citaat van: Maus op december 06, 2017, 20:14:21
DAB is de opvolger van FM, en hangt dus gratis en voor niets in de lucht. Dit heeft niets te maken met internetradio, en je kunt het overal ontvangen.

Ik zie in de specs van die 6008 nergens DAB terugkomen..

:gp: dab+ vervangt in 2023 fm zoals ze nu zeggen.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

gerard

Ik luister best veel radio via mijn Rega Radio 3 tuner, goede geluidskwaliteit, aangesloten op de kabel (ziggo).
Nu las ik laatst dat ziggo op termijn de analoge radio (en TV) gaat schrappen van de kabel. Daarmee ben ik dus m'n radiozenders kwijt. Kan natuurlijk een FM antenne proberen maar zal niet hetzelfde zenderaanbod terug krijgen.

Heeft iemand inmiddels thuis ervaring met DAB+ qua ontvangst, geluidskwaliteit t.o.v. FM en aanbod van zenders.
Ik lees dat het voornamelijk lage bitrates zijn, dus matige mp3 kwaliteit???
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

NB

Het schijnt volgens de laatste berichten, dat radio gewoon blijft, maar analoog tv ontvangen wordt afgeknepen.
Heb al jaren dab+ in mijn slaapkamer, maar vind het nauwelijks een verbetering.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

RoGEK

Citaat van: gerard op januari 01, 2018, 20:42:18
Ik luister best veel radio via mijn Rega Radio 3 tuner, goede geluidskwaliteit, aangesloten op de kabel (ziggo).
Nu las ik laatst dat ziggo op termijn de analoge radio (en TV) gaat schrappen van de kabel. Daarmee ben ik dus m'n radiozenders kwijt. Kan natuurlijk een FM antenne proberen maar zal niet hetzelfde zenderaanbod terug krijgen.

Heeft iemand inmiddels thuis ervaring met DAB+ qua ontvangst, geluidskwaliteit t.o.v. FM en aanbod van zenders.
Ik lees dat het voornamelijk lage bitrates zijn, dus matige mp3 kwaliteit???

Bij mijn NA7004 heb ik een tijdje de dab antenne aangesloten gehad maar de kwaliteit is hetzelfde als via een stream... dus waarom zou ik uberhaupt nog dab gebruiken in huis....

Voor buiten huis, op vakantie etc heb i keen sony portable fm/dab+ radio.
Op LeMans echt veel gebruik van gemaakt trouwens.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

gerard

Het zou mij vooral om gebruiks gemak gaan van zappen tussen voorkeurzenders. Ook voor mijn vrouw gemakkelijker om ff radio aan te zetten.
Marantz DV6600vm & Musical Fidelity X-DAC / Rega Mira3 & Radio3 / Monitor Audio RS6 (met loodbitumen en Twaron) /  Nordost Flatline Gold luidsprekerkabels / diverse zelfbouwkabeltjes

pdufrenne

Citaat van: gerard op januari 01, 2018, 20:42:18
Heeft iemand inmiddels thuis ervaring met DAB+ qua ontvangst, geluidskwaliteit t.o.v. FM en aanbod van zenders.
Ik lees dat het voornamelijk lage bitrates zijn, dus matige mp3 kwaliteit???

Wij hebben thuis (op de slaapkamer) de Denon D-M39DAB staan, met een goed stel luidsprekers. Ik vindt DAB+ een waardige opvolger van FM. DAB+ maakt gebruik van AAC compressie en is daarmee stukken beter dan MP3 en Ogg-Vorbis.
Dan moet je wel naar zenders luisteren die de codering serieus nemen. AAC valt en staat met de manier waarop het gecodeerd wordt. Dus Radio Maria en de Efteling radio zijn géén goede ambasadeurs van DAB+. Ik verdenk dat de commerciële stations de MP3 gecodeerde Internet streams Hercoderen en veel te hard uitsturen.

Radio 1, 2 en 5 worden vanuit de studio al in AAC gecodeerd en vindt ik met "slechts" 96 kBit heel muzikaal klinken. Je mag het natuurlijk niet vergelijken met SACD, maar dat geld ook voor FM.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Maus

Vind de DAB niet perse beter. De bitrate is mij te laag voor het leuke... Er zijn wel enkele betere zenders, maar het merendeel is minder. De hoge bitrate haal je alleen bij optimaal bereik.

In Overschie is het bereik overigens niet erg best.

RoGEK

Citaat van: gerard op januari 01, 2018, 22:17:25
Het zou mij vooral om gebruiks gemak gaan van zappen tussen voorkeurzenders. Ook voor mijn vrouw gemakkelijker om ff radio aan te zetten.

Dit was nou net de reden om voor internet streaming te gaan op de NA7004.

Deze heeft een favorites knop op de remote waar je lekker de zenders onder kan gooien die je nodig hebt.... voor de vrouw dus :P
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Cornelis1921

#12
Dan is jouw vrouw (nog) niet-audio-wijs, Roger... :-D :wink:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

RoGEK

Citaat van: Cornelis1921 op januari 02, 2018, 00:14:29
Dan is jouw vrouw (nog) niet-audio-wijs, Roger... :-D :wink:

:schater: :schater:

Laat het haar niet horen ;)
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17