Kantelfrequentie

Gestart door sonsan, december 02, 2017, 13:06:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Ik weet dat het een veel besproken onderwerp is en ik heb er al veel over gelezen maar toch heb ik een vraag.

Ik heb bij mijn SR7007 opnieuw de Audyssey XT uitgevoerd omdat de huiskamer enkele veranderingen heeft ondergaan (gordijnen weg, lamellen terug). Na het uitvoeren van de testen, 8 stuks in totaal ( bij de eerste meting na aanschaf van de 7007 vroeg de receiver maar 6 metingen...) kwam er een crossover uit waar deze vraag over gaat.

De gebruikte speakers (allen Mordaunt Short)
F  Mezzo 6           38Hz-22kHz
C  Avant 905i       60Hz-22kHz
B  Avant 908i       35Hz-22kHz
SB Mezzo 1          55Hz-22kHz
SW Avant 309W   25Hz-200Hz


De meting van vandaag gaf voor alle speakers een waarde van 40Hz (uiteraard niet voor de sub..)
(Bij de eerste meting na aanschaf was het crossover advies voor de fronts 60Hz, voor alle andere speakers 40 Hz.)
Nu weet ik dat een standaard uitgangspunt 1.5 keer de minimale waarde is maar dat komt dus niet overeen met de Audyssey metingen. De center staat onder de tv in een open kast die wel als klankkast fungeerd. (duidelijk hoorbaar tijdens de testen)
Ik ga vandaag wat luister sessies uitvoeren om te kijken of het zo goed is. Want dat is toch bepalend lijkt me.

Wat is jullie advies, klakkeloos de waarden aanpassen naar 1.5 x de minimale waarde of zo laten staan?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Stadium III

Doe de eerste meting op de sweerspot,dan opslaan en test resultaat bekijken ,dan aanpassen en 6 metingen doen .niet te dicht op achterwand
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4