Hoe zijn jouw (huidige) luisteromstandigheden qua woning i.c.m. buren e.d.?

Gestart door Cornelis1921, november 23, 2017, 18:59:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

xander32

Luisteromstandigheden; hard kunnen draaien zonder dat de omgeving daar hinder van heeft is één deel van het verhaal, maar hoe zit het met de opstelling en akoestiek qua woning, qua luisterruimte 🤔

Cornelis1921

#16
Citaat van: xander32 op november 24, 2017, 07:37:46
Luisteromstandigheden; hard kunnen draaien zonder dat de omgeving daar hinder van heeft is één deel van het verhaal, maar hoe zit het met de opstelling en akoestiek qua woning, qua luisterruimte 🤔
:gp:
Oké, Robert, deze vragen van jou wil ik dan tevens aan de oorspronkelijke toevoegen: Forummers, Gaarne reageren? notworthy
En dan kunnen we ook nog een aantal vragen toevoegen: Dient men rekening te houden met een WAF, en eventueel (kleine) kinderen? Ook voor deze vragen geldt: Gaarne reageren? :yes:

Ik heb mijn bijdrage inmiddels aangepast/herzien. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bert50

 De Waf speelt zeker nu mee met de aanschaf van nieuwe luidsprekers en geen kinderen thuis meer maar we hebben nu wel 3 kleinkinderen die zijn getraind om niet eens te wijzen naar de hifiset [emoji12][emoji12]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Boxen Dynaudio Confidence 20
Versterker Hegel 590
Draaitafel VPI Traveller met een Soundsmith The voice element en een Moon 310 LP Phono voortrap
Aurender A10 Streamer
Audioquest Tornado powercables
Audioquest The Thunderbird ls

Rob46

Onze 'luistersituatie' dan; een hoekwoning, echter staan de luidsprekers aan de zijde van de buren  :-D. De luidsprekers staan wel 'vrij', zo'n 110cm van de achterwand en ruim 2 meter uit elkaar. Het voordeel van de afstand van de achterwand is het 'creëren' van een fraai los beeld en diepte in het geluid. De afstand vanaf de luisterpositie naar de speakers bedraagt zo'n 4 meter. De speakers staan iets ingedraaid. Als ik de luidsprekers aan de zijde zonder buren zou plaatsen, hebben de luidsprekers minder ruimte om te ademen  8-). In de woonkamer, waar de set staat opgesteld zijn meerdere gordijnen van een behoorlijk kaliber aanwezig. Deze zorgen voor een enigszins gedempte ruimte. De luidsprekers staan op een eikenhouten vloer, ontkoppelt door middel van spikes. Normaliter zijn spikes geschikt om te ontkoppelen als je tapijt als ondergrond hebt, echter werkt bij ons het toepassen van spikes met name op de houten vloer. Ik heb de luidsprekers een tijdje niet op spikes gezet maar op rubberen voeten. Dit was geen succes. De huidige luisterpositie zorgt uiteindelijk voor een mooie staging en een gecontroleerd en soms ver gaand laag, ondanks het feit dat het monitoren betreft.

pietjepc

Ons huisje zit met de dakgoot geschakeld aan het huis van de buurman. De andere kant is iets vrijer. Over het algemeen luisteren wij op een bescheiden volume. Gaat het wat harder, komt de buurman wel eens even om het hoekje kijken. Niet om te vragen of het wat zachter zou kunnen, hij draait vaak harder dan dat wij dat doen, maar om te horen wat er op staat. Onze muzieksmaak komt aardig overeen :-D
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Marvin

Welke luxe in mijn kleine huisje heeft heeft menig groter wonend medemens niet.
Ik zit niet met m'n rug tegen de muur.

xander32

... hier ook de luxe om de ls vrij op te kunnen stellen; minimaal een meter ruimte van de zij-/achterwand. De ls staan voorts zo`n 2,5 meter uit elkaar en 3 meter van de luisterplek, welke twee meter van de achterwand gesitueerd is. De luisterplek betreft een stoffen bank, welke op een hoogpolig kleed staat. In de hoeken van de ruimte hangen gordijnen en er staan twee goed gevulde boekenkasten. Deze dragen bij aan een redelijke akoestiek.

Is het dan allemaal halleluja?  :no:
Het plafond is vrij laag, zeker na heden ten daagse begrippen; dat maakt dat het geluidsbeeld vrij laag blijft.


Betreft de WAF: wat denken jullie zelf met speakers zoals die van mij  :-D.

renes59

Luisterplek is op zolder en de akoestiek is goed, ik heb geen wensen het klinkt voor mij goed. Wij kunnen de buren wel horen en zij ons maar dat is af en toe en dan moet het heel hard staan, het geeft geen problemen. Als ik het zolderraam open heb staan in de zomer mekkert de achterbuurvrouw wel eens, mooi laten mekkeren, de rijdende rechter komt vanzelf langs :-D
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

vielzweck

2 Onder 1 kap: 2 mensen die wonen in een vrijstaand huis. 
De meeste andere mensen wonen in een al dan niet verticale flat. clown1
Goed geluid voor iedereen!
chloorvrij, zonder perforatie,
op het juiste moment de juiste witruimte

Marvin

Citaat van: marvin op november 24, 2017, 10:45:59
Welke luxe in mijn kleine huisje heeft heeft menig groter wonend medemens niet.
Ik zit niet met m'n rug tegen de muur.
Lekker Nederlands ook.
Nachtdienst gehad, was net wakker. [emoji85]

sjoek

Het 2e huis in het rijtje. Mijn luisterruimte grenst aan een nu nog lege slaapkamer bij de buren ( wordt een babykamer). Zij hebben nooit last van mij. Maar ik moet er ook bijzeggen de volume van de pm komt niet boven 9 uur en ik heb tot nu toe de sr ook niet hoger dan -45db gehad en dat is voor mij ook hard zat. Verder staat mijn set onder het schuine dak gedeelte van de kamer in welke verder nog een 3 meter lange kast met mijn muziekcollectie staat. Een dartbord hangt op een plaat met kurk die gestoffeerd is. En een rubber dartmat. Al met al geeft dit wel een goede akoustiek.
En wat de waf betreft dit is de enige plaats waar ik mag bepalen hoe het er uit ziet :-P :-P :-P
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

WilliamB

Al geschreven dat mijn ruimte vrijstaand is en dat het geheel goed is geïsoleerd. Zelf het raam is geluiddempend.
De inrichting komt van mijn oude bioscoop. Zo zijn er zijwanden geplaatst van hout met een laag fiberfil en bekleed met stof.
Erg mooi en gemaakt door mijn vrouw, dus met het WAF factor zit het wel goed.

De vloerstaanders staan 1 meter van de achterwand en 50 cm van de zijwand en staan ongeveer 3 meter uit elkaar. Zitplaats ongeveer 2,5 meter van de LS.
Is de akoestiek goed ? :no: nou daar moet ik nog aan werken. Zo komt het muziek wel los van de luidsprekers maar is het laag nog niet strak. Beetje een chaotisch rommeltje. violent1

Ik denk dat ik dat kan verbeteren met bastraps en extra dempingsmateriaal op de achterwand maar ik weet "meten is weten" :yes:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

NB

Kamer is ong. 4.50 x 6.00 plus open keuken van ong. 3.00 x 3.50.
Luidsprekers kunnen eigenlijk alleen maar aan de lange kant, anders zit ik te dicht bij eentje.
Dat is na flink wat schuiverij gebleken.
1m van de (buren) muur  en ruim 1/2 meter van achterwand en een beetje toe in.
Gelijkzijdige driehoek van ruim 3 meter met luisterplek. Tv & meubel in het midden.
De Q's stralen breed af, de sweetspot is breed.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

RHK

kamer 5 x 5. Houten huis, goed geisoleerd. Half vrijstaand. Rug/zitzijde aan de vrije kant(steeg) Speakers naar mij toe gericht. Uitvoerig en luid gespeeld, buurman (oude man) reageert niet. Gaat lekker zo.  HB
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Stadium III

Buren ? Ha knallen met die hap,nooit de buren aan de deur staan  :angel:
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4