Hoe zijn jouw (huidige) luisteromstandigheden qua woning i.c.m. buren e.d.?

Gestart door Cornelis1921, november 23, 2017, 18:59:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Ik woon als vrijgezel in een appartement op de derde verdieping. Ik ben bijna helemaal ingebouwd ('s winters lekker warm en toch lage stookkosten ;-)). De woonkamer (5X6) is nagenoeg vierkant en "gestoffeerd" met overwegend gladde oppervlakten i.v.m. mijn huisstofmijtallergie. Toch valt het akoestisch effect erg mee, omdat de lamellen voor de raampui zodanig openstaan dat zij het geluid  maximaal "breken". Ook langs de achterwand zijn de oppervlakten brekend (CD-rekken). Wat betreft mijn buren: Gelukkig hebben mijn buren niet zoveel last van mij, al speel ik nu, met de PM8005, vaak tussen acht en negen uur, 's nachts iets lager, maar dat is nog altijd niet echt zacht. Omdat ik de (drie) kinderen van beneden weleens hoor donderjagen (sinds kort met het schoeisel uit :-)) en de baby van negen maanden hoor huilen, had ik besloten alle buren te vragen of zij mij horen of last van mijn muziek hebben. Alleen de onderburen horen mijn muziek, omdat de speakers (monitoren) op spikes staan (gekoppeld dus), wat dus dat enigszins verklaard. Gelukkig maken mijn huidige onderburen daar geen punt van. De overige buren, met wie ik ook op goede voet sta, horen mij gelukkig niet, wat mij bijzonder meevalt voor een niet al te kostbaar gebouw uit 1984. De hoofdtelefoon (DT880 PR.) gebruik ik steeds minder. Waarom dat zo is, is mij niet duidelijk. De verhouding tussen speakergebruik en hoofdtelefoongebruik ligt nu op 90/10 en was (in een recent verleden nog) 30/70. Dus ik ben blij met mijn woning, maar vooral ook blij met mijn buren. pompom

Herzien: 24.11.2017/08:00 uur (Mede op constructieve aanwijzing van Xander32 (Robert))
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Het kan zijn dat dit topic in het verkeerde board staat. Sorry. :oops: redface notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Frits Denon

Ik heb wel buren, maar die wonen wat verder weg. Als ik "gas" wil geven dan kan dat gewoon. Ben daar dan ook echt heel blij mee. hello
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

#3
Moet altijd oppassen wie er thuis is. Heb een bovenwoning, wat dus betekend dat er tenminste ook iemand onder me woont. Zit op de hoek dus heb enkel reken te houden met onderbuurman plus zijn buurman en mijn eigen buurvrouw.

Dus van tijd tot tijd trek het weleens open.  Mn film en xbox snachts heb ik nooit  klachten over gehad, muziek in het verleden wel. Muziek icm drank en vrienden aan de bar.

Vinyl_Fuchs

#4
2 onder 1 kap, jaren 70 met doorlopende betondeks en matige geluidsisolatie, waarbij lage tonen zich overdragen tussen gekoppelde woongedeeltes. Op hogere volumes kan dit overlast veroorzaken. Dus bij stevig draaien, kijk ik of buren afwezig zijn.

WAF: geen problemen mee (zie foto opstelling): laten we wel wezen het zijn bepaald geen beauties, maar het mocht toch.
Luisterruimte/ woonkamer: 8x4 m langwerpige kamer en redelijke akoestiek.
Luisteropstelling: om praktische redenen in de breedterichting. Lengterichting zou optimaler zijn i.v.m. ademruimte/ sweetspot van mijn grote Klipschen.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

xander32

Twee onder één kap, door de bouw en de situering van de huiskamer, kan ik zo hard draaien als ik maar wil. Heerlijk 🎶.

Cornelis1921

#6
Zoals ik placht te lezen, behoor ik dus tot de bevoorrechten, al woon ik in een appartementencomplex De ene buurman op de begane grond wil nog weleens wekelijks een uurtje blazen (rock), maar dat ondervind ik nauwelijks als storend, hoewel ik hem duidelijk hoor. Maar gewoon een aardige gozer, dus je doe niet moeilijk, als je zelf het muziekluisteren daarvoor moet pauzeren. De andere buurman luistert west-coast-Americana, folk en country op een bescheiden volume, en trouwens het is met hem ook meer van muziekliefhebbers onder elkaar. :-)
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

bert50

Hier kan ik ook hard spelen met ankerloze spouwmuren van kalkzandsteen en de buurman draait ook wel eens stevig.
Nee een gelukkig mens [emoji106][emoji106][emoji446][emoji443]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Boxen Dynaudio Confidence 20
Versterker Hegel 590
Draaitafel VPI Traveller met een Soundsmith The voice element en een Moon 310 LP Phono voortrap
Aurender A10 Streamer
Audioquest Tornado powercables
Audioquest The Thunderbird ls

WilliamB

Ik heb een vrijstaande ht/luisterruimte, maar dat wil niet zeggen dat ik geen overlast kan bezorgen.
De ht ruimte is namelijk gebouwd van hout en staat ongeveer 20 meter van het huis van de buren.
Om de overlast te beperken heb ik veel isolatiematerialen gebruikt. Zo kan ik nu gerust een film kijken in standje oorlog  :evil:
Set 1: Marantz PM11s1, SA11s1/ Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, tempo VI, Spark 5, Celcius / Atmos Vocal 100Icw 5
Marantz SR8012 / SVS PC13Ultra/Sony VPL-vw590 4K isf/Zidoo z1000
Set 2: Marantz PM7004 /Teac NT-505 /Dynaudio Focus 160 / Rega P3

xander32

Ben er benieuwd naar  :yes:.

Citaat van: WilliamB op november 23, 2017, 21:37:00
Ik heb een vrijstaande ht/luisterruimte, maar dat wil niet zeggen dat ik geen overlast kan bezorgen.
De ht ruimte is namelijk gebouwd van hout en staat ongeveer 20 meter van het huis van de buren.
Om de overlast te beperken heb ik veel isolatiematerialen gebruikt. Zo kan ik nu gerust een film kijken in standje oorlog  :evil:

NB

Rijtjeshuis jaren 70, ontzettend gehorig.  :eerie: De laatste jaren heb ik overdag de tijd, zodat ik met redelijk volume kan spelen.
Hetgeen ik ook zeer frequent doe.
In het verleden draaide ik 's avonds ( en vaak een stuk harder ) Daar heb ik regelmatig gedoe over gehad.
Koptelefoon kan ik niet tegen

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Janver

Heb in een appartementengebouw uit eind jaren 70 gewoond. Verticaal was het (erg) gehorig; de naaste buren hadden minder last tenzij op oorlogsvolume.

Momenteel nieuwbouw met ankerloze spouwmuur. Daar hebben de naaste buren geen last van buiten het eventuele geluid dat via de ramen/ventilatie naar buiten komen. Verticaal binnen het huis is het helaas nog vrij gehorig. Als er ooit nog een ander huis komt,  gaan we met het laatste ook nog rekening houden.
Hier kan uw reclame staan!

Maus

Kleine rijtjeshuisjes uit 1880/1890, verbouwd in de jaren 80 maar wel goed, zo blijkt. Ik kan vol gas geven met de 12inch Klipsch erbij en de buren horen nauwelijks iets. Zelf gehoord.

De toiletten zijn helaas meer gehorig... :P

rexp

Een appartement middenin de stad. Het gebouw bestaat uit een winkel, een kantoor, en daarboven drie appartementen. Wij zitten op de bovenste verdieping, we noemen het zelf het penthouse. Geen buren links of rechts. De benedenburen maken veel herrie. Ik heb er dan geen enkel probleem mee de muziek wat harder te zetten. De Monolith overstemt alles.