Computer gefrituurd na aansluiten op PM15 versterker

Gestart door MarkII, november 20, 2017, 15:43:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maus

Kijk er maar heel goed mee uit dan!!
Beslist die PM niet aanraken met de stekker erin..

Heb je gemeten met alleen de PM aangesloten, zonder CD speler etc aangekoppeld?

MarkII

Citaat van: Maus op november 21, 2017, 21:31:08
Kijk er maar heel goed mee uit dan!!
Beslist die PM niet aanraken met de stekker erin..

Heb je gemeten met alleen de PM aangesloten, zonder CD speler etc aangekoppeld?

Ha Maus, inderdaad zonder iets aangesloten, zelfs geen hoofdtelefoon  :angel:  . Alleen de versterker op het stopcontact en verder niets.
Eerder had ik wel mijn cd speler aangesloten en die deed het prima

Maus

Nou... Snel een schroevendraaier en de kap eraf. Ik ben heel benieuwd. :D Kan nooit heel ernstig zijn...

HAL9000

CiteerDe schakelaar van de multimeter op wisselspanning gezet, een pin verbonden met de aardpin van het stekkerblok en de tweede op een willekeurige schroef aan de achterzijde. 234 Volt heb ik gemeten.

nopompom
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maus

Citaat van: HAL9000 op november 21, 2017, 22:02:16
nopompom

Nou... Ik ben heel blij dat hij netjes kan typen dat er 'slechts' een computer stuk is. Kan heel anders aflopen zoiets.

Is die PM nog origineel? Ik zou in ieder geval foto's maken voordat je er iets aan doet.

jowa

Als je 234V hebt gemeten, zat je dan wel echt op de aardpen van het stekkerblok?
Die 234V moet je zeker voelen als je de kast van de PM-15 aanraakt, want die 234V is gewoon wat er zo'n beetje standaard uit een wandcontactdoos komt.

Mocht je echt op de aardpen van het stekkerblok hebben gezeten, en daar ga ik van uit, dan is er mogelijk geknoeid in de versterker met de 230V aansluiting.
Zoals de meeste Marantz versterkers, is deze van huis uit nl niet verbonden met de randaarde van de 230V aansluiting, want dubbelgeïsoleerd.

Heb je ook een foto van de achterkant?

Heeft deze een afneembare of een vaste 230V kabel?
Bij een afneembare is dit later aangepast op de versterker en is mogelijk de dubbele isolatie niet meer intact.

Bij een vaste 230V kabel, is de kabel plat (dus twee-aderig) of rond (drie-aderig)?
Hoe ziet de stekker van de kabel er uit? Zit hier randaarde aan of is het een aardloze stekker (Contourstekker)?

Mijn advies is om een afspraak te maken bij één van de oppertechneuten van het forum, want als er echt 234V wisselstroom op de kast staat...  frusty  violent1





Maus

...Kun je dat met een multimeter prima zelf oplossen in eerste instantie. Zeker als het om 30kg gaat waarmee je moet gaan zeulen.

Als je de schakelaar uit zet onderbreek je al de lijn  stekker/trafo. Dan zit het vóór de schakelaar indien het probleem er nog is..
Dan trek je de glaszekering eruit indien aanwezig. Probleem nog aanwezig? zoek je weer verder terug totaan de kabel...


Overigens niet meten met de stekker erin. Maar de meter op ohmse weerstand zetten en dan tussen 1 van de pinnen/kast meten. Dan ben je volledig veilig bezig.

SB_Marantz

Citaat van: jowa op november 21, 2017, 22:23:22
Als je 234V hebt gemeten, zat je dan wel echt op de aardpen van het stekkerblok?
Die 234V moet je zeker voelen als je de kast van de PM-15 aanraakt, want die 234V is gewoon wat er zo'n beetje standaard uit een wandcontactdoos komt.

Mocht je echt op de aardpen van het stekkerblok hebben gezeten, en daar ga ik van uit, dan is er mogelijk geknoeid in de versterker met de 230V aansluiting.
Zoals de meeste Marantz versterkers, is deze van huis uit nl niet verbonden met de randaarde van de 230V aansluiting, want dubbelgeïsoleerd.

Heb je ook een foto van de achterkant?

Heeft deze een afneembare of een vaste 230V kabel?
Bij een afneembare is dit later aangepast op de versterker en is mogelijk de dubbele isolatie niet meer intact.

Bij een vaste 230V kabel, is de kabel plat (dus twee-aderig) of rond (drie-aderig)?
Hoe ziet de stekker van de kabel er uit? Zit hier randaarde aan of is het een aardloze stekker (Contourstekker)?

Mijn advies is om een afspraak te maken bij één van de oppertechneuten van het forum, want als er echt 234V wisselstroom op de kast staat...  frusty  violent1


Er zit een contourstekker aan het netsnoer van de 15 en de massa hangt dus aan het chassis....is dus zwevend.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jowa

Er hoort een contourstekker aan te zitten, dat weet ik, maar dat lees ik niet in het topic.
Vandaar de vragen om te zien wat er aan gebeurd is (of niet)  :-)


xander32

Zo hey, idd., dit had heel andere gevolgen kunnen hebben  :?. Gelukkig is die ouwe met de mijter weer in 't land; zet je een nieuwe laptop op je wensbriefje 🤓. Succes met de herstelwerkzaamheden aan de PM.

Citaat van: Maus op november 21, 2017, 22:21:51
Nou... Ik ben heel blij dat hij netjes kan typen dat er 'slechts' een computer stuk is. Kan heel anders aflopen zoiets.

Is die PM nog origineel? Ik zou in ieder geval foto's maken voordat je er iets aan doet.

Frits Denon

Jammer van de PC, maar verder gelukkig geen letsel. Dit had heel anders kunnen aflopen. :-o

Ben nu wel benieuwd naar de oorzaak. Kijk goed uit wat je doet!
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

AkTeVox

Mijn zoon heeft een aantal jaren net het zelfde meegemaakt met zijn nieuwe PM7004 en PC.
Beide toestellen waren op een niet geaard stopcontact aangesloten. Bij dit verhaal had de PC gewonnen en was de nieuwe PM7004 gefrituurd. Toestel werd keurig door Marantz onder waarborg hersteld.  :wink:
Stopcontacten hebben dan we voorzien van een aarding....

NB

Citaat van: xander32 op november 22, 2017, 06:28:16
Zo hey, idd., dit had heel andere gevolgen kunnen hebben  :?. Gelukkig is die ouwe met de mijter weer in 't land; zet je een nieuwe laptop op je wensbriefje 🤓. Succes met de herstelwerkzaamheden aan de PM.

:gp:
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.