Computer gefrituurd na aansluiten op PM15 versterker

Gestart door MarkII, november 20, 2017, 15:43:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarkII

Beste Forumleden,

Ik hoop dat een van jullie kan helpen met het onderstaande probleem. Gisteren heb ik ik mijn computer gefrituurd tijdens het aansluiten op een line input van de PM15. Wat is er gebeurd:

Sinds een tijdje ben ik de trotse eigenaar van een PM15 versterker (ongeaard)en deze heb ik aangesloten op de cd speler (ongeaard) en verder niets, tot gisteren. (alle apparatuur zit op hetzelfde geaarde stekkerblok) Ik wou mijn PC aansluiten (geaard) op de PM15 en dit doe ik met een 3,5 mm stereo jack naar tulp stekker. Zowel de computer als versterker stonden uit. Bij het aansluiten van de jack in de computer, een grote vonk, knal en rook uit de computer  :-o en de aardlek was doorgeslagen.
(de versterker stond niet aan)

Deze kabel gebruikte ik al lange tijd op mijn PM82 zonder problemen, hiermee koppelde ik verschillende apparaten op de versterker aan, (telefoon, tablet, computer) zelfs met de spanning aan zonder enige problemen.

Het lijkt erop alsof er iets met de PM15 niet in orde is, te grote lekspanning of stroom? en hoe kan je dtit controleren/maken?

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maus

Met een multimeter tussen behuizing van de PM, en de aard pin van je stekkerblok, spanning meten.

Pas op, er is waarschijnlijk iets goed mis, voorkom dat je zelf in contact komt met de versterker/cd speler en iets van metaal (aardpin, waterleiding, CV radiator etc)

Anders doe je zelf straks poef...

SB_Marantz

Groundloop lijkt me voor de hand liggend , kapotte elco in de i-mac is ook nog een mogelijkheid.
Maar waarom werken met een jackplug naar cinch?
Even een losse dac er op aansluiten ...klaar... en je hebt geluidskwaliteit!  van schiit....een modi of Fulla.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maus

Vind het wel redelijk heftig voor een aardlus..

Met een USB dac was hetzelfde gebeurd.

pdufrenne

Vindt het een heftig verhaal.
Een aardlus is het niet. Er hangt gewoon een chassis deel aan de netspanning.
Ik zou in eerste instantie de voeding van de computer verdenken. Daar heb ik minder vertrouwen in dan een degelijke trafo van een versterker of receiver.

Maar, zoals altijd, meten is weten.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Maus

Ik weet niet of ik de computer zou verdenken, de PM was namelijk niet geaard, dus waar zou die spanning weggevloeid moeten zijn via de PM?

HAL9000

ja dit is bijzonder, iets geeft spanning waar het niet mag.
:no:  maar je liep al een langere tijd te klote met die set?
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MarkII

Citaat van: HAL9000 op november 20, 2017, 22:20:15
ja dit is bijzonder, iets geeft spanning waar het niet mag.
:no:  maar je liep al een langere tijd te klote met die set?

Als je onder kloten verstaat, posten op dit forum dan klopt dat ja :-) Maar in letterlijke zin niets vreemds gedaan met de set. Ik ging nu juist de boel eens aansluiten om op een eerder bericht van jou te kunnen reageren (klinkt die pm15 nu echt beter dan de pm80mk2) Maar goed niet verwacht dat het zo'n vuurwerk zou worden.

Edoch hoop ik dat ik hier wat goede tips kan krijgen, ik ben echt radeloos en durf de pm15 niet meer te gebruiken, wellicht gaat er dadelijk nog meer in vlammen op.


Maus


Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

HAL9000

Citaat van: MarkII op november 20, 2017, 23:05:14
Als je onder kloten verstaat, posten op dit forum dan klopt dat ja :-) Maar in letterlijke zin niets vreemds gedaan met de set. Ik ging nu juist de boel eens aansluiten om op een eerder bericht van jou te kunnen reageren (klinkt die pm15 nu echt beter dan de pm80mk2) Maar goed niet verwacht dat het zo'n vuurwerk zou worden.

Edoch hoop ik dat ik hier wat goede tips kan krijgen, ik ben echt radeloos en durf de pm15 niet meer te gebruiken, wellicht gaat er dadelijk nog meer in vlammen op.
Ja,  je was bezig met een betere versterker zoeken, het lijkt erop dat er een lek spanning ergens vandaan komt. 
Je weet toevallig niet als die al eens is geserviced? Wat je zou kunnen doen is, de versterker los aan zetten met alleen een koptelefoon. Even een multimeter pakken en dan tussen de metalen delen van de PM15 en een aarde punt meten. Als je dan een enorme spanning ziet, dan weet je dat er iets niet in orde is met de Pm15 :(
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MarkII

Citaat van: HAL9000 op november 21, 2017, 09:15:20

Ja,  je was bezig met een betere versterker zoeken, het lijkt erop dat er een lek spanning ergens vandaan komt. 
Je weet toevallig niet als die al eens is geserviced? Wat je zou kunnen doen is, de versterker los aan zetten met alleen een koptelefoon. Even een multimeter pakken en dan tussen de metalen delen van de PM15 en een aarde punt meten. Als je dan een enorme spanning ziet, dan weet je dat er iets niet in orde is met de Pm15 :(

Zul je net zien dat de PM15 geen hoofdtelefoon uitgang heeft.  :mrgreen: Maar ik ga eens goed meten tussen de metalen delen en de aardpen van het stekkerblok. Nog wel interssant is dat eerder ik tijdens het aansluiten dacht dat een lamp achter in de gang kapot ging. Dat bleek de aardlek (toen had ik niet door dat het de pm15 was terwijl ik de input tulp stekkers achterin deed (deze zat toen al in de pc aan de andere kant van het snoertje) de apparatuur stond overigens allemaal uit. Toen ik zag dat de aardlek was heb ik alles los gemaakt en weer op nieuw aangesloten en toen alles aangesloten was (maar uit stond) deed ik eerst de tulp achter in de PM15 en daarna de jack in de pc en daar ging het toen fout, dikke vonk en weer de aardlek door. Anywat, ik ga meten.

HAL9000

Citeerje net zien dat de PM15 geen hoofdtelefoon uitgang heeft
:schater:
Ik vond de Pm14 leuker dan de Pm15, nu weet ik weer waarom.  redface
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MarkII

Citaat van: Maus op november 20, 2017, 20:04:08
Met een multimeter tussen behuizing van de PM, en de aard pin van je stekkerblok, spanning meten.

Citaat van: HAL9000 op november 21, 2017, 09:15:20
Even een multimeter pakken en dan tussen de metalen delen van de PM15 en een aarde punt meten. Als je dan een enorme spanning ziet, dan weet je dat er iets niet in orde is met de Pm15 :(

Gentlemen, dank voor jullie tips, bezorgdheid en vele reacties. Dit waardeer ik zeer!  hello
Ik heb vandaag gemeten zoals jullie voorstelden  :-o :-o :-o :-o :-o :-o
De schakelaar van de multimeter op wisselspanning gezet, een pin verbonden met de aardpin van het stekkerblok en de tweede op een willekeurige schroef aan de achterzijde. 234 Volt heb ik gemeten.