Schakelklok op stekkerdoos audio apparatuur

Gestart door MarkII, november 13, 2017, 15:04:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarkII

Beste forumleden,

Ik kan mij voorstellen dat enkelen van jullie gaan gruwelen bij het idee, maar toch ga ik het vragen.
Kan het kwaad om de audio apparatuur (versterker, cd speler) op een schakelklok te zetten?

Ik zet netjes altijd de apparatuur uit na gebruik, maar de andere bewoner van dit apparatement niet altijd  :zzz: Soms blijft dan de apparatuur nodeloos lang aanstaan. (dat zal de levensduur niet bevorderen en ook de energie rekening loopt aardig op)

En vraag mij af of het kwaad kan dat de apparatuur abrupt wordt uitgeschakeld door dzo'n schakelaar?

TurboMarco

Dat ligt aan de hardware die je er op wilt aansluiten.
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Brutus

Ik heb de a/v op 2 aparte blokken met beveiliging dat is het, voor mij goed genoeg. Als je geen klasse A versterker hebt valt het wel mee met de apparaten als ze in de stand-by staan. Kan me niet voor stellen dat stand-by de levensduur zou verkorten t.o.v. helemaal uit.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Marvin

Ik zet mn versterker eigenlijk nooit uit. Vind die stanby irritant, aangezien mn display daarna gewoon weer aan staat. En ben te lui om de knop zelf in te drukken. Zet hem gewoon op een ongebruikte ingang. [emoji23]

Maus

Ligt eraan welke versterker, ik zou die geschakelde voedingen niet telkens uit en inschakelen... Die moderne dingen.

MarkII

#5
De versterker die ik nu heb heeft helaas geen standby optie. Momenteel de Marantz Pm80MK2 welke in klasse A/B gebruik. Deze trekt zo'n 50-55 watt zonder dat hij iets doet. Met de CD72MK2 erbij is het 75 en met de tuner erbij zit ik op ruim 90 watt. Lijkt niet veel maar als je dit setje aan laat staan zit je op jaarbasis al gauw op 180€ aan stroomkosten.

Niet dat het reeel is dat de set ook echt 24/7 aanstaat, maar toch is het goed om wat minder stroom te gebruiken door zo'n schakelaar er tussen te zetten. Al weet ik nu nog niet of dat ten koste gaat van de apparatuur en levensduur

Brutus

90W per uur voor iets wat je niet gebruikt vind ik aardig schrikbarend.  Ik zet zelfs de Node 2 in diepe stand-by want ik vind 7W p/u al teveel voor iets wat niets doet.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

NB

Ik zet alles helemaal uit, zelfs modem. Ik spaar via de energierekening om mijn audio uitspattingkjes te kunnen financieren.
Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

MarkII

Citaat van: Nb op november 14, 2017, 17:59:41
Ik zet alles helemaal uit, zelfs modem. Ik spaar via de energierekening om mijn audio uitspattingkjes te kunnen financieren.
Betaal jij dan een "hoog" maand bedrag, dan zuinig aan doen door het jaar heen en dan bij de eindafrekening is het kassa :lol: en keert de energiemaatschappij uit

NB

Kamer set:
Marantz PM 6007 - Q Acoustics 3050 - Infinity Alpha 10 - Yamaha CDS303 - Marantz cd 5000-
Pioneer DV-50LX- Bluetooth receiver BLS- B11.
Sennheisser HD 700 en Sennheiser IE 800.

Slaapkamer:
PM 6004, Mistral Bow 3, Philips cd 723, Dab+tuner.

Maus

Citaat van: MarkII op november 13, 2017, 23:13:50
De versterker die ik nu heb heeft helaas geen standby optie. Momenteel de Marantz Pm80MK2 welke in klasse A/B gebruik. Deze trekt zo'n 50-55 watt zonder dat hij iets doet. Met de CD72MK2 erbij is het 75 en met de tuner erbij zit ik op ruim 90 watt. Lijkt niet veel maar als je dit setje aan laat staan zit je op jaarbasis al gauw op 180€ aan stroomkosten.

Niet dat het reeel is dat de set ook echt 24/7 aanstaat, maar toch is het goed om wat minder stroom te gebruiken door zo'n schakelaar er tussen te zetten. Al weet ik nu nog niet of dat ten koste gaat van de apparatuur en levensduur

Zowel die PM als CD schakelen met de aan/uit schakelaar gewoon de netstekker af, dus die kun je gerust op een tijdklok schakelen.
Ik was meer bang dat je een moderne receiver had met standby functies, die vinden het niet leuk als ze telkens zonder spanning staan :D

Maus

Citaat van: Nb op november 14, 2017, 17:59:41
Ik zet alles helemaal uit, zelfs modem. Ik spaar via de energierekening om mijn audio uitspattingkjes te kunnen financieren.

Hier vergelijkbaar. Alles uit doen we niet, we liggen soms in bed nog met een Ipad en die heeft internet nodig. Verder wel alles op eco stand waar dat nut heeft. Overal led lampen, 2 laptops ipv computers die beide netjes uit gaan bij geen gebruik, etc.
Toch een verdubbeling van de energie rekening gekregen, we zaten rond de 600kwh per jaar, nu ruim 1000. Na lang zoeken (in eerste instantie in die 'slimme meter') bleek dit gewoon te komen door een NAS met 2 camera's + IR lampen die er vorig jaar gekomen zijn. Bij elkaar toch zo'n 30-50w continu. Hier hoort ook een router bij, dus al met al 5 voedingen die continu in het stopcontact zitten.

Ik ben altijd wel fan geweest van experimenteren met energiebesparing. Maar het meeste bespaar ik nog door 2 minuten korter te douchen ;)

Marvin


MarkII

Citaat van: Maus op november 14, 2017, 21:45:15
Zowel die PM als CD schakelen met de aan/uit schakelaar gewoon de netstekker af, dus die kun je gerust op een tijdklok schakelen.
Ik was meer bang dat je een moderne receiver had met standby functies, die vinden het niet leuk als ze telkens zonder spanning staan :D

Kijk! Dat is goed om te horen een logische verklaring. Dan zal voor inschakelen het ook geen probleem zijn denk ik. Wanneer ik de schakelklok als hoofdschakelaar gebruik om de (spanningsloze maar ingeschakelde) apparatuur weer tot leven te wekken.

Maar zou het in en uitschaklen via de klok dan ook probleemloos kunnen met de PM15? Deze heeft volgens mij een een soft start.

Maus

Citaat van: MarkII op november 15, 2017, 11:11:12
Kijk! Dat is goed om te horen een logische verklaring. Dan zal voor inschakelen het ook geen probleem zijn denk ik. Wanneer ik de schakelklok als hoofdschakelaar gebruik om de (spanningsloze maar ingeschakelde) apparatuur weer tot leven te wekken.

Maar zou het in en uitschaklen via de klok dan ook probleemloos kunnen met de PM15? Deze heeft volgens mij een een soft start.
Ik ken die voeding niet, geen idee..