Marantz platenspelers

Gestart door MarkII, november 08, 2017, 18:36:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarkII

Marantz heeft een mooi staaltje high end apparatuur gemaakt in de afgelopen decenia. prachtige versterkers en cd spelers die allerlei prijzen hebben gewonnen. Maar op platenspeler gebied vind je maar weinig informatie op het web. itt tot de bijvoorbeeld de merken dual en technics

De enige legendarische speler die snel naar boven komt is de TT 1000, en dan is dit ook gelijk een heel exotisch en bijzonder (gewild) apparaat. Prijzen zijn enorm. Nu is mijn vraag, wat zijn nou minder bijzondere juweeltjes die nog steeds de moeite waard zijn om naar opzoek te gaan?

Cesar76

Mijn persoonlijke vintage favoriete Marantz TT is de 6370Q. :yes:
Maar of deze minder bijzonder is.....  :-o

Vinyl Engine reviewers call the Marantz 6370Q a "beautiful piece of machinery."
Audio Karma reviewers praise the rarity of this quality piece, stating comparison with other turntables is irrelevant.
Marantz 4300/4400/6370Q/6350Q/6300/4140/4000/5030/5220/5420/120b/150/
300DC
Marantz & Technics CD4 dem
Nakamichi RX202e
SAE Mark 6/6b
SAE Mark One & MK 1B/1M & 5000
Pioneer QX9900/949A
Sansui QRX999/500 reverb amp
B&O Beomaster & Beogram 6000/cassettedeck

MarkII

Dat is inderdaad een mooie platenspeler, een mooi houten body met nog een digitaal display. retro en futuristisch in een.  Leuke tip, en ik las dat de toonarm zels nu nog wordt verkocht. goede keuze geweest destijds. Ruilen voor mijn technics sl1900 direct drive?  :angel:

sjoek

Ik ben persoonlijk ook heel erg fan van mijn 6170. HB
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

SB_Marantz

#4
De TT-1000 is ongeslagen, massa tafel pur sang en zeer betrouwbaar.
Tevens uitgesproken mooi om te zien.
Mooie arm en element erop/onder en you are set for life!  8-)

These days, you're going to have to look long and hard to get either variant of the Tt 1000, and you're very likely to have to look to Germany, or maybe even Hong Kong, the US or Japan to source one if you so desire it. They're not cheap either – it's pretty much up to the seller to name his price, and/or for you to tell him how much you're prepared to pay. Still, the Marantz Tt 1000 is one of the most classically simple, beautiful and superbly engineered turntables yet made – and also sounds, even by the standards of today, sublime. It was a high water mark for Marantz, one of the original and best.

De 6300 en 6370 zijn leuk maar mijn persoonlijke voorkeur zou dan toch uitgaan naar de 6300.
Heb de 6370Q ook gehad maar werd er niet echt warm van.

Denon heeft ook mooie spelers gemaakt.

https://i.ytimg.com/vi/47psqXMB6jo/hqdefault.jpg

https://i2.wp.com/liquidaudio.com.au/wp-content/uploads/2014/09/IMG_0299.jpg?resize=350%2C200

Maar goed er zijn meer mooi spelers zoals Micro seiki. 8-)

Transrotor lijkt me nu niet iets voor jou.....the fat bob b.v. :schater:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maus

Ik heb nog een grijze 6300 in de aanbieding... :P

Cesar76

Tja, smaken verschillen, ik wordt dan weer minder warm van de 6300.
De toonarm van de 6370Q is oliegedempt en nog altijd verkrijgbaar, ik geloof van Elco.
Deze zijn dan ook vrij prijzig.
De 6170 heb ik 2 van, de 2de had ik voor onderdelen gekocht voor €25 op marktplaats
met name om de kap van één van mijn 6370Q's te vervangen.
Hij ziet er niet uit (geel van rook van de vorige eigenaar) maar draait nu wel weer en klinkt geweldig.
Het bleek slechts een kapotte zekering te zijn, dit is ook een hele fijne speler.
Ik ben nog wel op zoek naar een 6300  want na de 6370Q komt voor mij toch ook wel de 6300.

@Maus wat vraag je er voor?  notworthy
Marantz 4300/4400/6370Q/6350Q/6300/4140/4000/5030/5220/5420/120b/150/
300DC
Marantz & Technics CD4 dem
Nakamichi RX202e
SAE Mark 6/6b
SAE Mark One & MK 1B/1M & 5000
Pioneer QX9900/949A
Sansui QRX999/500 reverb amp
B&O Beomaster & Beogram 6000/cassettedeck

Maus



MarkII

Citaat van: BrunoD op november 09, 2017, 21:05:02
https://www.cjm-audio.de/wiedergabeger%C3%A4te/plattenspieler/marantz/#cc-m-11629762212

3295 €

Daar kan je een hoop platen van kopen  :mrgreen:
Toch is de TT1000 niet echt marantz blijkt volgens de vintage knob. Maar dat zal ook gelden voor andere merken waarbij de zelfde techniek werd gebruikt met een verschillende batch/logo


As quoted from the vintage knob: http://www.thevintageknob.org/marantz-Tt_1000.html

TT 1800, Esotec TT 1000 and Music Link TT 1000 simply were not engineered by Marantz but mechanically full-tilt Micro Seiki.
The 700g glass platter was a true engineering mistake... which Micro also carried into some of its own lineups around the same time BUT engineered so differently, it didn't give the glassy sonic signature the Tt 1000 has.

SB_Marantz

Marantz bestaat al niet meer sinds 1964/65 toen het aan Superscope inc. werd verkocht.
Feitelijk zijn de buizenversterkers de enige echte Marantzen.
Ik heb daar ooit een heel verhaal over geschreven.  8-)
Saul wilde veel later een comeback maken met een andere naam dan Marantz maar dat mislukte.
Marantz is overigens naar de haaien gegaan door de ontwikkeling of eigenlijk doorontwikkeling van de 10 en 10b tuner.
Superscope ging failliet door een gigantische fabriek in Chatsworth te bouwen.
Philips kocht Marantz Japan op eind 1980.
Voor meer info just shoot maar het lijkt me voldoende.


Quote:
glassy sonic signature the Tt 1000 has.

?

Bij platenspelers gaat het om het volgende: lage rumble...dus niet alleen motorgestommel maar geluiden die van buitenaf worden geabsorbeerd(Deze TT-1000 is ten eerste een massa tafel en je kunt op het chassis haast een ram geven eer de naald verspringt...doe dat eens bij een ander model? , wow and flutter ..gelijkloopafwijkingen.
Er wordt inderdaad beweert dat Micro Seiki er een poot in gehad heeft maar ik ben daar niet van overtuigt.

Dan krijgen we de arm en het element wat JIJ mooi moet vind klinken en niet een ander....hetzelfde dus als bij luidsprekers.





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MarkII

Citaat van: SB_Marantz op november 09, 2017, 22:43:12
Dan krijgen we de arm en het element wat JIJ mooi moet vind klinken en niet een ander....hetzelfde dus als bij luidsprekers.

Dus die TT 1000 is zelfs exclusief arm en naald, wauw.

En hoe kies je eigenlijk een goede naald, Met speakers kan je ze goed naast elkaar zetten en vergelijken, maar met een naald verwisselen is dat toch wat anders lijkt mij

SB_Marantz

Een passend element zoeken kan best lastig zijn idd.
Ik heb bv een SME 3009 wat een vrij lichte arm is dus je kunt er niet alles onder hangen.
Maar het is zo'n fijne arm en een andere kost flink wat pegels.
En daar gaan mensen vaak de mist mee in door er maar wat onder te hangen.

Arm / element combinatie is niet zo makkelijk als het kiezen van een speaker hoewel je deze ook altijd, mits mogelijk ook thuis moet beluisteren/vergelijken vanwege de akoestiek en plaatsing.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maus

En 'leren' luisteren, en naar de juiste winkel gaan waar demo's staan (rik stoet is er een), budget is belangrijk, welke DT en arm je hebt is belangrijk...

Met al deze dingen vallen er al een hoop elementen af.

MarkII

Vorige zaterdag even langs Multifoon geweest in Rotterdam met mijn huidige technics SL1900 voor advies over een nieuw element. (een nieuwe TT wacht ik nog even mee) Ik was geïnteresseerd geraakt in het merk ortafon en een van die elementen heeft goede recenties en is niet te duur.
Daar aangekomen situatie uitgelegd en de verkoper liet mij de opties zien, een nieuw element, een complete naald met houder die ineens op de toonarm geschroefd kan worden, maar ook een losse naald behoorde tot de opties. Echter stelde hij voor eerst even mijn huidige naald te bekijken en die was nog prima. Vervolgens heeft hij alles nagelopen, naalddruk, overhang, hoek van de naald, zijwaartse druk en in detail uitgelegd. Super interessant, een hoop wist ik nog niet. Daarna aangesloten op een van hun sets en klonk weer helemaal te gek. HB  Zonder nieuwe naald aan te schaffen toch een flinke sound upgrade gemaakt