Ergens nog winst te behalen met SR-7000 en REL-Q200?

Gestart door aukes1991, november 02, 2017, 10:48:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maus

Daarbij is het me veel opgevallen dat je redelijk goed uit kunt gaan van de plek, waar je nu het meeste laag hoort in de kamer.

aukes1991

Hallo heren,

Ik heb begrepen dat de plaatsing vooral belangrijk is bij de q200. Heb de manual gebruikt en een plek geprobeerd te vinden waar ik het meeste bas ontvangen (vanaf luister positie), dat was niet makkelijk en zal dit binnenkort even met mijn vriendin doen. Helaas heb ik niet veel ruimte in de kamer en zal ik misschien de tavel moeten gaan verzetten; het lijkt erop dat de sound wave hier wel eens tegenaan kan komen. Vanavond zal ik even kijken of ik een foto er bij kan doen (ga zo eerst op bezoek naar mijn ouders).

Heb de crossover op ca 60hz gezet (speakers lijken daar ongeveer te stoppen). Een tegel eronder staat ook nog in het vooruitschiet. Verder is het met de gain een beetje lastig, soms klinkt hij idd een beetje boomy, maar ik heb veel dunne muurtjes in de ruimte (woon in een kleine studio).

Groetjes :yes:

Marvin

Je zal in een huiskamer altijd een compromis moeten maken tussen de meest ideale opstelling en het feit dat je er ook nog moet wonen.

CBdicX

#18
Plaatsing is voor iedere sub het meest belangrijke, maar ook meteen het lastigste !

Ik zit redelijk in het midden van een L kamer, dus niet erg gunstig met redelijke bass dip op de MLP.
Heb subwoofers door de hele kamer gehad waarna ik er een aantal maanden mee gestopt ben.
Toen kwam ik een artikel tegen over "Nearfield" gebruik van een sub.
Dit houd in dat een sub op zeg maar niet verder dan arm lengte van je af staat, dit geeft dat je direct naar de sub luistert ipv naar de gereflecteerde "golven" in de kamer.
Dit Nearfield is prima geschikt om die subwoofer Mid-Bass te laten spelen, zeg maar het meest hoorbare deel van sub laag, Mid-bass geeft het deel weer wat bij ons overkomt als de zogenaamde "chest punch".
Er bestaan zelfs MBM subs, Mid-Bass Module.

Ik gebruik een XTZ 12.17 sub die afgesteld is op Mid-bass.
De XTZ subs kunnen getuned worden voor Low Bass, Mid Bass en High Bass, waarbij er ook "gepeeld" kan worden met de 2 poorten die verschillend van lengte zijn.
Ik gebruikt dus de Mid-Bass instelling, en om aan dat drukvolle laag te komen (wat Mid Bass niet is) heb ik linksvoor een XTZ 1x12 subwoofer staan die het laag tot 19 Hz (-3 dB) voor zijn rekening neemt.

In deze opstelling heb ik geen last meer van die vervelende dip, en word op deze manier uitstekend gemaskeerd.

Een goede x-over voor je speakers is 80 Hz, dan neemt de sub het lekker over.
Boom geluid van een sub is niet de gain, maar dat de bass teveel versterkt word door de kamer op jou luisterplek.
Daar zijn subs voor met bijvoorbeeld een EQ instel mogelijkheid, die kunnen dat verminderen.

Wat je kan proberen als het Boomerig blijft is de Nearfield optie als je daar de ruimte voor heb.

Marvin

Een normaal mens zet z'n subwoofer niet op de plaats van een poef.

xander32

Die 80hz is een oude norm uit het thx tijdperk van weleer. Zeker wel een goed vertrekpunt om van daaruit een sub af te stemmen op jouw luidspeakers en ruimte.

CBdicX

#21
Citaat van: marvin op november 06, 2017, 05:33:57
Een normaal mens zet z'n subwoofer niet op de plaats van een poef.
Nou, dan laat dat normale mens die sub toch lekker op een "dip" plaats staan waar je deze prachtig kan bekijken  :-P
Mooi hoor zo'n sub die je niet hoort maar wel ziet, en de buren maar klagen......... :-o

Marvin


Maus

Heb zelf goede ervaringen met subs tegen de muur aan (10cm) met de speakerkant. En subs die dan nog niet luisteren gaan op blokken met hun neus naar de grond. Het is niet alleen plaatsen, soms andersom zetten helpt al, en dan draai je niet alleen de 180 graden om, voor de wijsneuzen. ;)

Frits Denon

Ben nu wel benieuwd hoe het de TS nu vergaan is met de plaatsing van zijn sub.

Heeey doe, hou liekt? :wink:
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4