Ergens nog winst te behalen met SR-7000 en REL-Q200?

Gestart door aukes1991, november 02, 2017, 10:48:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

aukes1991

Hoi!

Ik woon in Groningen en heb sinds een aantal jaar toch een liefde voor hifi opgebouwd. Heb geen super mooie spul in huis maar lees er graag over en vul an en toe mijn eigen set-up een beetje aan.

Een paar maanden terug deed ik het nog met een Onkyo sv545, en heb toen de mogelijkheid gehad om over te stappen naar de Marantz sr-7000 welke op marktplaats stond voor 75e. Direct gedaan en merk dat het geluid en een stuk beter op geworden is. Het klinkt nu allemaal voller, dynamischer, en meer kick. Ook wat warmer, maar dat lijkt goed te gaan met het naar mijn idee neutrale geluid van de speakers.

De 7000 is aangeloten op twee boston acoustics a26 speakers op stands en heb het idee dat dit een mooie combinatie is ook al heb ik nog niet veel ander hifi apparatuur geluisterd. Of voor de prijs.

Ik had alles op mijn computer aangesloten en heb afgelopen jaar een Asus xonar er in geprikt om ook fijn digitaal geluid te gaan gebruiken. Daar ben ik inmiddels van afgestapt omdat mijn Zishan Z2 (mp3/dac) het signaal nog beter kan versterken naar de sr7000. Ik was echt verbaast wat dit kleine wondertje kan doen   pompom.

Vrijdag komt er een 2e hands Rel Q200 binnen in de hoop dat dit mijn budget systeempje afmaakt. Heb deze voor 210 euro overgenomen, is nagekeken (zo goed als nieuw schijnbaar), en krijg de neutrik (9m xlr) kabel er bij, en wordt ook nog eens gebracht. Geen gekke deal toch? (Had eerst de mogelijkheid om een Linn Sizmik te kopen voor 350 euro maar zoveel geld heb ik nu niet over, daarnaast hoop ik de q200 voor het zelfde bedrag te kunnen verkopen als ik in de toekomst toch eens iets anders wil).


Heb een beetje gegoogled en denk de q200 via high level op de marantz aansluiten. De neutrik kabel heeft aan de versterker kant drie smallere kabeltjes, en begrijp dat ik twee hiervan op de front speaker connectoren kan aansluiten waar de speakers ook al op aangesloten zijn. Speakers op large instellen via receiver zodat hij de sub kan aansturen en op source direct luisteren via de zishan z2. Ik begrijp dat het ook nuttig is om de sub op een granieten tegel te zetten. De sub goed plaatsen in de kamer, schijnbaar extra belangrijk met de q200, en met de crossover/gain spelen.

Hebben jullie nog wat tips over wat ik nu heb staan? Aansluitingen, plaatsing etc. Heeft de sr7000 nog instellingen of features om geluid nog beter te maken? Ik begreep bijvoorbeeld dat de receiver ook een soort balanced signaal kan doorgeven aan de sub om het ruis er uit te halen. Geen idee hoe dat allemaal in zijn werk gaat (hifi marketing?).

Wat vinden jullie van de setup? Groetjes uit de top van Nederland  :mrgreen:!


Frits Denon

Hallo Aukes1991, welkom hier en groeten van de "buurman" nabij Groningen. byebye

Bijgaand een link naar de REL200 handleiding, hoop dat je er wat aan hebt. https://www.gebruikershandleiding.com/Rel-q200e/preview-handleiding-433744.html

Aansluiting op de front speaker uitgangen van de receiver is inderdaad het beste. Het laag van de speakers wordt dan weggefilterd en overgenomen door de sub. De frequentie waar dit gebeurd en het volume van de sub kun je dan instellen op de sub zelf. Is wel een dingetje waar je een poosje mee bezig kunt zijn. Maar met enige forum hulp kom je er vast wel uit. Er is expertise genoeg hier.

Heel veel plezier gewenst met de nieuwe aanwinst morgen!

Groet,
Frits
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Er wordt niks van het laag weg gefilterd. De Rel neemt het hele signaal maar geeft enkel het laag weer. Dus de fronts worden full-range aangestuurd. Tot zover de theorie.
Die Rel zo aansluiten moet je zeker een extra beleving brengen.

Frits Denon

Ik meende dat dit wel zo was en dat daarom de receiver het dan makkelijker heeft om de fronts aan te sturen.

Maar ik kan me vergissen.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Marvin

Nee je hangt hem aan de normale speakerklemmen.  Doordat hij een hele lage weerstand heeft merkt de versterker niet dat er nog een extra belasting aan hangt.
Stel nou dat je bv het hele zooitje op  small zet, krijgt die Rel ook geen noemenswaardig signaal meer te verwerken.

sjoek

Welkom leuke set. Mischien een idee om effe een topic aan te maken in het sets van leden gedeelte. En foto's zijn ze hier ook gek op :yes:.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

aukes1991

Bedankt voor de reacties :).
Ik heb de handleiding al even een beetje bekeken; ziet er goed uit.
Als ik hem vanavond heb staan ga ik even kijken wat ik er verder uit kan halen.

Heb nog wel gedacht dat het misschien fijner zou zijn om de speakers op ''small' in te stellen maar dan krijgt de sub het laag bereik niet meer Dat is wat ik uit andere fora ook begreep. Soms kunnen de speakers hun geluid niet goed kwijt omdat er een grote kachel achter staat en er niet veel ruimte is om ze er verder vanaf te zetten.

Mijn kamer is eigenlijk vrij klein (denk 15m2) maar hoop dat het geluid toch een beetje rond komt. Ben heel benieuwd; vanavond gelijk even wat dingen proberen (muziek, film, game).

Als ik de boel hier een beetje netjes en ingesteld heb dan schiet ik een foto voor het leden mapje.

Wat hebben jullie thuis staan?

Groeten, Max

aukes1991


Marvin

Citaat van: aukes1991 op november 03, 2017, 09:46:19
Wat hebben jullie thuis staan?

Groeten, Max



Bij 'sets van leden' kan je de meeste setjes wel vinden, inclusief foto's.

sjoek

De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Maus


rexp


Maus

Die was echt wel nodig met die jaren 60 buizenbak aan die houten knoeperts.

xander32

Beste Aukes,

De grootste winst die je steevast kan behalen, is die van een zorgvuldige plaatsing van de speakers; hoe staat het daarmee? Heb je wellicht een overzichtsfoto waarop de plaatsing van de speakers te zien is?

In veel situaties loop je tegen compromissen aan: die kan je dan (na de zorgvuldige plaatsing) beperkt compenseren m.b.v. de EQ/DSP van de receiver.


Enne, tip: een subwoofer is ook een speaker. Die kan je maar niet zo ergens in een hoekje frotten en verwachten dat deze de sterren van de hemel gaat spelen.

Maus

Ik heb aan mijn Rel destijds een lang snoer geknoopt en ben hem overal in de kamer neer gaan zetten en dan luisteren. Gek genoeg heb ik alleen (sub)laag als hij achter de luisterplek onder de trap naar boven staat. Nergens anders, zelfs niet midden op de versterker.