verschil in klank of niet

Gestart door fantasy, november 01, 2017, 19:59:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

fantasy

hallo,
Mijn vintage versterker heeft achteraan draaiknoppen om de luidsprekerkabel aan te sluiten.
De kabel moet er dus bovenaan ingestoken worden. Is deze aansluiting nu beter dan banaanpluggen ?
Is dit te horen in geluidskwaliteit ? Is er een andere mogelijkheid om de kabels aan te sluiten die beter is ?
Dank bij voorbaat

xander32

Banaanpluggen dienen enkel de looks en het gemak indien er vaak gewisseld moet worden.


Citaat van: fantasy op november 01, 2017, 19:59:35
hallo,
Mijn vintage versterker heeft achteraan draaiknoppen om de luidsprekerkabel aan te sluiten.
De kabel moet er dus bovenaan ingestoken worden. Is deze aansluiting nu beter dan banaanpluggen ?
Is dit te horen in geluidskwaliteit ? Is er een andere mogelijkheid om de kabels aan te sluiten die beter is ?
Dank bij voorbaat

TurboMarco

Je kan beter de kabel er direct in steken .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

pdufrenne

Goeie vraag.

Hoe sluit je het beste de luidspreker kabel aan op de versterker, en natuurlijk ook op de luidsprekerbox?

Ik draai zelf de draadjes van de ader in elkaar en stop deze door het gaatje van de klem. Zoals Fantasy dat ook doet. Ik moet de klem dan wel regelmatig, om de paar maanden, weer even aandraaien.

Alternatief, heb ik ook nog wel eens toegepast, is het vertinnen van de draadjes van de kabeluiteinde, tot een dikke ader, om deze dan in te klemmen. Heb dan wel het idee dat de klem sneller weer los gaat zitten.

Andere optie is het aanklemmen van en kabelschoen, en deze inklemmen. Heb ikzelf nog nooit toegepast. Te veel gedoe!

Wie heeft nog meer ideeën, of goed advies?
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

fantasy

Ja mijn versterker is van de jaren 80, waren die aansluitingen van vroeger dan beter of minder goed en ik bedoel dan 
enkel in geluidskwaliteit ?
De hedendaagse toestellen accepteren banaanpluggen in allerhande uitvoeringen en prijzen , Is dit dan puur esthetisch ?

TurboMarco

ook voor het gemak als je met regelmaat wisselt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Samro

Deze LIJKEN toch op banaanpluggen?  :roll: Ik vind koperen vergulde holle banaanstekker het beste.
Citaat van: fantasy op november 01, 2017, 19:59:35
hallo,
Mijn vintage versterker heeft achteraan draaiknoppen om de luidsprekerkabel aan te sluiten.
De kabel moet er dus bovenaan ingestoken worden. Is deze aansluiting nu beter dan banaanpluggen ?
Is dit te horen in geluidskwaliteit ? Is er een andere mogelijkheid om de kabels aan te sluiten die beter is ?
Dank bij voorbaat

renes59

#7
Ik wissel wel eens daarom pluggen eraan. Zou ik niet wisselen zou ik ze vastklemmen d.m.v. de schroeven.
Als ik de foto bekijk zou ik ze in de aansluiting steken, als er proppen in zitten die kunnen eruit.
Voor de klank maakt het niet uit.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

Je kunt ze op de versterker van die foto toch zo met banaanstekker erin steken? Of is dat gat kleiner dan het lijkt?

Citaat van: pdufrenne op november 01, 2017, 21:19:37
Ik draai zelf de draadjes van de ader in elkaar en stop deze door het gaatje van de klem. Zoals Fantasy dat ook doet. Ik moet de klem dan wel regelmatig, om de paar maanden, weer even aandraaien.


Meer danoontje eten. De oude Pioneer van m'n pa heeft ruim 25 jaar op dezelfde plek in de kast gestaan en de draadjes zaten nog altijd vastgeschroefd. :D

fantasy

Citaat van: Maus op november 01, 2017, 22:15:39
Je kunt ze op de versterker van die foto toch zo met banaanstekker erin steken? Of is dat gat kleiner dan het lijkt?

Meer danoontje eten. De oude Pioneer van m'n pa heeft ruim 25 jaar op dezelfde plek in de kast gestaan en de draadjes zaten nog altijd vastgeschroefd. :D

Neen banaanpluggen kunnen echt niet , maar de verkoper ging mij overgangsstukjes opsturen, maar ik denk dat dit puur esthetisch zal zijn zodat mijn draad er niet vanboven erin moet .
Maar aangezien ik nooit wissel kan ik het miss beter zo laten.

Maus

Zijn dat banaanpluggen aan je kabels? Ik ken die kleintjes niet?

renes59

#11
Citaat van: fantasy op november 01, 2017, 19:59:35
hallo,
Mijn vintage versterker heeft achteraan draaiknoppen om de luidsprekerkabel aan te sluiten.
De kabel moet er dus bovenaan ingestoken worden. Is deze aansluiting nu beter dan banaanpluggen ?
Is dit te horen in geluidskwaliteit ? Is er een andere mogelijkheid om de kabels aan te sluiten die beter is ?
Dank bij voorbaat
De mening hier en op het HTforum zijn hetzelfde. Hier is de naam Fantasy, daar Nono.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Maus

Met dit soort dingen (en dat zekeringenverhaal ander topic) is mijn advies altijd zelf luisteren, als je zelf verschil hoort is het goed, zo niet ook prima. Maar respecteer andermans meningen ookal snap je zelf de technische onderbouwing of prijzen niet.

TurboMarco

CiteerMet dit soort dingen (en dat zekeringenverhaal ander topic) is mijn advies altijd zelf luisteren,
Mee eens ,maar ik vind dan wel dat daar geen waardeoordeel aan gebonden kan worden ,want voor je het weet word zoiets religieus getint .

Ik ben dan eerder voorstander van dat je zoiets voor jezelf houd .  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32



Citaat van: TurboMarco op november 02, 2017, 01:06:40
Mee eens ,maar ik vind dan wel dat daar geen waardeoordeel aan gebonden kan worden ,want voor je het weet word zoiets religieus getint .

Ik ben dan eerder voorstander van dat je zoiets voor jezelf houd .  :yes: