PM-78 reparatie

Gestart door SB_Marantz, oktober 26, 2017, 20:19:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

SB_Marantz

Deze versterker kampte met een vervelend oscillerend Linker kanaal.





Mankementen: Geen bias, defecte Tr, slechte soldeerverbindingen.
Elco's ook vervangen omdat na meting bleek dat deze niet al te best meer waren.









De rest van de eindversterker gaat nog goed in de tin gezet worden, daarna afregelen en grondig testen.

Foto's volgen..................

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

RHK

Gaaf!  Knappe versterker?
Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

Rob46

Top reparatie! Ik ben uiteraard weer zeer nieuwsgierig naar de foto's. Eens kijken hoe deze topper er straks weer uitziet en speelt....

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

Cornelis1921

Mooie versterker; top reparatie! notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

ernst56

Marantz 2330b, 4270, 2225, 2010, 2015, 3200, 112, 140, 115b, 5025 , Elipson 1303, Kenwood KD-550 met SME III en Pickering XLZ7500-IIS en nog van alles wat...

SB_Marantz

#6
Zoals beloofd hier het restant van het verslag om het te completeren.

Overal beginnende scheurtjes op het driverboard: hersteld.
Blokweergave keurig kaarsrecht, zonder overshoot of wat dan ook(!) (meestal aan de voorflank)en vol vermogen test prima.

Bias afregelen nam zijn tijd want deze versterker moet echt eerst op bedrijfstemperatuur komen anders kun je deze nooit netjes afregelen.  Zo maar 10 mV verschil....dus geduld hebben.

Een gedeelte van het herstellen:










Zo hoort een blokgolf eruit te zien!





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrm

 :gp:

Weer een Marantz gered en gereviseerd.

xander32

Heb je hem ook op klasse A getest? Zo ja, hoe zijn dan diens prestaties?

SB_Marantz

Uiteraard Xander, want ook op high bias moet deze afgeregeld worden.
Zelfde strakke blokgolf alleen wat minder vermogen, wat logisch is vanwege de lagere spanningszwaai.

Staat op mijn eigen set te draaien nu, prima ding hoor!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

xander32

Ik heb goede herinneringen aan deze versterker. ... een PM78 was mijn eerste serieuze versterker, ook mijn eerste kennismaking met Marantz, bijeen gefietst met een krantenwijk. Destijds 1200,- gulden en daar kwam nog eens 800,- gulden voor een CD67 OSE bij. Die stuurden een paartje B&W 7 CDM se aan, welke zo'n 1800,- gulden per stuk op moesten brengen. Dat alles tezamen waren een hele boel te bezorgen kranten  :-). Maar ik heb zo'n enorm plezier aan dat setje beleeft  :yes:.

Al was die PM78 ook wel het minimale aan versterking betreft de B&W's.


Citaat van: SB_Marantz op oktober 29, 2017, 13:17:32
Uiteraard Xander, want ook op high bias moet deze afgeregeld worden.
Zelfde strakke blokgolf alleen wat minder vermogen, wat logisch is vanwege de lagere spanningszwaai.

Staat op mijn eigen set te draaien nu, prima ding hoor!

Rob46

Oei, oei en nog eens oei, wat een staaltje vakwerk wordt hier weer eens gepresenteerd  :-D

Zep

Wederom mijn complimenten,  SB_Marantz ....
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM