Upgrade van PM80MK2 naar de PM-15

Gestart door MarkII, oktober 26, 2017, 17:18:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MarkII

Al jarenlang een oogje open te hebben gehouden voor een mooie opvolger van mijn trouwe PM80MK2, is het nu eindelijk zover gekomen. Mijn huidige PM80 heb ik ooit zelf nieuw gekocht in de jaren 90 en heel lang plezier van gehad. Hij gaat een stapje opzij doen voor een waardige opvolger. De PM15 uit 1994.

Eerst dacht ik de PM80 te laten servicen/refurbishen maar ondertussen heeft het Marantz virus dusdanig toegeslagen dat een niveau hoger toch wel erg aanlokkelijk was. De laatste paar jaar rond gekeken voor een waardige opvolger en nu mijn kans schoon gezien zowaar en PM15 kunnen kopen.

Het is de unit van medeforumlid Job die hem vorig jaar heeft gekocht.
https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,14252.0.html
En daar destijds over gepost heeft.

En nu strak thuis alles op orde gaan maken, vraagje aan jullie? Heeft iemand wellicht een handleiding van deze unit beschikbaar? En de terminal uitgangen hebben een soort klem die ik nog niet eerder heb gezien, wat past hier het beste op qua speakerkabelconnector (3x woordwaarde) :-)





HAL9000

Ja de PM15 is echt wel aanwinst voor de marantz liefhebber.  Ik heb nu een PM14KI op de reparatie tafel staan. Dit exemplaar moet alleen maar gereviseerd worden gelukkig.  Ik heb de PM15 gehad, ik was versteld hoe zwaar en groot dat ding was.  Echter is een hoop gebakken en verzwaard lucht.  Het is echt een goede versterker, maar ik twijfel als deze echt beter zal presteren/klinken als de PM80MKII.  De PM80MKII is de beste PM80 versie,  wanneer je deze reviseert is dat echt wel een goed klinkende en presterende versterker.  Ook vergeleken met andere merken zoals de Sony ES, pioneer reference, onkyo's en yamaha premium series. 
Vergeleken met de Pm15, zou ik qua mogelijkheden en waar voor je geld de PM80MKII kiezen.  De PM15 is imposant maar niet echt beter!!. 

Je zal het zelf ondervinden als je de versterker voor je hebt!  Ik hoor graag wat jij ervan vind!  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Cornelis1921

 :gp: ...en nooit je oude schoenen vervangen voordat ze (helemaal) versleten zijn... :wink:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

MarkII

Oh zeker, die PM80MK2 zal ik niet snel weg doen, die hou ik zeker nog als backup of ga deze inzetten bij een goede vriend of familie.

Wat betreft de PM15,  dat hij niet zo veel zou schelen met de PM80MK2 verbaast mij een beetje. Wat ik hier op het forum eerder ook heb gelezen is dat de nieuwere reeks PM15's (S1 en S2 ...) hiet niet halen bij de oer PM15.
Als dat juist is, vraag ik mij toch zeker af wat dan de catch van Marantz is op versterker gebied.

Moet ik dan denken aan de SC5 en SM5 of zit ik in de verkeerde reeks van versterkers te zoeken?


jowa

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Alleen al voor de pride of ownership zou ik de PM-15 verkiezen boven de PM-80 MK2.
Wat een machtig apparaat om te zien  :kwijl:



Foto gemaakt door HAL9000 zelf


Of de PM-15 anders/beter klinkt dan de PM-80MK2 kan ik niet zeggen, want beide niet naast elkaar gehoord.
Kan je een leuke M&G voor opzetten  :angel:



MarkII

Dank voor de felicitaties !

Het is inderdaad ook een mooi apparaat om te zien. Leuk detail bij aankomst thuis, de reactie van mijn vrouw: "die ziet er zelfs modern uit"  Commentaar had ik verwacht, maar dit echt niet :-) Gezien het formaat nog even wat klussen om het huidige audio meubel bestendig te maken voor deze kolos. En dan kan de vergelijking pas echt goed beginnen.  En dan tzt zou er best een M&G kunnen plaatsvinden

Naast de goede kwaliteit is het ook een stukje historie wat ik huis heb gehaald. Tot enkele jaren geleden ben ik niet heel erg thuis geweest in de historie van Marantz (doordat de PM80MK2 zo naar mijn zin is geweest heb ik nooit veel verder gekeken) en nu slaat het virus een beetje door en zou ik nog een mooie bijpassende cd speler wensen. Iemand nog tips?






jowa

#6
CD-11LE




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

jowa

Of een CD-15 of een CD-16 (SE/LE)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

SB_Marantz

Optisch is de CD 15 natuurlijk het mooist maar kost ook wat pegels en is al wat oud.
Niet dat dat wat geeft want ik speel al jaren met mn CD 10
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MarkII

Ach de PM-15 is ook niet meer de nieuwste, op dat vlak past de CD-15 dan er ook goed bij. :yes:
Optisch ziet het er erg gelikt uit en past hij mooi als kroon op de PM-15. Maar aan al dat moois zal ook weer flink prijskaartje aan hangen.
Wat zou zo'n CD-15 moeten kosten tegenwoordig? En zijn ze uberhaupt nog vindbaar? Op MP staat er nu niets.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

MarkII

Citaat van: SB_Marantz op oktober 31, 2017, 11:22:39
Kon op dit moment alleen deze vinden:

http://www.ebay.de/itm/Marantz-CD-15F-CD-Player-Working-Properly-Free-Shipping-Tracking-Number/253212444043?hash=item3af4a3458b:g:D5UAAOSwFSxZ5biK

Halleluja! 2500 Euro! Dat is niet mis :|  Voorlopig nog maar vrolijk even verder met mijn 72MK2. Zijn deze CD spelers echt zo bijzonder dat deze bedragen "normaal" zijn?

Whisper.nl

Citaat van: jowa op oktober 30, 2017, 20:03:27
CD-11LE




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Deze spinner heb ik ook spelend staan samen met een Accuphase E305.

GRz Whisper.nl
De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

MarkII

Citaat van: Whisper.nl op oktober 31, 2017, 15:12:24
Deze spinner heb ik ook spelend staan samen met een Accuphase E305.

GRz Whisper.nl

Mooi apparaat! Past iets minder goed qua uiterlijk bij de PM-15 maar voor de audio kwaliteiten zal het wel neusje van de zalm zijn en een prima match. Ik zie er een op marktplaats.nl bij de staan voor ook zo'n extreem bedrag, 2000 Euro bij de vintagechief. https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/cd-spelers/m1208535144-high-end-marantz-cd-11le-limited-edition-oplage-350-stuks.html

In ieder geval even sparen dus. De CD-15 vind ik qua uiterlijk nog de mooiste match. Zijn er nog andere CD spelers die ook goed zouden matchen bij de PM15?



renes59

Citaat van: Whisper.nl op oktober 31, 2017, 15:12:24
Deze spinner heb ik ook spelend staan samen met een Accuphase E305.

GRz Whisper.nl
En dat speelt erg goed :-D
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.