PM8005 vs. PM7200: A confrontation between two soundworlds (reviews and more)

Gestart door Cornelis1921, oktober 24, 2017, 22:48:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Cornelis1921

Citaat van: Voorn op november 25, 2017, 23:37:22
Hallo Cor,  je bent lekker aan het schrijven over je nieuwe versterker en dat heeft mij mede geholpen in de keuze voor een nieuwe versterker ipv een tweedehands, misschien hoger geklasseerde,  versterker.
Sinds vandaag ben ik, na ongeveer 10 jaar, van mijn 7001 overgestapt naar ook een 8005.
Wat een verbetering, op elk volume volop genieten tot nog toe.
Bedankt voor je verslagen en blijf schrijven, ik ben niet de enige die het waardeerd.
Dank je hartelijk, Voorn, en jij ook veel plezier met jouw PM8005. pompom notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Citaat van: Cornelis1921 op november 14, 2017, 06:49:19
Ik wil nog wel hier een opmerking achterlaten over het uiterlijk van de huidige Marantz Range-lijn. Net zoals de Premium-lijn smoelen ze geweldig fraai. Aan het ontwerp moest ik aanvankelijk wennen; mijn eerste apparaat van die nieuwe lijn was de SA8003 uit 2007. Maar nu na de CD6005 en nu de PM8005, ben ik er helemaal aan gewend en vind ik ze heel fraai. Een recensent had het ooit eens een over de designnivellering bij Marantz: Range- en Premiumlijn hebben nagenoeg dezelfde fraaie vormen.
Daarentegen heeft de PM7200 een welhaast klassieke Marantz-uitstraling, met zijn vlakke front, alleen afgewisseld door de ronde functie-draai-knoppen, waarvan de grote potmeter en de even grote bronkeuzeschakelaar direct in het oog springen. Ergens aan het begin in mijn persoonlijke topic (De set van Cor) staat een afbeelding van deze versterker.
In de jaren zestig heeft Saul B. er voor gekozen om een strak doorgevoerde symmetrie toe te passen op het design van de fronten van de Marantz-apparaten: Prachtig! notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

Wat ik mijzelf regelmatig afvraag, is wat het klankkarakter van de SA8003 toevoegt aan het algehele geluid. Voegt de SA8003 net dat vleugje "warmte" aan het geluid toe dat zo karakteristiek is voor de Marantz-sound oude stijl, het oude en vertrouwde "warme" sausje dat Marantz over de het totale geluidsbeeld drapeert. De PM8005 laat zich daardoor nog niet ten volle horen en wordt pas actueel als er een CD6006 op aan wordt gesloten, zodanig, dat die de PM8005 van het nodige geluidssignaal gaat voorzien: Spannend! Pas dan zal er sprake zijn van de Marantz-sound nieuwe stijl. We wachten af, al zijn genoeg Marantz-bezitters al reeds vertrouwd met het nieuwe Marantz-geluid. Leuk om daar eens een poll op los te laten. :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Paul

Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Samro

Ik vraag me af of een cd6006 wel een warmere klank zal geven. De PM8005 is nu eenmaal geen z.g.n warm klinkende versterker en zal dat ook niet worden na verloop van tijd. Het is een helder en levendig klinkende versterker. Mijn PM8005 klinkt nog hetzelfde als toen ik deze nieuw kocht. Wel heb ik er nu speakers bij die van zichzelf een z.g.n rustige klank zouden hebben volgens sommigen. In elk geval klinken ze op de PM8005 niet rustig, maar helder en open zoals het hoort. Ik vind de combinatie met de Celestions DL10 een heel goede match in elk geval.
Citaat van: Cornelis1921 op november 30, 2017, 21:16:54
Wat ik mijzelf regelmatig afvraag, is wat het klankkarakter van de SA8003 toevoegt aan het algehele geluid. Voegt de SA8003 net dat vleugje "warmte" aan het geluid toe dat zo karakteristiek is voor de Marantz-sound oude stijl, het oude en vertrouwde "warme" sausje dat Marantz over de het totale geluidsbeeld drapeert. De PM8005 laat zich daardoor nog niet ten volle horen en wordt pas actueel als er een CD6006 op aan wordt gesloten, zodanig, dat die de PM8005 van het nodige geluidssignaal gaat voorzien: Spannend! Pas dan zal er sprake zijn van de Marantz-sound nieuwe stijl. We wachten af, al zijn genoeg Marantz-bezitters al reeds vertrouwd met het nieuwe Marantz-geluid. Leuk om daar eens een poll op los te laten. :yes:

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Paul

Hoewel ik begrijp dat je blij bent met je aanwinst moet je geen dingen verzinnen / posten die wellicht emotioneel in je hoofd meespelen.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Maus

Misschien is die 'leuke' Marantz sound gewoon wollig en gebrek aan controle, doordat de oude versterker toch al jaren oud was, en niet meer volgens fabrieksspecificaties?

xander32

Veroudering zou kunnen, echter, de Marantz technici/technische ontwerpers gaven tijdens de Mega M&G aan dat er zeker sprake is van een wat meer warm Marantz sausje in het verleden dan in het heden. Luistervoorkeuren en technieken veranderen in de loop der tijd en met die ontwikkelingen probeert men de aparatuur mee te laten groeien.


Citaat van: Maus op december 01, 2017, 21:51:10
Misschien is die 'leuke' Marantz sound gewoon wollig en gebrek aan controle, doordat de oude versterker toch al jaren oud was, en niet meer volgens fabrieksspecificaties?

Cornelis1921

Citaat van: Maus op december 01, 2017, 21:51:10
Misschien is die 'leuke' Marantz sound gewoon wollig en gebrek aan controle, doordat de oude versterker toch al jaren oud was, en niet meer volgens fabrieksspecificaties?
Hoi @Maus, denk jij dat alle versterkers daaraan onderhavig zijn? Dus ook de huidige?
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Maus


Cornelis1921

De PM8005 staat hier nu bijna twee maanden probleemloos snorrend zijn best te doen. Hoewel ik geen audiofiel in hart en nieren ben, valt het mij op dat slechte opnames en masteringen bij de PM8005 genadeloos door de mand vallen, ondanks dat de rest van keten ook dik in orde is. Wat de algemene bevindingen ook moge zijn, ik vind de PM8005 veel meer de muziek tot leven brengt dan de PM7200, ondanks dat de laatste in 2003 in een What HiFi?-review vijf uit vijf sterren kreeg. Daarentegen nam het testteam van datzelfde What HiFi? niet eens de moeite om de PM8005 te testen. Desalniettemin is de PM8005 de beste versterker die ik ooit in mijn bezit heb gehad, al was ik toentertijd even blij met de PM1030 en een dikke generatie later met de PM7200. Omdat ik ook vaak via de M.F. V-CAN I luister ben ik toch niet echt verwend te noemen, en toch voel ik mij dat weldegelijk: Music first! Ik ben snel tevreden, maar niet zoals een ieder van ons, laat ik mijzelf wel graag gek maken en vooral Beïnvloeden door de sociale druk van de diverse verkopers, wat mij verschillende malen is overkomen. (Marcel van H&C is een prettige buitenstaander van dat.) Maar zo ook niet bij de PM8005, want daarvoor heb ik mijzelf goed ingelezen in de diverse artikelen en reacties op dit forum: Heren, dank! notworthy Alleen de aanschaf verliep aanvankelijk wat chaotisch, en ik kreeg de betaling nauwelijks op tijd rond. Financieel een lichtelijk overbemeten versterker. HLP Maar nu ik hem heb, weet ik ook waarvoor ik voor deze versterker heb gekozen en niet de PM6006 of de PM7005: Marantzje Power! :-D Gelukkig heeft John ook zijn zegen over deze aanschaf uitgesproken, en dat terwijl ik hem gedurende het gehele proces ben blijven consulteren. Nee mijn leven is er een stukje prettiger op geworden, en dat van de buuf van Paul ook. Good music deserves good audio stuff. pompom
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Whisper.nl

De koffie " loopt"  sportiever wordt het niet

Cornelis1921

* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Paul

De PM7200 in combi met de tuner en spinner staat gemiddeld 12 uur per dag z,n ding te doen Cor. Mutsyo perfecto Marantz combi.   notworthy byebye
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site