PM8005 vs. PM7200: A confrontation between two soundworlds (reviews and more)

Gestart door Cornelis1921, oktober 24, 2017, 22:48:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Cornelis1921

Hier ga ik de komende tijd schrijven over mijn ervaringen met de (nieuwe) PM8005 en zijn voorganger, de PM7200.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#1
Muziek (CD): Peter Gabriel: 'Passion' (RealWorld, (P)1989 , RM(C)2003)

Het grootste verschil is ook hier samen te vatten in het überhaupt belangrijkste verschil tussen versterkers: Definiëring in het algemeen en CONTROLE over het laag, waar mijn vorige versterker (PM7200) zich soms verslikte het laag, blijft de huidige (PM8005) keurig op de rails. Ook het algehele geluidsbeeld is bij de PM8005 beter doortekend (gedefinieerd), en het laag is mooi droog, vooral de klappen op de bass-drum en de ketels worden zeer fraai weergegeven. Wat direct opvalt is dat de muziek levendiger wordt vertolkt door de PM8005, er klinken meer details en het middengebied loopt minder dicht dan bij de PM7200. Al moeten wij de PM7200 niet helemaal afserveren, want in 2003 kreeg deze versterker in een review in What HiFi? de volle vijf van de vijf sterren, en terecht, daar hij toentertijd de winkel mocht verlaten voor nog geen EUR 500,00, en bedenk dat er voor de PM8005 iets meer gevraagd werd: EUR 1299,00 (bruto).

Ook uiterlijke verschillen moeten aangestipt worden. De PM7200 heeft een welhaast klassiek en symmetrisch aangezicht aanzicht met de grote ronde volume- en bronkeuze(draai)knoppen als belangrijkste blikvangers. De PM7200 is voorzien rode LED-verlichting. De PM8005 kenmerkt zich door de halfronde (kunstof) wangen aan weerzijden van het front waar zich de functiebenodigdheden gesitueerd zijn. Ook loopt er boven het midden van het front een lichtbalk met een (blauwe) cursor, die de bronkeuze aangeeft. De PM8005 is voorzien van blauwe LED-verlichting. Achterop vallen direct de acht grote speaker-terminals op. Zijn de connectoren bij PM7200 verguld, bij de PM8005 is alles verchroomd. Tot zover de belangrijkste - uiterlijke - verschillen.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#2
Muziek: Dezelfde als hierboven.

(vervolg) Wat hier niet onvermeld mag blijven, is dat de PM8003 aanmerkelijk minder "warm" klinkt dan de PM7200, eigenlijk helemaal niet. De PM8003 klinkt zelfs zeer neutraal, net zoals de CD6005, die ook een telg is van de huidige soud-lijn van Marantz. Voor mij was de CD6005 wennen t.o.v. de SA8003, zijn voorganger, die wel "warm" klinkt. Nu fungeert de SA8003 weer (voorlopig) als bron, tot hij in het voorjaar door een CD6006 wordt afgelost.
Wat men al eens gezegd heeft, met een nieuw audioapparaat in de keten, hoor je je collectie weer opnieuw, met andere oren als het ware. Nu ik ook.
Het middengebied wordt door PM8005 prachtig detailleert met zijdeachtige glans weergegeven. Ook dat vormt een vooruitgang. Bij de PM7200 kwam het middengebied enigszins in de verdrukking tussen het hoog en het laag, het had de neiging om een beetje dicht te lopen, maar wat wil je, een versterker uit 2003, tegen die prijs (499 Euris slechts).
Hoezeer ik blij ben met de nieuwe PM8005, bewaar ik warme herinneringen aan de PM7200, die mij ruim veertien jaar veel luister- en muziekplezier heeft bezorgd, in een tijd dat ik nog geen klassieke muziek kocht en beluisterde, en de HVT mijn enige toegang tot audionieuws was. Ook hiervoor geldt maar één , dankbaarheid en een diepe buiging: notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#3
Muziek: Mahler: Symphony No. 9 - BBC Scottish Symphony Orchestra o.l.v. Donald Runnicles (BBC MM CD, (P)2016)

Nu een korte shoot out tussen de PM8005 vs. mijn hoofdtelefoonversterker, een Musical Fidelity V-CAN I.
Ook hierin wint de PM8005, via de hoofdtelefoonaansluiting op de versterker, met glans van de MF V-CAN. Grotere helderheid, meer details, betere laagweergave. Het midden en het hoog zijn duidelijk verfijnder, de V-CAN klinkt ronduit grof. De violen hebben meer glans en kennen een grotere detaillering: ik hoor duidelijk details die de V-CAN niet doorgeeft. Ook in het laag klinkt de V-CAN vlak en slecht doortekend vergeleken bij de PM8005. Nu zei het What HiFi?-team al in een beoordeling van deze hoofdtelefoonversterker ooit eens: "Too harsch for our ears.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Cornelis1921

#4
Muziek: Dezelfde als hiervoor (Mahler 9/BBCSSO/Runnicles).

Controle, controle, en nog eens controle.

Iedere versterker, van welke prijsorde dan ook, valt en staat bij de inhoud van de titel. En ook de "dampingsfactor" (DF) zegt ook niet alles. Sommige versterkers hebben wel een DF van 200, de PM8000 bijvoorbeeld, of 150, de PM7200, maar de PM8005 heeft "maar" DF van 100 en toch een grotere controle over het laag, dan de twee andere genoemde versterkers. Ook zijn er versterkers met DF van slechts 50 of zelfs 25, dat bijna altijd buizenversterkers, en toch houden die keurig het laag in bedwang. Hoe kom? Dat moeten maar eens aan een deskundige vragen. Kom er maar in, h.h. techneuten.
De controle die PM8005 over het laag heeft heb ik nog nooit zo duidelijk bij een versterker waargenomen. Nu heb ik ook nog nooit zo opgelet, vandaar. Maar het feit dat het mij nu ineens opvalt zegt genoeg over de PM8005: Gewoon een hele goede versterker! Ook de detaillering en diepte (gelaagdheid) in het laag (lage strijkers & laag koper) zijn beduidend toegenomen vergeleken bij de PM7200. Nu is dat niet om de PM7200 ineens te bashen, maar PM8005 is gewoon de betere versterker van de twee; het verschil verloochend zich hier niet. Ik heb gelukkig met de PM8005 in ieder geval een waardige opvolger in huis gehaald, al was de PM7200 een evenzo waardige voorganger, die een tweede leven lijdt bij de vriendin van forumgenoot. En zo komt er een mooie oude dag voor mijn oude versterker die hopelijk ooit nog eens ook de vintage-status mag halen.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Samengevat; een meer droge bas, een toegenomen detaillering en de totaal sound is meer neutraal geworden.

Is er ook iets gewijzigd betreffende het geluidsbeeld?

Cornelis1921

Citaat van: xander32 op oktober 25, 2017, 06:40:46
Samengevat; een meer droge bas, een toegenomen detaillering en de totaal sound is meer neutraal geworden.

Is er ook iets gewijzigd betreffende het geluidsbeeld?
Betere plaatsing, de afzonderlijke instrumenten en stemmen vinden nog beter hun plek binnen het geluidsbeeld en komen nu goed los van de speakers.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

xander32

Al met al heeft jouw installatie een flinke stap vooruit gezet Cor. Veertien jaar evolutie :-). Genieten maar.

Cornelis1921

(afzonderlijke) Stemmen en instrumenten...

...Worden beter weergegeven. Er is sprake van een betere plaatsing en ze komen beter los van de speakers.
Door de toegenomen helderheid in het middengebied, zijn de stemmen beter te volgen; teksten gaan ineens leven en vormen een verhaal of gedicht i.p.v. dat men maar moet bedienen van (losse) flarden ervan. Je wordt nu opgenomen in de muziek, erdoor omringt. Orkesten en koren staan niet meer op afstand van de luisteraar, hij/zij bevindt zich er middenin. Ook met mijn gemankeerde rechteroor (tinnitus en gehoorverlies tgv en na middenoorontsteking) hoor ik nu beduidend meer, vooral via de hoofdtelefoon, die nu permanent in de versterker geplugd is. Kortom, de auditieve wereld is voor mij toegankelijker geworden, en dat heb ik al die moeten ontberen, maar gek genoeg niet gemist... :wink:


Binnenkort haal ik de combinatie van de PM8005 met mijn weergevers aan: de Harbeths en de Beyer Dynamic DT880. Ook komt er hoofdstuk over de combi met de huidige spinner, een SA8003.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

sjoek

Citaat van: xander32 op oktober 25, 2017, 07:27:21
Al met al heeft jouw installatie een flinke stap vooruit gezet Cor. Veertien jaar evolutie :-). Genieten maar.

+1  :gp:
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

RHK

Marantz AV7706* Rotel RMB-1575* Parasound ZampV3*B&W 702S3* Klipsch RP-504C* Klipsch R-112-SW sub* Hepta Bariton sub* Antimode 8033 SII *Hepta Spring* Atmos Dali Alteco C1*
LG Oled65G1RLA* Panasonic DMP-UB900* RU Connected*

bert50

Mooi om te horen Cor ik zeg geniet met volle teugen [emoji106][emoji106][emoji446][emoji443][emoji442]


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Boxen Dynaudio Confidence 20
Versterker Hegel 590
Draaitafel VPI Traveller met een Soundsmith The voice element en een Moon 310 LP Phono voortrap
Aurender A10 Streamer
Audioquest Tornado powercables
Audioquest The Thunderbird ls

Zep

Citaat van: Cornelis1921 op oktober 25, 2017, 03:59:09
Ook zijn er versterkers met DF van slechts 50 of zelfs 25, dat bijna altijd buizenversterkers, en toch houden die keurig het laag in bedwang. Hoe kom? Dat moeten maar eens aan een deskundige vragen. Kom er maar in, h.h. techneuten.

De dampingsfactor is vooral commercieel interessant...volgens veel experts  :wink:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

jrm

Cor,

Je vorige set up klonk goed, altijd was ik weer verbaasd over hoe heerlijk je set klonk.
Ben echt benieuwd naar je huidige set en of ik je mening deel.

In ieder geval, geniet van je muziek collectie (oeps, alles weer opnieuw beluisteren) dat wordt dus jaren muziek plezier  :yes: :-D :-D

pdufrenne

De dempingfactor van een versterker is inderdaad een lastig fenomeen.
Hier een beknopte uitleg over de dempingsfactor. Ik hoop géén te technisch verhaal.

De dempingfactor is de interne weerstand van de versterker in verhouding tot die van de luidspreker.
De dempingsfactor is belangrijk omdat dit de ongewenste bewegingen van de luidspreker (doorschieten van de conus) onderdrukt, dus meer controle heeft in het laag. De luidspreker is dan een generator/dynamo die spanning en stroom opwekt. Bij een lage interne weerstand van de versterker gaat er dan een grote stroom lopen die die ongewenste beweging dan vanzelf weer dempt. Vergelijk dit als je een fietsdynamo kortsluit, dan kun je hem met de hand nauwelijks nog in beweging krijgen.

Een ideale versterker is een ideale spanningbron en heeft een interne weerstand van "0" Ohm.
Maar de ideale versterker bestaat in de echte wereld niet.
We kunnen er wel dicht in de buurt komen door in het ontwerp de interne weerstand zo laag mogelijk te maken, zoals met een dikke transformator, grote en goede voedingscondensatoren met een lage "ESR" en door meerdere output transistoren parallel te zetten (vooral bij High-End). Noem dit even de intrinsieke dempingsfactor.

We kunnen ook op een andere manier de dempingsfactor opschroeven, en dat is door terugkoppeling toe te passen in de eindtrap.
De dempingsfactor kan op deze wijze tot extreem hoge waarden worden opgeschroefd.
De versterker compenseert dan de ongewenste beweging van de luidspreker door er negatief vermogen naartoe te sturen.

Er kleven wel wat nadelen aan deze terugkoppeling:
1.   De versterker moet dit negatieve vermogen wel kunnen leveren.
2.   Terugkoppeling gebeurd op basis van spanning, maar een luidspreker is een complexe impedantie met veel inductie. Deze moet dus eigenlijk met blind vermogen worden aangestuurd.

Een buizeversterke zal voornamelijk de "intrinsieke" dempingsfactor hebben en nauwelijks tot géén terugkoppeling toepassen. Vaak niet hoog, maar wel echt.

De PM8005 van Marantz past "current feedback" toe, dus wel terugkoppeling maar dan ook op basis van blind vermogen. Dus dit komt al wat dichter bij de ideale versterker. En ik vermoed dat dit is wat Cor nu ervaart.

Veel luisterplezier.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha