Wat betekent mijn Audiofiele hobby voor mij nou eigenlijk?

Gestart door Rob46, september 29, 2017, 19:02:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Rob46

Muziek op de eerste plaats, in den beginne zeer kritisch luisteren naar muziek en de set. Toen ik net begon was het meer de set dan de muziek, in die volgorde. Op dit moment zit ik in de fase van luisteren, veel luisteren maar muziek en het waarderen van wat muziek met je kan doen. Daarnaast soms freubelen met verschillende kabelkes en soms  :angel: een andere set up. Verder veel literatuur lezen en regelmatig actief op met name het Marantz forum zijn.

Marvin

Een apparaat in huis hebben die al mn media op een bovengemiddeld niveau van geluid voorziet. Meer is het eigenlijk niet. Luister graag muziek, kijk films en series, speel graag een spelletje. Goed geluid daarbij is thuis een vereiste. Meer is het voor mij niet.

Ron_Marantz

Voor mij betekent het; wanneer ik luister ik regelrecht kippenvel krijg van de muziek die ik op dat moment hoor.
Marantz | B&W

Frits Denon

Muziek is emotie. Een installatie die mij zo nu en dan die emotie brengt is de reden van mijn hobby.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Zep

Meestal, wanneer ik moe ben....dan ga ik op in de muziek. Ben ik wat scherper dan luister ik meer naar de kwaliteit en details. Verder lectuur, internet en het forum met af en toe een meeting en audio show  :-)
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

renes59

Luisteren naar mooie muziek en daarvan kippenvel krijgen en tot rust komen. Niet dat ik het druk heb maar het voelt als tot rust komen.
De tijd van veranderen, proberen, hoor ik het wel goed?, luisteren weer veranderen is al een hele tijd terug. Op een gegeven moment vond ik het wel goed. Bij mij staat de set nu -/+ 10 jaar en heb niet de behoefte tot verandering. Als iets versleten is wordt het vervangen. Als ik een nieuw geluid wil koop ik een paar andere luidsprekers maar het geluid bevalt me nog steeds erg goed.
De audiofiele hobby is tegenwoordig het luisteren naar muziek en het ontdekken van nieuwe muziek. Het ontdekken gaat via Spotify op de laptop met een MF X-Can en koptelefoon. Koptelefoons verslijt ik echt, in het nieuwe jaar komt er een nieuwe, weer een Beyerdynamic nu waarschijnlijk een DT990 nieuwste model.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Zep

Citaat van: renes59 op september 29, 2017, 20:49:39
Luisteren naar mooie muziek en daarvan kippenvel krijgen en tot rust komen. Niet dat ik het druk heb maar het voelt als tot rust komen.
De tijd van veranderen, proberen, hoor ik het wel goed?, luisteren weer veranderen is al een hele tijd terug. Op een gegeven moment vond ik het wel goed. Bij mij staat de set nu -/+ 10 jaar en heb niet de behoefte tot verandering. Als iets versleten is wordt het vervangen. Als ik een nieuw geluid wil koop ik een paar andere luidsprekers maar het geluid bevalt me nog steeds erg goed.
De audiofiele hobby is tegenwoordig het luisteren naar muziek en het ontdekken van nieuwe muziek. Het ontdekken gaat via Spotify....

:gp:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Vinyl_Fuchs

In de 1e plaats genieten van muziek en in de 2e plaats genieten van een audioset die iemand (jezelf of je collega-muziekliefhebber) met zorg heeft samengesteld.
Buiten mezelf verliezen in muziek, kan ik ook genieten van de mooie techiek/ apparatuur die mij in staat stelt om muziek te beluisteren. Ik heb als eens eerder gesteld dat wanneer het in de toekomst mogelijk is om een ultieme audioset te produceren ter grootte van luciferdoosje, ik afhaak. Hoe geweldig het geluid ook moge zijn.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

sjoek

Voor mij is muziek 100% het belangrijkst of ik luister op mijn telefoon of op mijn set beide keren geniet ik evenveel. De set is ontstaan omdat mijn vader ook altijd een hifi set heeft gehad en dat vond ik als klein jongetje al mooi om te zien, en je kan al je media makkelijk afspelen. Indien ik geen lol meer beleef aan het luisteren naar fysieke media verdwijnt de set direct uit huis en word compleet vervangen door heos boxjes.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

Wat is fysieke media? Kan je een nas of ext hdd ook als fysieke geluidsdrager zien?

renes59

#10
Ik blijf wel muziek draaien, voor mij blijft dat speciaal. Ik draai muziek dus de dragers zijn fysiek aanwezig, cd/cdr of lp. Cassettebandjes zij er nog maar worden al jaren niet meer afgespeeld. De nieuw ontdekte muziek op Spotify wordt gekocht of besteld bij Muziekweb, ligt eraan of het heel mooi is of gewoon mooi.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

M'n nas draagt de muziek en die eerst genoemde is ook zeker fysiek aanwezig.

xander32

... maar ik begrijp goed wat men in het algemeen met fysieke geluidsdragers bedoelt, al denk ik ook dat daar een duidelijke verschuiving gaande is. Streaming vanaf betaalde abbo's of vanuit een cloud vallen er iig. niet onder.

En zelf kan en wil ik geen afscheid nemen van mijn cd collectie, al heb ik op dit moment geen dedicated cdp in mijn set.

Citaat van: xander32 op september 30, 2017, 09:33:40
M'n nas draagt de muziek en die eerst genoemde is ook zeker fysiek aanwezig.

renes59

#13
Een nas kun je ook als drager zien, zo'n apparaat heb ik niet en zie ik hier ook niet komen. Als ik eerlijk ben heb ik er nog nooit naar gekeken, zou ook niet weten wat ik er voor nodig ben. Mijn audiofiele hobby gaat hieraan voorbij, heb genoeg aan cd en lp, vooral cd.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

Marvin

Denk dat de manier van afspelen geen eigenlijke rol speelt voor hoe je de muziek beleeft. Dat het voor sommige wel als iets belangrijks wordt ervaren is niet zo gek, muziek is emotie. Dus de manier hoe je dat nummer ten gehore hebt gebracht, welke handelingen, kan wel degelijk van belang zijn. Voor mij maakt het niets uit waar het uit of vanaf getoverd wordt. Vind zelf vooral het bedieningsgemak met mn iPad, en daarmee de gehele collectie door swipe, wel erg handig.