Marantz 6350 - element vervangen voor een leek.

Gestart door Zwamy, september 27, 2017, 23:09:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zwamy

Dag iedereen,

Om te beginnen wil ik even zeggen dat ik helemaal niet thuis ben in de wereld van platenspelers, hifi, enz... Ben juist verhuisd en heb van mijn ouders hun Marantz 6350 meegekregen. Bij de verhuis was ik zo dom om de arm van de platenspeler niet vast te zetten met als gevolg dat de naald nu kapot is. 

stupid

Ik zou dus het element willen vervangen, maar ik zie door de bomen het bos eerlijk gezegd niet... Na wat opzoekwerk heb ik onderstaand document gevonden met allemaal elementen die geschikt zouden zijn voor Marantz. Kan ik er dan vanuit gaan dat deze ook geschikt zijn voor de 6350? Sommige naalden lijken mij bedoeld voor specifieke modellen, of zit ik er naast? De meeste naalden zijn beschikbaar op pickupnaalden.com, maar ik wilde toch even checken voor ik bestel.

Vinyl_Fuchs

Je hoeft alleen de naald te vervangen en niet het element. Kijk welk typenummer er op het element staat en google dit. Misschien hebben je ouders nog ergens een vervangingsnaald van deze dt liggen. Indien je een ander element incl. naald wilt, forums nalezen m.b.t. advies. Misschien heeft hier iemand een goed advies.

Service-manual

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php%3Fpdf%3DMarantz-6350-Service-Manual.pdf&ved=0ahUKEwiq4NPcr8bWAhWB0RQKHcB4CbsQFghsMBE&usg=AFQjCNEw2v2VwV7jWM-YM6nw9m1xAUvgBA

Succes met de platenspeler.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Zwamy

#2
Bedankt voor het antwoord. De kerel in de plaatselijke hifi shop vertelde me dat ik best het element vervang. Maar goed dat er nog forums bestaan dus!

Als ik op het element kijk zie ik een klein stickertje met 'GGK'. Als ik 'Marantz GGK naald' ingeef op Google kom ik bij deze twee naalden uit:

https://www.pickupnaalden.com/draaitafelnaalden.asp?M=Marantz_TT-6025_ATN-71_1467

Er staat wel dat deze voor de TT 6025 zijn, en ook in het verdere lijstje staat mijn 6350 er niet bij (enkel Marantz 500). Maar ze zien er wel identiek hetzelfde uit als diegene die nu op mijn element staat. Kan ik ervan uitgaan dat deze twee dan zullen passen op mijn 6035?

sjoek

Als de naald niet meer dan 20 euro kost kan je beter alleen naald vervangen. Kan je later altijd verder kijken. Maar heb je ook een foto van het element? Post die anders hier eens of neem die mee naar de winkel en zeg voor dit element zoek ik een naald. Ik kon namelijk zo niks over een ggk element van marantz vinden en durf dus niet zomaar te zeggen dat is de naald die je nodig hebt.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Zwamy

Citaat van: sjoek op september 28, 2017, 07:42:29
Als de naald niet meer dan 20 euro kost kan je beter alleen naald vervangen. Kan je later altijd verder kijken. Maar heb je ook een foto van het element? Post die anders hier eens of neem die mee naar de winkel en zeg voor dit element zoek ik een naald. Ik kon namelijk zo niks over een ggk element van marantz vinden en durf dus niet zomaar te zeggen dat is de naald die je nodig hebt.

Ja dat lijkt me inderdaad beter. Ben nu niet van plan om hem helemaal te upgraden. Wil gewoon dat hij terug werkt. Als ik ooit wil upgraden zal ik m'n kennis en budget eerst nog wat moeten bijschaven. Ik heb foto's van het element gemaakt. Heb geprobeerd het stickertje met 'GGK' op ook te fotograferen, maar heel goed zie je het niet. Ik zou inderdaad ook terug naar de winkel kunnen gaan, maar doe ik precies liever niet aangezien hij mij direct een nieuw element wilde aansmeren.

sjoek

De foto's die je nu hebt gemaakt zie je vooral de headshell. Hier is je element ingeschroefd. Je element is dat ding dus waar de naald aan zit. Staat daar ook iets op de voorkant?
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.


Maus

Zoiets zou ik ook doen ja. Er is voor onder de 50 euro echt heel veel leuks te vinden en mocht je je budget oprekken tot 100 euro is er helemaal een berg keus. Het standaard element heb ik weggegeven...


Zwamy

#10
Bedankt al allemaal voor de hulp! Ik heb het element er eens afgevezen en het is een Audio Technica AT-71. Deze naald zou er dus voor geschikt zijn:

https://www.pickupnaalden.com/produkt_detail.asp?M=Audio-Technica_AT-71_Geel_1468_1314

Is die AT95E dan zoveel beter? Dat is dan de prijs voor de naald hierboven + 10 euro erbij voor een element? Dan kan dat toch niet zoveel beter zijn? Of zit ik er naast?

EDIT: is dit dezelfde? Is ATN ipv AT. Komt wel goedkoper uit en de Fnac is hier om de hoek.

https://www.nl.fnac.be/AUDIOTEC-ATN-95-E/a3831590?gclid=Cj0KCQjwx8fOBRD7ARIsAPVq-NnDLDxZ5cDcvOr2XXszBLIdvB49F0Mph8z8NZV9VrSwIPnrrSTpLEIaAm3LEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&Origin=SEA_GOOG_PLA_PHOTONL

sjoek

Tsja of het beter is moet kan je alleen zelf oordelen natuurlijk. Voor die prijs heb je wel een mooi nieuw element met naald dan kan je weer heel lang plaatjes draaien.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Vinyl_Fuchs

Voor die 10 euro extra zou ik gelijk voor de 95 gaan. Misschien kan John Wx je nog een alles verlossend advies geven.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Zwamy

Heb het element besteld bij de Fnac! Bedankt allemaal voor de hulp, binnen een 2- tal dagen zal ik weer plaatjes kunnen draaien! HB

sjoek

Mooizo en we willen wel even lezen hoe hij bevalt natuurlijk he.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.