Vinyl; toekomst?

Gestart door Rob46, september 21, 2017, 19:52:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.


sjoek

Had het inderdaad gehoord.. goed teken. HB
Ik denk dat vinyl ook nog wel een mooie tijd populair blijft. De hype is wel over inmiddels en toch blijft het goed gaan met de verkoop van vinyl.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

" jeugd omarmt vinyl" , wel cool  :mrgreen:.

renes59

#3
Citaat van: xander32 op september 22, 2017, 07:02:54
" jeugd omarmt vinyl" , wel cool  :mrgreen:.
Totdat ze erachter komen dat het snel slijt, je er voorzichtig mee moet zijn, veel plaats inneemt, de draaitafel aandacht vraagt en dat elke 25 minuten de plaat gedraaid moet worden. Tegenwoordig zal men streamen, als men dat geluid afzet tegen LP zal blijken dat streamen of CD beter klinkt. Al is het alleen al het kampvuur geluid van een LP wat er op den duur toch vanaf komt.
Er zullen altijd mensen zijn die dat aanvechten maar die hebben meestal spul uit het duurdere segment en handschoenen aan om de LP aan te pakken. Die mensen hebben het LP draaien op zich als hobby, dat heb ik niet maar draai regelmatig een LP en dan komen boven beschreven nadelen tot uiting. Tot nu toe 1 LP die beter klinkt als de cd, Andreas Vollenweider en dan de 1e LP. Natuurlijk LP kan heel goed klinken maar een cd doet het moeiteloos net zo goed.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

xander32

... ik denk dat (het deeltje van) de jeugd die het vinyl omarmt, zich juist heel goed beseft hoe kwetsbaar vinyl is, zich bewust is van de minder praktische kanten en desondanks voor de charmes van het vinyl heeft gekozen  :yes:

renes59

#5
Als ik dan zie wat voor draaitafels ze kopen denk ik dat ze het doen omdat het een hype is en "modern", ik heb het idee dat ze het aangepraat wordt. Heel vaak een draaitafel met een USB aansluiting. Volgens mij blijft de charme totdat de eerste kras op de LP zit, die zit meestal in het mooiste nummer.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

sjoek

Citaat van: xander32 op september 22, 2017, 07:50:39
... ik denk dat (het deeltje van) de jeugd die het vinyl omarmt, zich juist heel goed beseft hoe kwetsbaar vinyl is, zich bewust is van de minder praktische kanten en desondanks voor de charmes van het vinyl heeft gekozen  :yes:

Dat denk ik inderdaad ook. Ik denk dat het ook voor deze groep meer voor er bij is. Ik denk dat er maar heel weinig tot niemand is die in deze tijd volledig afhankelijk gaat zijn van vinyl.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

pdufrenne

Citaat van: renes59 op september 22, 2017, 07:46:27
Totdat ze erachter komen dat het snel slijt, je er voorzichtig mee moet zijn, veel plaats inneemt, de draaitafel aandacht vraagt en dat elke 25 minuten de plaat gedraaid moet worden. Tegenwoordig zal men streamen, als men dat geluid afzet tegen LP zal blijken dat streamen of CD beter klinkt. Al is het alleen al het kampvuur geluid van een LP wat er op den duur toch vanaf komt.
Er zullen altijd mensen zijn die dat aanvechten maar die hebben meestal spul uit het duurdere segment en handschoenen aan om de LP aan te pakken. Die mensen hebben het LP draaien op zich als hobby, dat heb ik niet maar draai regelmatig een LP en dan komen boven beschreven nadelen tot uiting. Tot nu toe 1 LP die beter klinkt als de cd, Andreas Vollenweider en dan de 1e LP. Natuurlijk LP kan heel goed klinken maar een cd doet het moeiteloos net zo goed.

Heel herkenbaar. Ook ik vindt, op mijn installatie, LP's minder klinken dan digitale/streaming content. Met als positieve uitzondering de LP "Behind the Garden" van Andreas Vollenweider!  :yes:

Ik gebruikte eerst de Grado Black. Vondt deze futloos klinken. Nu vervangen door de AT95E. Is al wat helderder.
Nu is het blijkbaar belangrijk om een juiste match the hebben met het element, en de RIAA voorversterker voor wat betreft de versterking en impedantie afsluiting. Maar ik vindt het te ver gaan om met phono-pre-amp's te gaan experimenteren.

De platenspeler is voor mij niet een zoektocht naar de ultieme weergave, maar een noodzaak omdat ik geen afscheid kan nemen van platen collectie.
Ik koop dan ook nauwelijks nieuw vinyl!
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

renes59

#8
Ik heb mijn Thorens van een nieuw element laten voorzien want de oude was versleten. Niet omdat ik nu zo'n fervent platendraaier ben maar ik vind het ook zonde om 600 LP's te laten verstoffen in het platenrek. Verkopen doe ik ze niet daarvoor ben ik er ook weer teveel aan gehecht. Nieuwe LP's koop ik niet meer, wel bij de Swingmaster in Grunn 2e hands.
Over 10 jaar komt de CD weer, door een nostalgische hype, in de mode. Vanwege de superieure geluidskwaliteit in vergelijking met de LP.
Mijn laatst aangeschafte LP.
Buizen vv en ev, Marantz SA7001, Marantz CD6000oseKI, Marantz CD60, Marantz ST6000, Thorens TD160 mkII met een Ortofon MC3Turbo, B&W CDM7NT, JMR Sonata, Mission M51.

geoffreyvanvugt

Vanmiddag nog in Zwolle geweest bij de platenbeurs..Dus het heeft voor mij een toekomst.
Ik kwam een leuke tegen en ik als Eagles fan moest deze gewoon hebben...

Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360


Maus

#11
De jeugd omarmt vinyl, ik snap het volkomen. Streamen en misschien nog wel andere digitale media kunnen best beter klinken, maar missen alle GEVOEL... Het is toch heerlijk om met je plaat of CD onder de arm naar huis te gaan en niet te kunnen wachten. Dat spotify is handig voor 'muziek' maar het hebben van een muziekdrager brengt nog altijd een extra ervaring met zich mee.

En waarom ze allemaal met goedkope USB draaitafels aankomen... Simpelweg omdat er weinig goeds in de grote winkels staat. Want zezijntochnietgek? Ik bedoel maar. Bij sommigen kom je echt wel pareltjes van draaitafels tegen. Hebben bijv. vaders Thorens gekregen of gewoon wat meer zoekwerk verricht welke DT goed is.

Overigens weet ik niet of ik in andermans ogen nog bij 'jeugd' hoor. Ik ben nu 26 maar vinyl is nooit weggeweest eigenlijk. Vanaf kinds af aan had ik een oude draagbare platendraaier met wat james last LP's en iets van Elvis. Die is snel geupgrade voor een 6370.

pekelvlees

Juist dat "Tastbare" is zo leuk aan Vinyl , Zelf de naald op het plaatje zetten...Heerlijk !
Dus ik denk zeker dat er een toekomst is voor Vinyl , Platenspelers en platen worden weer massaal Gekocht de laatste jaren.
Maar ben ook een fan van streamen,meer voor het gemak....voor mij de perfecte combi  HB
Marantz PM7000N | Marantz UD7007 | Thorens TD-160 MKII (Nagaoka MP-150) | Pro-ject Tubebox S2 | Q Acoustics 3030i

sjoek

Citaat van: Maus op oktober 08, 2017, 17:23:40

En waarom ze allemaal met goedkope USB draaitafels aankomen... Simpelweg omdat er weinig goeds in de grote winkels staat. Want zezijntochnietgek? Ik bedoel maar. Bij sommigen kom je echt wel pareltjes van draaitafels tegen. Hebben bijv. vaders Thorens gekregen of gewoon wat meer zoekwerk verricht welke DT goed is.


Vergeet ook niet dat er ook heel veel mensen net zo goed kunnen genieten van een lp op een usb platenspeler als een audiofiel met een set van een paar duizend euro.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Cornelis1921

Citaat van: sjoek op oktober 08, 2017, 21:24:10
Vergeet ook niet dat er ook heel veel mensen net zo goed kunnen genieten van een lp op een usb platenspeler als een audiofiel met een set van een paar duizend euro.
Genieten doet men in eerste instantie van de muziek, niet zozeer van de afspeelapparatuur, al zijn er liefhebbers die dat tweede gegeven belangrijker vinden: Luisteren met het verstand. :wink:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *