Vinyl; toekomst?

Gestart door Rob46, september 21, 2017, 19:52:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Maus

Citaat van: sjoek op oktober 08, 2017, 21:24:10
Vergeet ook niet dat er ook heel veel mensen net zo goed kunnen genieten van een lp op een usb platenspeler als een audiofiel met een set van een paar duizend euro.

Ook waar ja. De meeste muziek luister ik in de auto of op het werk met een klein radiootje (DAB/BT)

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Maus op oktober 08, 2017, 17:23:40
De jeugd omarmt vinyl, ik snap het volkomen. Streamen en misschien nog wel andere digitale media kunnen best beter klinken, maar missen alle GEVOEL... Het is toch heerlijk om met je plaat of CD onder de arm naar huis te gaan en niet te kunnen wachten. Dat spotify is handig voor 'muziek' maar het hebben van een muziekdrager brengt nog altijd een extra ervaring met zich mee.

En waarom ze allemaal met goedkope USB draaitafels aankomen... Simpelweg omdat er weinig goeds in de grote winkels staat. Want zezijntochnietgek? Ik bedoel maar. Bij sommigen kom je echt wel pareltjes van draaitafels tegen. Hebben bijv. vaders Thorens gekregen of gewoon wat meer zoekwerk verricht welke DT goed is.

Overigens weet ik niet of ik in andermans ogen nog bij 'jeugd' hoor. Ik ben nu 26 maar vinyl is nooit weggeweest eigenlijk. Vanaf kinds af aan had ik een oude draagbare platendraaier met wat james last LP's en iets van Elvis. Die is snel geupgrade voor een 6370.
Voor onder de 100euro kun je al een mooie, betrouwbare technics dt kopen.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Maus

#17
Heb een hagelnieuwe Pioneer staan :D

RoGEK

MBT nieuw... voor een goeie 250  euro kan je al een knappe Pro-Ject nieuw kopen.

Geef je 100 euro meer uit, dan heb je zelfs een Ortfon OM10 element erop wat al echt uitstekend klinkt !
Hier heb je wel uiteraard een phono input voor nodig.
Het hoeft dus niet zo duur te zijn.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

Maus

Er is veel te koop ja. Tevens voor ieders WAF, want sommigen zijn écht leuk.

Cornelis1921

Vinyl; toemst? Ik dacht het niet! Zoals alle hypes gaat de vinyl-hype ook over, en waarschijnlijk net zo snel als hij gekomen is. Speelgoed voor de jeugd en een hobby van de ouderen, de echte liefhebbers. Muziekliefhebbers verkiezen de CD i.p.v. van het brakke streamen of het (op den duur) brakke vinyl.
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Vinyl_Fuchs

Citaat van: Cornelis1921 op januari 17, 2018, 22:23:32
Vinyl; toemst? Ik dacht het niet! Zoals alle hypes gaat de vinyl-hype ook over, en waarschijnlijk net zo snel als hij gekomen is. Speelgoed voor de jeugd en een hobby van de ouderen, de echte liefhebbers. Muziekliefhebbers verkiezen de CD i.p.v. van het brakke streamen of het (op den duur) brakke vinyl.
Echte muziekliefhebbers zullen altijd lp's blijven kopen al zal het aantal nieuw verkochte lp's wel over enkele jaren inzakken.
Wie had bij de opkomst van de cd' s gedacht dat je die op een gegeven dag bij de kringloop moet kopen. Niet tastbare muziekbronnen zullen de overhand houden, maar liefhebbers van tastbare muziekbronnen zullen altijd blijven bestaan: zij het (sa)cd, reel to reel, etc.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

xander32

Zoals Cor aangeeft; een hype welke weer naar de achtergrond zal verdwijnen. Aangewakkerd door de huidige 50/60-igers welke met heimwee terug denken aan hun eerste plaatje welke zij kochten als puisterige puber 😄.

sjoek

Die hype duurt ondertussen toch alweer een jaar of 7. En hij groeit nog elk jaar dus voorlopig zal het nog wel blijven.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

jowa

Citaat van: xander32 op januari 18, 2018, 06:47:00
Zoals Cor aangeeft; een hype welke weer naar de achtergrond zal verdwijnen. Aangewakkerd door de huidige 50/60-igers welke met heimwee terug denken aan hun eerste plaatje welke zij kochten als puisterige puber [emoji1].

Het zijn nu ook veel twintigers die de lp omarmen als rust moment tegenover het alleways connected/zapgedrag via de mobiel/tablet.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Vinyl_Fuchs

Citaat van: xander32 op januari 18, 2018, 06:47:00
Zoals Cor aangeeft; een hype welke weer naar de achtergrond zal verdwijnen. Aangewakkerd door de huidige 50/60-igers welke met heimwee terug denken aan hun eerste plaatje welke zij kochten als puisterige puber 😄.
Ik zou de 30ers - 50ers niet uitvlakken: ik denk dat die het meeste vinyl kopen. En zeker niet vanuit heimwee-gevoelens.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Voorn

Veel meningen hier, persoonlijk vind ik de cd top en kan me niet voorstellen dat ik daar afstand van ga doen. Platen heb ik geprobeerd en vind ik mooi klinken, maar bij een vergelijking won de cd in geluid en gemak. Ik heb op dit forum al meerdere mensen vol tevredenheid over zien stappen naar streamen en ben dat nu ook van plan met waarschijnlijk een nd8006 om dan heel voorzichtig van streamen te gaan proeven, maar toch ook nog een cd in mijn handen te kunnen hebben. Ik denk dat iedereen op zijn eigen manier muziek beleefd en dat iets tastbaars als een plaat of cd net dat beetje meer geeft als streamen. Daardoor denk ik dat het nu "hip" is om platen te draaien en dat kan over 5 jaar weer de cd zijn, maar er blijft iets tastbaars voor de meerwaarde van de muziek beleving verwacht ik.
PM8005, Sr6015, UD7007, Bluesound Vault2,  Nvidia Shield Pro
Front Kef XQ5, Surround KefXQ3, Center XQ2C, Heights Q compact, Subwoofer Rel HT1510

Vinyl_Fuchs

Klopt als een bus: tastbare muziekbeleving zal aanblijven tot in de eindigheid.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Maus

Ik denk dat de CD eerder verdwijnt uit het straatbeeld dan de LP.

Floris

Toen Ton de hut in 1998 overnam , en een paar jaar geleden een riant bod kreeg op de toko , was de reactie Nee.
Net als kranten, die zullen ook nooit verdwijnen.
Omdat het tastbare element de helft van de beleving is.

https://www.recordindustry.com/index.php