Marantz 1040, rechter kanaal valt weg.

Gestart door Kreidler, september 07, 2017, 14:08:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kreidler

Vandaag zat ik lekker naar mijn Marantz 112 en 1040 te luisteren toen opeens de rechter luidspreker weg viel. Om te kijken waar het probleem zat heb ik even een CD aangezet, geen geluid uit de rechter luidspreker dus zit het probleem in de versterker. Toen ik even aan de volume knop zat kwam het geluid meteen weer terug. Iemand een idee wat dit kan zijn? Zowel tijdens het wegvallen als het terug komen van het geluid was er niets vreemds te horen, de volume knop kraakt ook niet.

thanatos

Slecht contact in de potmeter zelf. Zijn zgn lopertjes over een koolstofbaan. Misschien daar een slecht contact of koolbaan beschadigd.

Kan ook toch vuil zijn, dus ik zou schoonmaken zeker even proberen.


Kreidler

Ik probeerde het nog even op te roepen door het volume hoger te zetten, en ook toen viel het rechter kanaal weg. Na uit en aan zetten was hij weer terug.

SB_Marantz

Smerige schakelaars komt als eerste in mij op.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Kreidler

Het valt mij wel altijd op dat ik het indrukken van de aan en uit knop en de main in de luidsprekers kan horen. Dus als ik de knop langzaam in en uit druk hoor je de beweging van deze knoppen in de luidsprekers.
Ik zal alles eens schoonmaken.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Paul

Zal voor een model 1040 zeker geen luxe zijn.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site


Kreidler

Hoe kun je de drukschakelaars het beste schoonmaken? In mijn ogen lijken deze bijna helemaal gesloten of kun je ze uit elkaar halen?

Overigens viel mij net pas op dat er een datum bij beide aan de binnenkant gedrukt staat.

De 1040 is van 26-07-77, deze had ik ouder verwacht omdat het er één met een lampje IPV het verlichte power is. Kennelijk is de versie van na de facelift niet lang verkocht.

De 112 is van 04-06-76.

pietjepc

PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Kreidler

Dat kan natuurlijk ook, nooit aan gedacht bij potmeters. Ik heb nog wel een ultrasoon reiniger waar ik carburateurs in schoonmaak, misschien die maar eens schoonmaken en de potmeters daar in doen. Er zit op de volume potmeter een soort witte aanslag, lijkt een beetje op de aanslag van een lekkende batterij.

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Of erger.. WD40..

Contactspray kan prima, wel even naspoelen met Isopropanol alcohol

SB_Marantz

Citaat van: Kreidler op september 07, 2017, 19:27:42
Hoe kun je de drukschakelaars het beste schoonmaken? In mijn ogen lijken deze bijna helemaal gesloten of kun je ze uit elkaar halen?



Deze zijn ook gesloten.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Kreidler

Volume pod goed schoongemaakt en voorlopig werkt hij weer prima.

Is er eigenlijk een reden dat jullie propanol  IPV ethanol aanraden voor het schoonmaken/ontvetten van de pods. Propanol kun je redelijk makkelijk bij de apotheek halen maar ethanol kun je bij iedere drogist halen.