Sony TA-5650 V-Fet restauratie / recap / modificatie

Gestart door thanatos, augustus 25, 2017, 22:37:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Als de huidige V-fets ook weer defect zijn maakt dat een restauratie wel lastig. Ze zijn simpelweg erg moeilijk tot niet te vinden.

Maar eens kijken kan altijd. Bij interesse graag even contact via PM.

SB_Marantz

Wanneer de V-Fets defect zijn is het einde oefening.
Je kunt er nog wel aan komen voor rond de 40 p/s als je mazzel hebt...toen ik er de laatste keer op gezocht heb.
NOS V-Fets zijn ook niet alles net zoals andere NOS powertransistoren vanwege het feit dat waar het chipje in ligt op droogt. Je hoort dan een rammelend geluid wanneer je die beweging ook maakt met de transistor.
Wel eens meegemaakt met een Sansui 9900 waarbij NOS powertorren meegeleverd werden. (Moesten er persé in gezet worden ondanks mijn advies dat niet te doen)
Een dag later al defect.
Vervangen voor nieuwe en nooit meer stuk gegaan.
Ik zou voor een versterker gaan met normale eindtransistoren welke ook makkelijk verkrijgbaar zijn.
En ook daarbij moet je vaak opletten geen Chinese fake te kopen.

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

roerdomp

Boeiend om te lezen. Ik doe al vele jaren bijna alleen maar sony v-fet versterkers revisies, dus een aantal dingen komen mij bekend voor. Vanwege het merk waar ik vnl mee werk, had ik op dit forum ook niet zo veel te zoeken.
Wat me vooral fascineert is hoe je die versterker test met 2 v-fets er in en alleen 1 kanaal. Hoewel ik de laatste 10 jaar 1 ontzettend dom ongeluk heb gehad,  sla ik als atheïst toch altijd een kruisje als ik hem voor het eerst aanzet met alle v-fets op zijn plek. 
En ik vroeg me af hoe je die nieuwe elco's gemonteerd hebt. Past natuurlijk meestal net niet. Als ik het goed zie heb je ze gesoldeerd toch? Ik vervang ze meestal. Met name bij de TA-4650 zijn ze bijna altijd op 50 tot 40% van hun capaciteit.

En die vervangende fets voor de 2sk23, die blijven goed werken?

thanatos

Die beker elco's in de voeding pasten net. Ze zitten gesoldeerd inderdaad. De 2SK170 doen het nog steeds als het goed is  :lol:

De versterker is verkocht aan een liefhebber en ik heb er nooit iets van vernomen dat er een storing/defect is opgetreden.

Zijn mooie versterkers en in opgeknapte staat erg plezierig om naar te luisteren.