Sony TA-5650 V-Fet restauratie / recap / modificatie

Gestart door thanatos, augustus 25, 2017, 22:37:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Vandaag weer een project afgerond waar ik foto's van gemaakt heb om te delen.

Dit keer een Sony TA-5650 V-Fet. Van de V-Fet versterkers moet dit een van de meest muzikale zijn. Deze kunnen kopen in mooie originele en werkende staat. Unicum bijna want er zijn er veel afgeschreven door de jaren heen.

Het ontwerp voorziet helaas niet dusdanig in veiligheid dat als er in de schakeling wat fout gaat de schade beperkt blijft. Zo'n beetje alles wat fout kan gaan resulteert in het oproken van de V-Fets.. Er zitten ook kamikaze diodes in voor bias compensatie.. Die zijn notoir in spontaan defect raken..

Nu zijn de V-Fets gemaakt van schaars unobtainium.. Nergens te koop meer en enkel exemplaar op Epray blijkt chinees vuurwerk te zijn oftewel fakes.

Nodig is een volledige restauratie, nauwkeurige inspectie van alle boards/componenten en voltages. Daarnaast zijn er een aantal modificaties uit te voeren oa die de bias terugbrengen naar 50mV ipv origineel 90mV.

Aanschouw den '5650' origineel :



Mooi origineel, ik kon zien dat de VD-1221 al eens vervangen zijn en dat doet vermoeden dat er al ooit aan gerepareerd is.



Tijd om te strippen.. nu zoals wel vaker achter een mooi aangezicht blijkt toch wat meer roest te zitten dan gewenst  :-D Alle aangedane plekjes met de dremel weggewerkt en nog een paar onderdelen in de hammerite gezet.



Dit zijn de steunen van mainboard. Die waren best geoxideerd, schoongemaakt en in de hammerite gezet.



Main amp board er uitgehaald, heerlijk deze '70 versterkers. Zo modulair en gemaakt om te servicen :-) Bij nadere inspectie bleken de transitoren van het input differentieel vervangen. Waarschijnlijk om de DC offset te corrigeren. Helaas general purpose typen. Ik heb uiteindelijk alles vervangen voor low noise en audio grade 2SC2240 en 2SC970. Netjes gematched op hFE.



Naked V-Fets  :evil: :evil:



Alle V-Fets gedemonteerd. Koellichaam goed schoongemaakt. Hoe schoner des te beter de thermische koppeling later met de opbouw.



Grootste deel van de service zit er op. mod's uitgevoerd, transistoren vervangen. VD-1221 vervangen voor 2x 1n4148 in serie, trimpotjes voor bias en recap.



Hier zie je 2x 1N4148 in serie en dat je dan een 1.2V forward voltage drop krijgt.



Tijd voor de voedings elco's. Origineel 10.000uF 50V. Was nog 80% van over met nog goede ESR. Deze zijn vervangen voor 15.000uF 63V RIFA/KEMET low ESR low ripple type.



Na pre / tone /riaa board geserviced te hebben was het tijd om alle spanningen te controleren. + en - 46V voedingspanning. 80V Bias, 97V en 20V van power supply board alles ok. Daarna op alle sockets Drain Source en Gate voltage gemeten zonder V-Fets geinstalleerd. Alles leek stabiel en volgens specificatie..

Nu werd het spannend.. project mislukt of succes  :evil: :-o Beginnen met 1 kanaal en dan 2 van de 4 V-Fets geïnstalleerd. Kijken het kanaal stabiel blijft en of er stabiele bias is.



Nu had ik al via de hoofdtelefoon geluisterd dat de pre drivers functioneerden. Dus nu de proef op de som met de unobtainiums  :mrgreen:

En succes! er is bias in te regelen, en ik heb een mooie sinus op de output  8-) 8-)



Zelfde proces met het andere kanaal. En daarna met alles V-Fets er in.



Goed in te stelen ruststroom, blijft ook redelijk stabiel na de modificaties. Er zijn nog wel eens problemen mee ook met de TA-4650. Netjes afgeregeld op 50mV ipv origineel 90mV



Het eindresultaat na een echt complete overhaul..







Nette sinus op beide kanalen. Ik heb getest van 20Hz tot 20KHz en weergave is binnen 1dB verschil. 10KHz blokgolf was netjes. Ik had alleen mijn 4 ohm dummy load dus ik heb geen max vermogen getest maar wel even flink laten draaien.

Al met al erg veel werk om het goed te doen. Dit is een klus van 2 werkdagen geweest. Inclusief oxidatie verwijderen. Schema uitpluizen en routines opzoeken om te testen etc. Was mijn eerste V-Fet. De volgende zal wat sneller gaan.

Hoe klinkt dat nu.. nou wauw goed  hello Diep bas, zeer dynamisch en breed stereobeeld met veel diepte. Maar met een duidelijk warm karakter van een buizenbak. Dit moet dus het typische V-Fet geluid zijn.

Nu maar eens inspelen en dan op de 15" Tannoy thuis loslaten  :-D

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

thanatos

Citaat van: lo op augustus 25, 2017, 22:38:38
Heel mooi verslag weer! Complimenten!  notworthy

Jij was te snel met lezen, er zat wat knip en plak fouten in  :-D. Nu hersteld

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Brutus

Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

bert50

Mooi verslag dit en lijkt mij leuk om te doen als je de kennis heb


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Boxen Dynaudio Confidence 20
Versterker Hegel 590
Draaitafel VPI Traveller met een Soundsmith The voice element en een Moon 310 LP Phono voortrap
Aurender A10 Streamer
Audioquest Tornado powercables
Audioquest The Thunderbird ls

SB_Marantz

Citaat van: thanatos op augustus 25, 2017, 22:44:51
Jij was te snel met lezen, er zat wat knip en plak fouten in  :-D. Nu hersteld

Aardige job......2 dagen.
Maar het resultaat mag er wezen.  8-)

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

jrm

Leuk lees en beeld verslag, heb het met plezier en interesse gelezen!
Bedankt,  :yes:

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op augustus 26, 2017, 16:34:02
Aardige job......2 dagen.
Maar het resultaat mag er wezen.  8-)

Ja, zeker met uitzoeken van alle voltages, test procedures en bekende modificaties. Kijk eindtrapje plukken en opfrissen is zo gedaan. Maar alles nalopen en 100% zeker zijn doe je niet op een avondje helaas ;-)

WIlde echt 100% zeker zijn. Die V-Fets vind je alleen nog in een werkende Sony en die zijn al schaars.. Je zit niet alleen aan die 2SJ18 en 2SK60 vast maar ook nog moeten ze per bank dezelfde range zijn maw matched setjes van 4  :-o


thanatos

Zo update  8-)

Zoals bij elk groot project is wat over het hoofd zien zo gedaan. Zo ook hier.

Thuis aangesloten op mijn hoogrendement Tannoy en op het linker kanaal zacht maar een hoog gepitchde ratel. Beetje alsof een gsm of hardeschijf mee rammelt hoogfrequent.

Probleem zat hem in het voorversterer deel. Na wat kleine dingen vervangen was de enige logische optie dat de J-fetjes 2SK23 lekten..

Die zijn al jaren onvindbaar, evenals zijn vervanger en de vervanger van de vervanger  :evil:

Gelukkig heb ik een handje 2SK170 op de kop kunnen tikken en dat zijn nu mooie low noise vervangers. Mijn Pass Labs DIY pre is er mee opgebouwd.



Handje torren later muis en muis stil  :mrgreen:

jowa

Top werk nogmaals.
Jammer dat veel van die oude type FETs bijna niet meer verkijgbaar zijn.

lo

Accuphase E-450 amp en DP700 cdp. Marantz ST17, in opslag. Dynaudio contour S3.4, audience 72. Bluesound Vault2. Akoestisch geoptimaliseerd plafond dmv Ri-acoustic.

HAL9000

Ja netjes gedaan, Ja die torren zijn heel slecht.  nonono  Die vind je overal bij sony, zijn niet erg bijzonder om te vervangen gelukkig. laatst nog een TA1180 gehad. Alleen zijn deze versterkers gevaarlijk, die V-Fets zijn moeilijk te krijgen.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

RonMarantz

Mooi dingetje. Geen Marantz natuurlijk, maar fraai. Mooi verslag :-)

Lutzki

Heb er nog een staan, met V-Fets vervangen (in de jaren 80), maar algauw had de versterker het weer begeven. Suicide diodes?
Zou hem graag weer spelend hebben :-)