Klankverschil PM15s2-LE en PM11S2.

Gestart door KayaRahnee, augustus 25, 2017, 11:48:13

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Zep

Citaat van: KayaRahnee op september 04, 2017, 19:46:17
Is op vele forums een thema waardoor al vele ernstige discussies zijn door ontstaan, hoeft voor mij niet.

Als we straks slaande ruzie op het forum hebben dan weten we wie er over begon!  :-D
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

KayaRahnee

Citaat van: Zep op september 04, 2017, 20:15:25
Als we straks slaande ruzie op het forum hebben dan weten we wie er over begon!  :-D

Ik zal er dan ook maar onmiddelijk over ophouden ...  :wink:
Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Brutus

Je hebt hier echt niet zo maar ruzie hoor, we zijn hier een stuk milder en gezelliger  pompom

Ik geloof (en heb zelf gemerkt wat overigens een subjectieve waarneming is) dat een versterker invloed kan hebben op een speaker maar in mijn beleving meer in de zin van controle hebben over de speakers. Ik geloof niet dat een speaker die de eigenschap heeft zeer helder in het hoog te klinken deze eigenschap verliest door een andere versterker aan te sluiten.

Maar he, dat is mijn mening  :wink: :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Ando

Ik ben er van overtuigd dat een goede versterker geen invloed heeft/mag hebben op de klank. Maar ik zou me voor kunnen stellen dat in combinatie met een luidspreker/filter er toch wel eens wat verschil zou kunnen ontstaan tussen versterkers. In theorie kun je dan stellen dat de versterker niet goed is, maar wat is de praktijk....ik durf het niet te zeggen. Overigens vond ik zelf dat mijn hybride iets helderder klonk dan een volledige transistor versterker aan dezelfde luidsprekers in dezelfde ruimte, van de zogenaamde 'warme buizen sound' viel niets te ontdekken...

xander32

Dat een buizenversterker per definitie een warm geluid geeft, is dan ook een groot misverstand.

Paul

 :gp:

Je kan wel je fikken er aan branden.     :-D
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

thanatos

Citaat van: Ando op september 05, 2017, 20:05:14
Ik ben er van overtuigd dat een goede versterker geen invloed heeft/mag hebben op de klank. Maar ik zou me voor kunnen stellen dat in combinatie met een luidspreker/filter er toch wel eens wat verschil zou kunnen ontstaan tussen versterkers. In theorie kun je dan stellen dat de versterker niet goed is, maar wat is de praktijk....ik durf het niet te zeggen. Overigens vond ik zelf dat mijn hybride iets helderder klonk dan een volledige transistor versterker aan dezelfde luidsprekers in dezelfde ruimte, van de zogenaamde 'warme buizen sound' viel niets te ontdekken...

Versterkers onderling zijn wel degelijk verschillend. Harmonische vervormingen, tegenkoppeling, kanaalscheiding, ruisvloer, vermogen en gedrag, A B AB D schakeling, lineariteit en fase gedrag, dempingfactor enz enz

Er is heel veel eenheidsworst waardoor veel hetzelfde klinkt, de AB versterker met flinke bak tegenkoppeling voor de cijfertjes. Maar bij een goede opstelling, dwz goede speakers in een goede akoestiek zijn er echt verschillen waar te nemen. Van dag tot nacht bij extremen maar in de meeste gevallen subtiel.

Dit gezegd hebbende zijn akoestiek en luidsprekers (ja in die volgorde) meer bepalend voor een klankbeeld dan versterker verschillen. Maar bij een setje echte kloppende weergevers en een uitgewogen akoestiek kan een versterker het verschil maken of breken. En dan is dat laatste een wellicht voor de een een nuance en de ander bepalend.

Smaken verschillen en waarbij voor de een alle whiskeys hetzelfde zijn proef ik het verschil tussen een paar druppels water toegevoegd of niet ;-)

thanatos

Citaat van: xander32 op september 05, 2017, 20:54:17
Dat een buizenversterker per definitie een warm geluid geeft, is dan ook een groot misverstand.

Zeker, neem Audio Research huidige lijn. Daar is niks warms aan hoor.

Nu zijn stuurbuisjes nooit lineair in gedrag. De een is wat meer aanwezig in het laag, de ander valt wat eerder af in het hoog. Zo krijg je dat je met buizen wat kan sturen in je weergave.

SB_Marantz

Citaat van: xander32 op september 05, 2017, 20:54:17
Dat een buizenversterker per definitie een warm geluid geeft, is dan ook een groot misverstand.

Ach, in de jaren 50 konden ze al prima en kwalitatief zeer hoogwaardige versterkers bouwen.
Als ik naar mn oude Marantzjes kijk nu zal ik ze van de week maar weer eens aansluiten. ( en nee ik verbrand mn fikken niet!  :schater: )
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

KayaRahnee

Wat ik heb vastgesteld:
(Ik ben helemaal geen audiofiel, heb niet de ervaring wat velen hier wel hebben en er is bij mij nog niet zoveel vergelijkbare apparatuur voorbij gekomen).
Buizenversterker klonk op de Master Persuader erg muzikaal, fris, detailrijk, vond vooral het hoog soms wat opdringerig/ fel weergegeven.
Een Hybride deed iets positiefs bij het laag (wat strakkere bassen) en vond ik persoonlijk al wat rustiger klinken.
Nu hangt er een oude Denon PM transistor aan de Persuaders en deze heeft een volle diepe bas en een rustig hoog. Meer mijn dada.
Volgende test zal voor een oude Kenwood zijn.

Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

thanatos

Citaat van: SB_Marantz op september 05, 2017, 21:38:11
Ach, in de jaren 50 konden ze al prima en kwalitatief zeer hoogwaardige versterkers bouwen.
Als ik naar mn oude Marantzjes kijk nu zal ik ze van de week maar weer eens aansluiten. ( en nee ik verbrand mn fikken niet!  :schater: )

:-D Mooi spul Wilfred, zeker af en toe laten draaien !

Buizen Marantz is toch wel het summum van vintage  :mrgreen:

xander32

En een wat meer recente Denon, wellicht het proberen waard?

Citaat van: KayaRahnee op september 05, 2017, 21:58:01
Wat ik heb vastgesteld:
(Ik ben helemaal geen audiofiel, heb niet de ervaring wat velen hier wel hebben en er is bij mij nog niet zoveel vergelijkbare apparatuur voorbij gekomen).
Buizenversterker klonk op de Master Persuader erg muzikaal, fris, detailrijk, vond vooral het hoog soms wat opdringerig/ fel weergegeven.
Een Hybride deed iets positiefs bij het laag (wat strakkere bassen) en vond ik persoonlijk al wat rustiger klinken.
Nu hangt er een oude Denon PM transistor aan de Persuaders en deze heeft een volle diepe bas en een rustig hoog. Meer mijn dada.
Volgende test zal voor een oude Kenwood zijn.

thanatos

PMA-2000IVR  :-)

Mooie en stabiele bakken.

mountainbiker

Ik heb sinds vorig jaar een classe d versterker (NAD d3020). Het geluid is zoveel verbeterd tov van die oude Denon pma300v van mij.
versterker NAD D3020
Quart 390 versie 1

KayaRahnee

Citaat van: thanatos op september 06, 2017, 08:09:08
PMA-2000IVR  :-)
Mooie en stabiele bakken.

Of misschien een Denon PMA-2000AE / PMA-2010AE / PMA-2020AE
Maar waar zitten de verschillen?
Ergens was er sprake van een Europese en een Japanse tuning ...
De 2000 ivr zou Japans getuned zijn, wat zou betekenen dat deze tov de 2000ae /2010ae/2020ae warmer klinkt.
Ikkenieweet.

Amps: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.