De set van Marcel

Gestart door Audiophylia Nervosa, augustus 12, 2017, 18:16:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Toxiq

Ik weet niet zo veel van speakers en hifi, wel iets meer van hout

Waxen kun je beter niet doen, wax is veel gevoeliger voor beschadigen
Watergedragen lakken zijn harder dan de meeste (alle ?) lakken met oplosmiddelen
je speakers is (denk ik) met een fineer afgewerkt, wees daar voorzichtig mee, fineer is heel dun
Voor een mooi resultaat zul je het best eerst alle lak verwijderen, ik zou dit met een schraapstaal doen, die zijn niet duur https://www.teygeler.nl/?s=schraapstaal&post_type=product

Je moet zo een schraapstaal wel nog even een braam geven (dat is waar je mee schraapt) dat is niet heel moeilijk
Kan prima met een oude (dikke schroevendraaier) of een aanzetstaal

Oefen eerst op andere stukjes

** de lak verwijderen met een verfbrander kan ook, maar het is vrij moeilijk om dit zo te doen dat je geen donkere plekken krijgt


Audiophylia Nervosa

Hallo Toxic,

Waarom moet er eerst een braam aan het schraapstaal aangebracht worden?

Ikzelf zit te denken (staan ook filmpjes van op Youtube) om een laag verfafbeit aan te brengen en deze dan met staalwol te verwijderen.
Zo heb je ook beter de controle over het voorzichtig werken op het fineer.

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

TurboMarco

Citaat van: Toxiq op oktober 21, 2019, 10:43:04
Ik weet niet zo veel van speakers en hifi, wel iets meer van hout

Waxen kun je beter niet doen, wax is veel gevoeliger voor beschadigen
Watergedragen lakken zijn harder dan de meeste (alle ?) lakken met oplosmiddelen
je speakers is (denk ik) met een fineer afgewerkt, wees daar voorzichtig mee, fineer is heel dun
Voor een mooi resultaat zul je het best eerst alle lak verwijderen, ik zou dit met een schraapstaal doen, die zijn niet duur https://www.teygeler.nl/?s=schraapstaal&post_type=product

Je moet zo een schraapstaal wel nog even een braam geven (dat is waar je mee schraapt) dat is niet heel moeilijk
Kan prima met een oude (dikke schroevendraaier) of een aanzetstaal

Oefen eerst op andere stukjes

** de lak verwijderen met een verfbrander kan ook, maar het is vrij moeilijk om dit zo te doen dat je geen donkere plekken krijgt
:gp:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Toxiq

#513
Omdat het braam het deel is waar je mee schraapt
Zonder braam is het eigenlijk niks meer dan een plat stukje staal


https://www.youtube.com/watch?v=vEGTnPs3Q0E


https://www.youtube.com/watch?v=cy1Z6GjbdW8

Je kan ook kijken of je ergens (mp) een schraapschaaf op de kop kan tikken (heb er zelf een paar maanden geleden 1 gekocht)
Het is niet noodzakelijk, met zo een schraapstaal kan je echt heel zuiver werken

*** Oh en niet geheel onbelangrijk, uitsluitend met de nerf mee schrapen

Toxiq


The Good Son

Als meubel bouwer kan ik Toxiq helemaal gelijk geven,  wel van te voren het oppervlak goed ontvetten.
Als alternatief  kun je het natuurlijk ook schuren met heel fijn schuurpapier (k240 of fijner)

Toxiq

Zeker mogelijk, maar mijn ervaring is dat lak door de jaren harder word, goed vlak schuren echt een kunst is (gelijkmatige druk) met als gevolg dat men door het fineer gaat
Schrapen kan eigenlijk niet fout, er komt iets of niets van af :-)

Ontvetten heb je helemaal gelijk in, sommige dingen zijn zó vanzelfsprekend dat er niet meer bij nadenkt  :oops:

Toxiq



Citaat van: Toxiq op oktober 21, 2019, 10:43:04
Ik weet niet zo veel van speakers en hifi, wel iets meer van hout

Waxen kun je beter niet doen, wax is veel gevoeliger voor beschadigen
Watergedragen lakken zijn harder dan de meeste (alle ?) lakken met oplosmiddelen
je speakers zijn (denk ik) met een fineer afgewerkt, wees daar voorzichtig mee, fineer is heel dun (0.4 tot 0.6 mm (gemiddeld))

Voor een mooi resultaat zul je het best eerst alle lak verwijderen, ik zou dit met een schraapstaal doen, die zijn niet duur https://www.teygeler.nl/?s=schraapstaal&post_type=product

Je moet zo een schraapstaal wel nog even een braam geven (dat is waar je mee schraapt) dat is niet heel moeilijk
Kan prima met een oude (dikke schroevendraaier) of een aanzetstaal

Oefen eerst op andere stukjes

** de lak verwijderen met een verfbrander kan ook, maar het is vrij moeilijk om dit zo te doen dat je geen donkere plekken krijgt



Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Audiophylia Nervosa

#518
Citaat van: KI-Pearl op oktober 14, 2019, 09:30:49
De Thorens de deur uit en een Yamaha de deur in!

Mijn Thorens TD160 MkII heeft ruimte moeten maken voor een hele mooie/goede Yamaha YP-400 draaitafel van 45 jaar oud.

Waarom deze move? Omdat de Thorens volledig manual was en ik wat meer gebruiks gemak wilde hebben en dat heb ik met deze Yamaha zeer zeker.

Tot zover.

Is inmiddels een Yamaha YP-211 geworden.

Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Paul

Gefeliciteerd met de aanwinst.
Vandaag is morgen alweer gisteren.

Mijn site

Audiophylia Nervosa

#520
Hallo forummers,

Gister mijn Astin Trew maar even een kleine revisie gegeven.

Omdat ik wel ongeveer weet hoe oud deze speler is maar niet hoeveel draaiuren er inmiddels op de teller staan en wat kleine ongemakken heb ik toch maar even de stoute schoenen aangetrokken voor een kleine revisie.

Zo af en toe ging de CD-lade niet open en moest even geholpen worden en ik had af en toe het idee dat de speler oversloeg maar dan zonder onderbreking.
je moest dus goed opletten wilde je dat horen en terugkeren naar die passage op de CD hielp niet want dan zou dit een probleem op de CD zijn en niet in de speler en dat was dus ook zo.

Als ik iets hoorde en terug ging  naar die passage, was er geen hik in het geluid. Het was dus om de één of andere reden willekeurig.

Ook het reinigen van de lens had geen positief resultaat, eerder een negatief resultaat want ik deed dit met pure alcohol maar tegenwoordig zijn die lenzen van een soort kunststof en door met alcohol daarop te cleanen kan er een doffe waas op de lens komen. Ik denk dat dit bij mij ook het geval was. Niet alleen de lens was dof, maar ook het geluid was minder sprankelend.

Oplossing is dan om een compleet nieuw CD-transport te plaatsen. Even contact gezocht met Michael Osborne (voormalig oprichter Astin Trew maar nog wel actief bij Airaudio) om te informeren welke unit hier in moest.

Dat is dus de Philips VAM 1202-12. Deze kwam afgelopen week binnen en kon gister dus lekker aan de slag.







Foto's hierboven zijn van de oude unit, hierbij zie je dat ik de lintkabel heb doorgeknipt.

Inmiddels zit de snaar en de VAM 1202-12 er in en speelt de speler weer helemaal super.

Er is meer dynamiek in en leven in het geluid dus ik denk dat de speler weer als nieuw speelt.

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

JohnWx

Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

pameijer

Zo, knap staaltje nijverheid  :yes: ! Ik kan wel wat talent van jouw handige handjes gebruiken: ga vandaag de tweeter van mijn ProAc Studio 150 vervangen  :?
Anthem MRX1120 / Sony UBP-X800M2 / Technics SL2000 + NAD PP2i/ Apple TV 4K + Nvidia Shield + Vero 4K+/ Vu+ Duo2 / LG 55C7 / JVC X7900 met iVisions Cinema 4K 260 cm / AVI ADM9.1RS actives front en center + AVI DM5 rears + 4x Micca M8C + Rythmik E15

JohnWx

Citaat van: pameijer op november 04, 2019, 09:27:12
Zo, knap staaltje nijverheid  :yes: ! Ik kan wel wat talent van jouw handige handjes gebruiken: ga vandaag de tweeter van mijn ProAc Studio 150 vervangen  :?

Met of zonder ProAc logo erop  :roll: succes en genieten +++++++++
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.