De set van Marcel

Gestart door Audiophylia Nervosa, augustus 12, 2017, 18:16:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

sjoek

Goed bezig zo.. het kan alrijd minder moet je maar denken.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

xander32

Het zit vast en is met elkander verbonden; dat is toch de hoofdzaak. De filters verdwijnen uiteindelijk toch uit 't zicht.

Citaat van: KI-Pearl op december 07, 2017, 22:41:46
Zo, vanavond toch maar mijn minst favoriete werk gedaan en dat is de boel aan elkaar solderen.
Ik wil het altijd netjes doen maar dan wordt het iets wat meer lijkt op een prototype bomgordel dan een scheidingsfilter.

Maar ja, het resultaat geld en het zit toch in de kast.













Nog even wachten tot Quinte online de aansluit terminals bezorgd en dan kunnen de kasten weer open en het filter gemonteerd worden.

Tot zover deze update.

Groeten,
Marcel



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

pdufrenne

Nog even over de overspraak van de spoelen.
De twee aan de onderkant (die op z'n kant staan) staan in elkaar's magnetische veld.
Hoe, en of je dit gaat horen, weet ik niet.

Je kan het overspraak effect verminderen door ze allebei nog iets te draaien zodat ze haaks op elkaar komen te staan.

Laat je de opstelling zoals het is, zou ik nog eens goed controleren of de spoelen van de linker en rechter box, identiek bedraad zijn (stroomrichting). Anders zou bij de ene box de spoelen elkaar tegen kunnen werken en in de andere juist mee, en krijg je een verschil tussen links en rechts.

Voor de rest prima werk. Scheidingsfilters zien er eigenlijk nooit strak uit. hello
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Audiophylia Nervosa

Die twee op zijn kant heb ik juist extra haaks gezet op die ene die ligt en ook niet parallel aan elkaar maar juist van elkaar weggedraaid. Ik zelf dacht dat dit wel goed zou zijn. Zie voorbeeld van Troels Gravesen.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

pdufrenne

Toch maar eens een tekening gemaakt.
Huidige situatie en mijn voorstel.



De spoelen aangegeven met A, B en C.
De positie volgens het schema van "Troels Gravesen"

De positie van Spoel B en C is niet door "Troels Gravesen" maar heeft ook minimale overspraak, zolang C precies op de as van B zit.

AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Audiophylia Nervosa

Citaat van: pdufrenne op december 08, 2017, 16:23:37
Toch maar eens een tekening gemaakt.
Huidige situatie en mijn voorstel.



De spoelen aangegeven met A, B en C.
De positie volgens het schema van "Troels Gravesen"

De positie van Spoel B en C is niet door "Troels Gravesen" maar heeft ook minimale overspraak, zolang C precies op de as van B zit.

Dank je wel, dat is inderdaad een goede opstelling.

Ga kijken of ik dit nog aangepast ga krijgen.

Groeten,
Marcel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

Audiophylia Nervosa

#306
Hallo forummers,

Ondanks het advies van pdufrenne, was het filter niet meer aan te passen i.v.m. de ruimte op de montageplaat. Desondanks toch het filter dit weekend gemonteerd.

Ik heb net de laatste hand gelegd aan de MarKath speakers, en het resultaat is nu al verbluffend te noemen. Meer presence, de stemmen zijn meer zuiver en een gecontroleerd van de 12 inch woofer.

Nu was het laag al behoorlijk goed in grip, het gaat hier om een fractie maar het is nog veel te vroeg om hierover een oordeel te geven omdat e.e.a. nog moet inspelen.

Wat ik eerder al gemeld heb dat het aardig laid back klinkt, is nu wat meer naar voren gekomen maar niet storend, ook hier nog afwachten tot het geheel ingespeeld is.

Enige minpuntje is dat ik te weinig Neotech OCC kabel had om het mee aan te sluiten. Ik dacht aan 6 meter genoeg te hebben voor 2 luidsprekers maar helaas, er moet nog 4 meter bij dus moeten de kasten toch nog een keer open om dit te monteren. Tevens kan ik dan het resterende OCC hardwire (2 meter) mee bestellen omdat ik die in de aansluiting ook te kort kwam en dit met een stukje installatiedraad heb opgelost maar dat gaat nu dus ook goed komen.









Het geheel dient natuurlijk nog in te spelen maar dat kan alleen nog maar beter worden dus.

Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

sjoek

Mooi om te lezen dat het nu al verbeteringen heeft meegebracht. HB
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Samro

Knap stukje vakwerk. Netjes gedaan. Hoe klinkt het inmiddels na een poosje inspelen? Ik  had mkp  condensator  geplaatst in mijn Celestion dl10's. Vond de bas eerst beter,  strakker, en geheel een rustiger klank dan met bipolaire elco's. Na een lange tijd geluisterd te hebben vond ik de klank toch te sloom, en heb enkele mkp's weer verwijderd en nieuwe elco's  geplaatst. Het mid/hoog klinkt levendiger en gedetailleerder nu na een poos inspelen vind ik.

Audiophylia Nervosa

#309
Hallo forummers,

Het inspelen is nog niet gedaan, maar het resultaat is al wel heel goed merkbaar.

Meer detail en finesse, sommige CD's welke ik best wel goed ken, laten nu meer kleine dingen horen welke ik niet kende.

Laag is mooi diepgaand en zeer gecontroleerd.

Ik denk medio februari dat ik dan wel kan zeggen dat de boel aardig wat kilometers heeft gedraaid en het eindresultaat er staat.

Maar als het nu zo zou blijven, ben ik een heel tevreden mens.

Groeten,
Marcel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

jowa

Citaat van: KI-Pearl op december 30, 2017, 18:38:26
Hallo forummers,

Het inspelen is nog miet gedaan, maar het resultaat is al wel heel goed merkbaar.

Meer detail en finesse, sommige CD's welke ik best wel goed ken, laten nu meer kleine dingen horen welke ik niet kende.

Laag is mooi diepgaand en zeer gecontroleerd.

Ik denk medio februari dat ik dan wel kan zeggen dat de boel aardig wat kilometers heeft gedraaid en het eindresultaat er staat.

Maar als het nu zo zou blijven, ben ik een heel tevreden mens.

Groeten,
Marcel


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

En daar gaat het om: een heel tevreden mens.


Samro

Mooi dat je zo tevreden bent.  :angel:
Citaat van: jowa op december 30, 2017, 20:00:57
En daar gaat het om: een heel tevreden mens.

sjoek

Kijk dit zijn mooie berichten geniet er van :-D
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Audiophylia Nervosa

Hallo forummers,

Ik ben toch nog even bezig geweest om wat puntjes op de bekende I te zetten. Tijdens de bouw van de MarKath speakers heb ik voor demping/vulling gebruik kunnen maken van witte schuimrubber matjes van ca. 1 cm dik welke bij ons op het werk gebruikt worden om op pallets tussen apparatuur/materialen gelegd word.

Ik was alleen nog niet echt overtuigd van dit materiaal. Waar ik mij het meeste aan stoorde was dat ik door de BR openingen tegen het witte schuimrubber in de kast zat te kijken.

Oplossing voor mij was om Pritex of noppenschuim hiervoor te gebruiken. Even een beetje Googlen en dan kom je veel mogelijkheden tegen. Noppenschuim (bouwmarkt kwaliteit) is meestal niet dikker dan 3,5 cm en heeft een niet echt dichte densiteit maar wordt wel verkocht als zijnde geluidsisolatie.

Wat ik ook op internet tegenkwam was  het noppenmatras, voordeel hiervan is dat het een veel hogere densiteit heeft omdat het een lichaam moet kunnen dragen en dat het (in mijn geval) 6 cm dik is. Niet alleen qua specs, maar ook prijstechnisch is/was dit een voor mij betere optie. Hiervan 2 stuks aangeschaft.

Afgelopen weekend een blik (750 ml) Bison Tix en een paar kwasten gekocht om het schuim in de kasten tegen de wanden aan te lijmen.

Ik heb het geluk dat ik van mijn liefje dit soort werkzaamheden in de woonkamer mag en kan uitvoeren zodat ik niet met 35 kg zware kasten aan de haal hoef te gaan. Dus ik had mij op de grond geïnstalleerd, de kasten geopend, het oude schuim er uit gehaald en de wanden weer even stofvrij gemaakt voor het lijmen.

Ik was net begonnen toen het onheil al toesloeg, in een moment van onoplettendheid, schoof ik een speaker aan de kant en heb daarbij het (nog volle) blik Bison Tix omgestoten :sadlike: en deze liep leeg over het laminaat en in een gedeelte van het vloerkleed.

K.....t, dat heb ik weer. Net lekker bezig en dan gebeurt dit. Hier ca. 2 uur mee bezig geweest om alle schade een beetje te beperken wat voor het laminaat wel heel aardig lukt, maar het vloerkleed is (na het drogen) aan de rand veranderd in een spijkerbed.

Maar goed, toen dat allemaal achter de rug was, had ik al met al nog ongeveer 1 cm lijm onder in het blik zitten om het werk af te kunnen maken. De zij- en achterwanden bekleed en had nog per kast voldoende over om met 3 stukken de binnenkant los te vullen.

De boel weer in elkaar geschroefd en het luisteren kon beginnen, en waarachtig, er was een duidelijk waarneembaar verschil in het geluid met name het laag/midden.

Nog steeds hetzelfde laag maar met meer grip, korter in doorklinken en ik heb het idee dat (kan natuurlijk ook suggestie zijn zoals heel vaak bij audio) het laag buiten de sweetspot meer in balans is met de sweetspot.

Dus al met al, ook hier weer een (voor mij) bevredigend resultaat.

Het laatste puntje op de I is het vinden van mooie messing plaatjes welke ik met het MarKath logo kan laten maken. Dan is dit project echt gereed.

Groeten,
Marcel
Audiophiles don't use their equipment to listen to music.

Audiophiles use music to listen to their equipment.

jowa

 :schater: Zal je altijd zien. Mag je binnen klussen, gaat er natuurlijk dat gene om wat de meeste rotzooi geeft.  violent1
Ik hoop dat je liefje het je heeft vergeven en dat ze alleen een nieuw vloerkleed eist en niet gelijk extra's  :-D  :evil:

Anyway gefeliciteerd met het verder perfectioneren van je zelfbouwluidsprekers en veel luisterplezier  hello