Een PM5005 in plaats van een gereviseerde 1090

Gestart door RonMarantz, augustus 10, 2017, 19:20:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

RonMarantz

Ik heb sinds een tijdje een 1090, die ik heb laten reviseren door Hal9000, maar om de een of andere reden kan hij me maar matig bekoren. Ik speel nu met het idee om hem weg te doen en hem te vervangen door een nieuwe Marantz, de PM5005.
https://www.marantz.nl/nl/products/pages/productdetails.aspx?catid=hifi&subcatid=amplifier&productid=pm5005
Waarom deze? Hij is niet duur, heeft 2 tape in/uitgangen en een phono ingang. En aangezien ik geen geld heb voor een echt beest leek me dit een uitkomst.

Maar is het ook wat?

sjoek

Citaat van: RonMarantz op augustus 10, 2017, 19:20:18
Ik heb sinds een tijdje een 1090, die ik heb laten reviseren door Hal9000, maar om de een of andere reden kan hij me maar matig bekoren. Ik speel nu met het idee om hem weg te doen en hem te vervangen door een nieuwe Marantz, de PM5005.
https://www.marantz.nl/nl/products/pages/productdetails.aspx?catid=hifi&subcatid=amplifier&productid=pm5005
Waarom deze? Hij is niet duur, heeft 2 tape in/uitgangen en een phono ingang. En aangezien ik geen geld heb voor een echt beest leek me dit een uitkomst.

Maar is het ook wat?

Ik heb zelf nooit een 1090 in mijn bezit gehad dus een vergelijk kan ik je niet geven. Maar ik heb wel een pm 5004 gehad die was aangesloten op mission 700 luidsprekers. Dit klonk altijd zeer goed. Ik heb hem ook wel eens aangesloten op mijn tannoys dit ging ook goed nooit geen problemen. Maar mischien het belangrijkste welke speakers ga jij er op aansluiten?
En waarom wil je graag de pm 5005. Pioneer maakt bv ook goede versterkers en voor de nieuwprijs van een 5005 kan je soms 2e hands ook wel leuke dingen tegen komen.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

Reb

In het zilver is de pm5005 nu zo'n 50 euro goedkoper dan de zwarte, o.a. google maar. Moeite waard om in overweging te nemen.

Marantz PM7005; Marantz ST6003; JBL Studio 530; Rpi+Hifiberry

Maus

Ik zie niet in waarom je een redelijk 'dikke' versterker in gaat ruilen voor een instapmodel... Ik denk dat je het probleem beter kunt zoeken in speakers of bronnen :)

sjoek

Citaat van: Maus op augustus 10, 2017, 23:29:31
Ik zie niet in waarom je een redelijk 'dikke' versterker in gaat ruilen voor een instapmodel... Ik denk dat je het probleem beter kunt zoeken in speakers of bronnen :)

Dat dacht ik dus ook.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

RonMarantz

Citaat van: sjoek op augustus 10, 2017, 21:05:25
Ik heb zelf nooit een 1090 in mijn bezit gehad dus een vergelijk kan ik je niet geven. Maar ik heb wel een pm 5004 gehad die was aangesloten op mission 700 luidsprekers. Dit klonk altijd zeer goed. Ik heb hem ook wel eens aangesloten op mijn tannoys dit ging ook goed nooit geen problemen. Maar mischien het belangrijkste welke speakers ga jij er op aansluiten?
En waarom wil je graag de pm 5005. Pioneer maakt bv ook goede versterkers en voor de nieuwprijs van een 5005 kan je soms 2e hands ook wel leuke dingen tegen komen.
De versterker komt op mijn studeerkamer, aangesloten op een paar boekenplankluidsprekers van JBL.
Ik hoef ook niet per se een 5005, liefst wel een Marantz. Maar het moet wel betaalbaar blijven. Ik heb bovendien een versterker nodig met minstens 2 tape in/uitgangen en een platenspeleringang en daar zijn er niet zoveel van voor een redelijke prijs.

Citaat van: Reb op augustus 10, 2017, 22:12:56
In het zilver is de pm5005 nu zo'n 50 euro goedkoper dan de zwarte, o.a. google maar. Moeite waard om in overweging te nemen.
Als ik hem al koop dan zal het inderdaad de zilveren worden. Komt die 50 Euro mooi uit!

Citaat van: Maus op augustus 10, 2017, 23:29:31
Ik zie niet in waarom je een redelijk 'dikke' versterker in gaat ruilen voor een instapmodel... Ik denk dat je het probleem beter kunt zoeken in speakers of bronnen :)
De versterker hoedft niet per se 'dik' te zijn voor een studeerkamer, maar hij moet wel goed klinken.
Randapparatuur is het probleem niet. Als ik platenspeler en boxen aansluit op een andere versterker klinkt het in mijn oren beter. De 1090 heeft waarschijnlijk een klank die me niet ligt ofzo.

Ik besef dat de stap van Vintage naar nieuw nogal groot is, vandaar mijn vraag hier.

sjoek

Als ik een beetje lees uit de antwoorden die je geeft zou ik gewoon voor de pm 5005 gaan inderdaad. Is niks mee.
Echter blijf ik het wel vreemd vinden waarom je huidige versterker niet goed presteerd.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.

RonMarantz

Citaat van: sjoek op augustus 11, 2017, 10:25:00
Als ik een beetje lees uit de antwoorden die je geeft zou ik gewoon voor de pm 5005 gaan inderdaad. Is niks mee.
Echter blijf ik het wel vreemd vinden waarom je huidige versterker niet goed presteerd.
In dat laatste heb je gelijk, ik weet het ook niet. Hij is grondig gerestaureerd door Hal9000. Zelfs nog een tweede keer bekeken. En toch ben ik er niet tevreden over. Maar ik ga dit weekend eens kijken of ik wat beter onder woorden kan brengen, na een test, wat er nou naar mijn gevoel aan schort.

Maus

Waar sluit je de speakers dan op aan als het beter klinkt? In een andere ruimte toevallig?

RonMarantz

Citaat van: Maus op augustus 11, 2017, 10:37:19
Waar sluit je de speakers dan op aan als het beter klinkt? In een andere ruimte toevallig?
Nee, in dezelfde ruimte! Ik breng de versterker dan naar de randapparatuur, niet andersom :-)

Maus

Ben wel benieuwd welke versterker dat was :) misschien helpt dat met je keuze.

RonMarantz

Een gereviseerde Marantz 1030. In dezelfde vintagerange dus, al is hij wat ouder.

AkTeVox

Heb ook een 1090 die ikzelf reviseerde en die klinkt meer dan prima. De 1090 heeft ook 2 tape input's maar mss is deze versterker niet echt je ding alhoewel ik betwijfel of de 5005 dat wel zal zijn....

RonMarantz

Citaat van: AkTeVox op augustus 11, 2017, 19:29:23
Heb ook een 1090 die ikzelf reviseerde en die klinkt meer dan prima. De 1090 heeft ook 2 tape input's maar mss is deze versterker niet echt je ding alhoewel ik betwijfel of de 5005 dat wel zal zijn....
Ik heb ook geen idee. De twijfel blijft.

sjoek

Citaat van: RonMarantz op augustus 11, 2017, 23:34:48
Ik heb ook geen idee. De twijfel blijft.

Is er niemand die je kent die een 5005 of een 5003/4 staan heeft die je kan testen?
Anders moet je mischien gewoon de gok wagen. Blijft lastig maar soms is dat gewoon de beste keus.
De Set: ,Marantz 6170, hd amp1 , bluesound node n130, Boston acoustics a26.