Marantz SD1020 en SD1000 cassettedecks.

Gestart door Hoewie Loewie, juli 28, 2017, 14:12:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoewie Loewie

Hoi. Afgelopen week de hand weten te leggen op een prachtig Marantz SD1020 cassettedeck. Er zijn absoluut mooiere Marantz decks maar deze komt een heel eind op mijn "mooi" schaal. Vandaag het deck ontvangen en natuurlijk meteen aan het knutselen want de snaartjes waren vergaan (gelukkig weinig van achtergebleven). Het leek een simpel klusje te zijn maar door een zeer moeilijk bereikbaar schroefje viel dat zwaar tegen. Uiteindelijk heb ik de hele voorkant los moeten maken waardoor het te kantelen was en het schroefje alsnog binnen bereik kwam. Daarna was het een fluitje van een cent. Deck speelt fantastisch. Bijzonderheid is dat het een twee snelheden (4,75 cm/s en 9,5 cm/s) deck is. Niet dat ik dat zal gaan gebruiken want alle bandjes die ik heb zijn op 4,75 cm/s opgenomen.

Een paar foto's:






Nieuwe snaartjes:


Folder van 1981:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

i2Paq

Mijn eerste deck was de SD3020, of SD3000, even vergeten.

Wat een heerlijk deck!
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

Brutus

Een mooi vintage tapedeck voor de collectie, in 1981 zou ik er dolblij mee zijn geweest want ik deed het met een low-budget deck.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Ando

Mooi! Ik heb hier de 1020 en de 3020 ook zo op elkaar staan!

RonMarantz

Heel fraai!
I heb zelf een SD1000, die hier sprekend op lijkt. Ik heb de snaartjes vervangen, maar ik krijg hem helaas niet stabiel. Hij staat nu gewoon mooi te zijn  :-)

Hoewie Loewie

Citaat van: RonMarantz op augustus 08, 2017, 13:48:51
Heel fraai!
I heb zelf een SD1000, die hier sprekend op lijkt. Ik heb de snaartjes vervangen, maar ik krijg hem helaas niet stabiel. Hij staat nu gewoon mooi te zijn  :-)
Hoi. Dat is ook toevallig: ik heb vandaag via marktplaats een SD1000 cassettedeck gekocht. Snaartjes moeten vervangen worden (en wie weet wat nog meer). Ik heb er wel vertrouwen in gezien de toch wel degelijke bouwwijze van die decks.
Heb je geen enkel idee waar je het bij jou deck zoeken moet? Wat bedoel je met "niet stabiel kunnen krijgen"? Als ik mijn SD1000 deck over een paar dagen heb en er aan heb kunnen knutselen, kan ik je misschien wel verder helpen. Zou toch jammer zijn als jouw deck niet meer goed te krijgen is.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Dit is een marktplaats plaatje van het SD1000 deck wat ik gekocht heb. Ook wat poetswerk te doen........... frusty


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

HAL9000

Ik heb een SD1000 mint (nieuw uit doos), verder heb ik nog een 3000 waar nieuwe snaren in moet. En een sd9000 werkend. De 4000 is eigenlijk de leukste, kan 2 snelheden opnemen en 3 koppen.
Vanaf de SD6000 krijg je problemen met het loopwerk.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

RonMarantz

Citaat van: Hoewie Loewie op augustus 09, 2017, 20:57:30
Hoi. Dat is ook toevallig: ik heb vandaag via marktplaats een SD1000 cassettedeck gekocht. Snaartjes moeten vervangen worden (en wie weet wat nog meer). Ik heb er wel vertrouwen in gezien de toch wel degelijke bouwwijze van die decks.
Heb je geen enkel idee waar je het bij jou deck zoeken moet? Wat bedoel je met "niet stabiel kunnen krijgen"? Als ik mijn SD1000 deck over een paar dagen heb en er aan heb kunnen knutselen, kan ik je misschien wel verder helpen. Zou toch jammer zijn als jouw deck niet meer goed te krijgen is.
Ik heb de snaartjes vervangen, wat best een moeilijk klusje was, maar het motortje heeft geen stabiel toerental. Het gelijk fade dus nogal. Ik heb er verder weinig tot geen verstand van, dus dan houdt het snel op. Maar als je tips hebt schroef ik hem graag nog eens open!  :-)

Hoewie Loewie

Ik heb van mijn SD1020 twee van de drie snaartjes vernieuwd. Het tellersnaartje heb ik laten zitten omdat het nog goed was. De klus was op zich simpel. Het werd bemoeilijkt omdat ik een schroefje slechts met veel moeite los kon maken omdat ik er moeilijk bij kon komen. Ik weet het nog niet maar verschilt een SD1020 loopwerk zoveel van een SD1000 loopwerk? Ik zal er binnenkort vanzelf achter komen als de SD1000 hier is. Hier een foto van het loopwerk van de SD1020. Je ziet de twee vernieuwde snaren zitten.



Dat probleem met de motor, heb je al geprobeerd om de potmeter in de motor te verdraaien? Daarmee kun je de snelheid regelen. Overigens ga ik er hierbij van uit dat de potmeter inderdaad in de motor is gebouwd en niet apart want dat komt ook voor. Op de bovenstaande foto, zie je op de achterkant van de motor (linksonder) van mijn SD1020 een opening. Daar kun je voorzichtig een kleine schroevendraaier doorheen steken en dan de ingebouwde potmeter verdraaien. Dit moet je direct aan de snelheid horen. Mogelijk is die potmeter vervuild en is dat te verhelpen door die potmeter enkele malen voorzichtig op en neer te draaien en dan weer terug te stellen op de juiste snelheid. Als je verder geen apparatuur hebt om de snelheid af te regelen, dan zou een tape met bekende muziek misschien nuttig kunnen zijn met het afstellen van de snelheid. Ik doe dat altijd zo, dus op gehoor afstellen. Mijn ervaring is dat dit prima werkt. Nee, inderdaad zal de snelheid niet op fabrieksinstelling staan maar als het goed klinkt: who cares. En op dit moment kun je het deck niet gebruiken dus het is het misschien waard om te proberen.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Hoewie Loewie

Ik heb met google even een paar foto's van de binnenkant van een SD1000 gevonden op internet. Het loopwerk ziet er hetzelfde uit als dat van een SD1020. Zo te zien ook een opening in de achterkant van de motor om te snelheid te regelen. Zie hieronder voor de foto van een SD1000:


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

RonMarantz

Bedankt voor je informatie. Ik zal hem in het weekend weer eens aansluiten en kijken wat er mee is! Het is toch wel een erg fraai ding eigenlijk :-)

Hoewie Loewie

Hoi. Zoals eerder vermeld, was er een Marantz SD1000 cassettedeck onderweg naar mij. Vandaag het pakket in ontvangst kunnen nemen. Doos zat strak om het deck heen en pakket leek wat gehavend dus ik vermoedde wat schade. En inderdaad, op de linkerbovenhoek had het deck een opdonder gekregen waardoor het front aan de hoek een beetje krom was. Dat kunnen verhelpen nadat ik het front verwijderd had. Toen de snaren vernieuwd en het deck gepoetst. Ziet er inmiddels weer toonbaar uit. Vervolgens de stekker in het stopcontact (afneembaar netsnoer zat er niet bij maar ik had er nog eentje liggen) en een tape er in. Deck speelde te langzaam en jengelde een beetje. Snelheid afgesteld op de motor maar toch bleef het jengelen. Hierna aan een stelschroef op de as van het capstanvliegwiel wat gelost en zodanig afgesteld dat het deck mooi constant speelde. Daardoor ging de snelheid ook weer omhoog dus het is duidelijk dat die stelschroef niet goed stond en daardoor met teveel kracht op de capstanas duwde. Deck speelt nu goed.



Foto van het loopwerk. In het midden van de beugel over het capstanvliegwiel is de bewuste stelschroef te zien. Is heel eenvoudig te verstellen en met een tape draaiende is heel goed te horen wanneer ie goed is afgesteld.


Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

RonMarantz

Balen zeg, van die beschadiging.
Verder een goed verhaal. Ik was er nog niet aan toegekomen om ernaar te kijken, maar ik ben blij dat ik even heb gewacht. Met deze aanwijzingen moet het mij toch ook lukken. Ik herken dat verhaal van het janken inderdaad. Ben benieuwd of het mij ook lukt!

Hoewie Loewie

Citaat van: RonMarantz op augustus 16, 2017, 19:23:27
Balen zeg, van die beschadiging.
Verder een goed verhaal. Ik was er nog niet aan toegekomen om ernaar te kijken, maar ik ben blij dat ik even heb gewacht. Met deze aanwijzingen moet het mij toch ook lukken. Ik herken dat verhaal van het janken inderdaad. Ben benieuwd of het mij ook lukt!
Met geduld en beleid moet dat zeker lukken. Wel goed oppassen dat je geen opdonder krijgt immers je bent wel in de binnenkant van het deck bezig. Goed kijken wat je doet. Het makkelijkst is een korte schroevendraaier die in de stelschroef op de beugel van de capstan past (kruiskop of plat, kan allebei), je hoeft bijna geen kracht te zetten. Deze schroef laat zich makkelijk verdraaien. Schroef zodanig afstellen dat ie net "aan" staat (of net niet). Voor het afstellen van de potmeter van de motor heb je een dunne schroevendraaier nodig, plat. Voorzichtig en met beleid recht naar binnen steken. Je merkt vanzelf als ie in de potmeter steekt en kunt dan met weinig kracht de potmeter verdraaien. Ik zou eerst de stelschroef van het capstanvliegwiel instellen zodat het deck niet meer jengelt en dan de snelheid afstellen.  Succes.

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl