marantz pm8000 vermogen problemen

Gestart door MCjezus, juli 26, 2017, 21:07:59

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MCjezus

Ik heb hier een pm8000 staan, mooie versterker maar er is een probleem mee.
Eerst zat er een zware storing op de linkerkant van het geluid wat een losse solduur bleek. De kabels zaten er hard tegen gedrukt waardoor deze wrs bij warmte uiteindelijk een component losduwde. Bij hard volume ging hij in veiligheid.
Door de solduur te vervangen is de storing wel weg maar bij hard volume gaat hij nog steeds in veiligheid en vooral bij bassen.
Ik heb al de rest nagekeken maar zie nergens anders een probleem.
Iemand hier ervaring mee?
Het is zowel in klasse A mode als de gewone mode en heb al verscheidene luidsprekers getest. Ook op kanaal A en B.

HAL9000

Waarschijnlijk, nog steeds losse bindingen.  Er zou ook DD kunnen staan op de eindversterker.
Meten is weten!  :yes:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MCjezus

Zoveel ken ik er ook niet van en heb zowat alles getest en alles lijkt nu goed vast te staan.
Wat is DD dan wel? En waar best beginnen zoeken / meten?

HAL9000

Oeps Ik bedoelde DC op de ingang van de eindversterker maar ook alleen op de uitgang van de eindversterker.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

MCjezus

Die op de uitgang heb ik al gemeten die was prima

SB_Marantz

#5
@idle is de gelijkstroom waarde goed maar wanneer je het volume hoger zet zal deze fors toenemen daar het protectie circuit alleen op een forse DC reageert.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Of een elco die bij harder uitsturen doorslaat en geen DC meer tegenhoud. De Elna's gebruikt in deze serie zijn berucht om de slechte kwaliteit.

ff alle elco's wisselen op dat printje en echt met een loep de solderingen controleren.

MCjezus

Elco zijn toch de condensators die je bedoelt? Volgens mij is het de print van de luidspreker sturing etc. Daar zat ook het andere component los. Kan door ern los component een elco stukgaan? Uiterlijk zie ik er niks aan maar dat wil niks zeggen denk ik

HAL9000

Citaat van: MCjezus op juli 27, 2017, 12:14:30
Elco zijn toch de condensators die je bedoelt? Volgens mij is het de print van de luidspreker sturing etc. Daar zat ook het andere component los. Kan door ern los component een elco stukgaan? Uiterlijk zie ik er niks aan maar dat wil niks zeggen denk ik

Ik denk toch nog ergens een rotte bindingen. Ook even kijken bij de voeding. Daar zitten herstellende zekeringen. Als er eentje gaar is kan je ook die rare fout krijgen  :wink:  En een tip, gewoon ALLES door solderen.

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Maus

Hoe hard draai je als hij in protectie gaat?

MCjezus

Ongeveer 2/3de op normaal en als bass harder staat al vroeger. Helft ongeveer bij veel diepe klank

MCjezus

Citaat van: thanatos op juli 27, 2017, 10:42:20
Of een elco die bij harder uitsturen doorslaat en geen DC meer tegenhoud. De Elna's gebruikt in deze serie zijn berucht om de slechte kwaliteit.

ff alle elco's wisselen op dat printje en echt met een loep de solderingen controleren.
Wat is de afkorting van elna en elco dan weer? Elco condensator?

thanatos

Elna is een merknaam. Elco is kort voor electrolyte condensator. De types die sterk aan degeneratie onderhevig zijn. De serie die in jou versterker zitten zijn berucht om de slechte kwaliteit.

Ze zijn slecht, zeker in de eindtrap (Warmte), ook al heeft de versterker 14 jaar op zolder gestaan en van een oud vrouwtje geweest :-)

Doorsolderen en recappen is bij deze Marantz het minste (de eindtrap dan). Daarnaast als het probleem er dan nog is zal je dieper er in moeten duiken.

MCjezus

Daar vreesde ik al voor... Zal al eens eerst beginnen met wat doorsolderen en verder controleren op andere delen dan