Reparatie ontplofte eindtrap SR8001

Gestart door bertheeren, juli 20, 2017, 01:07:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bertheeren

De emitter R's zitten bij de SAP17 ingebouwd, deze zal ik dus extern aan moeten brengen bij de nieuwe SDN03's, hier zitten ze namelijk niet meer in . .

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

bertheeren

#17
Intussen heb ik alle SAP17's vervangen en een labvoeding aangesloten. +/- 15V (stuur + eindtrap aangesloten)

Wat is een beetje normale stroom die ik mag verwachten? Volgens de service manual moet er over een emitter weerstand 2.3mV vallen (dus 10mA ongeveer per transistor). 14 stuks maakt 140mA.

Ik moet echter zeker 250mV per rail geven om de spanning op 15V te houden. Mag ik er nu vanuit gaan dat er iets mis is?

Edit: Sommige bias potmeters reageren minimaal, enkele tientallen mv's, andere zeer fel en schiet er zo 100mV bij. Iemand die me op weg kan helpen wat normaal gedrag is?

bertheeren

Ik heb hem maar geheel in elkaar gezet, mogelijk was het ingangsbrom/rommel die ik meette gister. Wat blijkt, hij lijkt helemaal te werken pompom  pompom

Ook uit het ontplofte kanaal komt weer prima muziek. Nu nog ruststroom afstellen (had die op minimaal gezet) en afwerken met nieuwe koelpasta. Zal van het weekend paar foto's posten van de modificatie.

i2Paq

Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

jowa

Top! Gaaf dat je hem hebt kunnen maken.  :yes:

bertheeren

#21
Bedankt!

Zoals beloofd nog een paar foto:




Het is niet het allermooiste op de wereld, maar zit allemaal goed vast. Steeds de emitter poot gebogen en daar een weerstand aan gesoldeerd. Deze weerstand dan gesoldeerd aan de oorspronkelijke emitter op de PCB. Voor de "sense" pin loopt een draadje direct aan de emitter van de STD03 naar het corresponderende gaatje op de PCB.

Heb verder nog een slechte soldering gevonden bij het hoofdtelefoon relais (bekend probleem blijkbaar, m'n SR6001 heeft precies hetzelfde) en ik moest de volume potmeter/encoder reinigen, deze werkte niet meer.



Na een enorme bende gemaakt te hebben zit hij dan eindelijk geheel in elkaar :-D

Receiver vanavond getest in stereo op een set Dynaudio Focus 220 speakers. Speelt prima, klinkt zeker zo goed als m'n SR6001 waar ik nog altijd zeer tevrede mee ben. Waren volgens mij erg goede versterkers, zitten ook logisch en redelijk service vriendelijk in elkaar.

Van de week eens met 5.0 testen. Heb de uitgangen al getest maar nog niet alle tegelijk.