LS kabels - links en rechts even lang?

Gestart door Brutus, juli 12, 2017, 17:04:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Frits Denon

Ik zou voor 2 even lange kabels gaan. Dan weet je zeker dat daar in elk geval geen verschil kan optreden.
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

Samro

Zoals gezegd, de Philipssen waren 4 ohm, en die zijn wat gevoeliger dan 8 ohm speakers voor grote lengte verschillen. Voor grotere lengtes is het beter om wat dikkere bekabeling te nemen. Ik ben wel meer 'verrassingen' tegengekomen in audioland, die niet altijd te verklaren waren .  notworthy
Citaat van: sjoek op juli 15, 2017, 10:21:26
Toch vreemd dan..

Ach ja als je geen "last" van wat extra kabel hebt dan is het voor het gevoel bij de meesten sowiezo beter..

CBdicX

#32
Maakt geen ruk uit, je gaat pas "tijdverschil" opmerken als je over lengte verschillen gaat praten van meer dan 100 meter per kant.
En dan gaat het ook nog maar om enkele milliseconden, wat alleen maar hoorbaar zal zijn met bijvoorbeeld van die ping signalen, dan zou er een echo(tje) kunnen optreden, maar niet in muziek of film, dan zou het lengte verschil nog groter moeten zijn.
Voor een receiver maakt zelfs die extreem grote lengte verschillen niet eens uit want die corrigeert het eventuele tijdverschil automatisch (Audyssey of welk kamercorrectie systeem dan ook), dat is weer een sterk punt voor het gebruik van een receiver.

Voor de verkoop is het wel lastig met dure kabels als die verschillende lengte hebben, dan zou ik voor gelijke lengte gaan.
En een bescheiden dikte of onderarm dikte maakt ook niets uit op kamer lengtes.
En ja, dan heb je nog het materiaal van de gebruikte aders, koper, zilver, en mix, koper met "lange" vezels, veel of weinig zilver over koper, voltage meesturen (Audio Quest), ga zo maar door.

Zelf gebruik ik al geruime tijd voor de midden toner en tweeter een Zilver/koper kabel, en voor de woofers een OFC koper kabel, beide merkloos, van ongelijke lengte voor links/rechts.
Ik zou best wel eens zo'n prachtige fabrieks kabel willen aanschaffen maar de prijs per meter houd mij tegen.
Mede omdat ik Bi-amp gebruik (een SR7011 op de midden toners en tweeters, en een Crown XLi1500 op de woofers) word het sowieso een dure grap, en of ik dat ga "horen"......

Gewoon doen waar je een goed gevoel bij krijgt, of wat jij denkt dat werkt, dat is meestal garantie voor het beste resultaat !

TurboMarco

Leuk die waarnemingen ,maar wie luistert er dan ook naar mono ?
Even voor de goede orde ,in stereo en multi hoor je toch altijd verschil tussen links en rechts ,tenzij je luistert naar een mono opname  :-D
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

thanatos

Citaat van: Frits op juli 15, 2017, 11:37:00
Ik zou voor 2 even lange kabels gaan. Dan weet je zeker dat daar in elk geval geen verschil kan optreden.

Er kan geen verschil optreden in het audio spectrum. Bij hoogfrequent in de MHz range zijn de verschillen wel degelijk van belang. Bij audio, laagfrequent, zijn verschillen in tijdsdomein bij ongelijke lengtes verwaarloosbaar.

Echter het vleugje OCD denkt daar anders over.. dus voor het gevoel lekker gelijk..  :-D

RoGEK

Omdat mijn stereo set ook in de thuisbioscoop staat, en ik dus mijn stereoset niet tussen de speakers kan zetten zat ik met hetzelfde dilemma.

Ondanks dat het officieel niks uit zal maken heb ik toch gekozen voor 2 gelijke lengten speakerkabel.

1 kant heb ik de 5 meter nodig. de andere kant zou 2 meter voldoende zijn.
Toch heb ik voor 2x 5meter gekozen omdat het tussen de oren gewoon beter voelde.
- Stereo: PM-11S1, SA-15S1, NA-8005, Pro-Ject Debut Carbon DC, Audio Physic Tempo VI
- HT 7.1.4 : Optoma HD144x, EliteScreens ER110WH, Marantz SR6013, 2x MA500, Panasonic DMP-UB404 , Audio Physic Yara, Celsius center II, XTZ SUB 12.17

CBdicX

Citaat van: RoGEK op januari 07, 2019, 06:58:16
Omdat mijn stereo set ook in de thuisbioscoop staat, en ik dus mijn stereoset niet tussen de speakers kan zetten zat ik met hetzelfde dilemma.

Ondanks dat het officieel niks uit zal maken heb ik toch gekozen voor 2 gelijke lengten speakerkabel.

1 kant heb ik de 5 meter nodig. de andere kant zou 2 meter voldoende zijn.
Toch heb ik voor 2x 5meter gekozen omdat het tussen de oren gewoon beter voelde.

Er zit ook geen verschil in, tenzij je inderdaad het denkt en dan zal je het merken ook.
Geluid signaal verplaats zich iets onder de lichtsnelheid door een kabel, kleine verschillen in weerstand van gelijke dikte worden veroorzaakt door materiaal zoals koper, aluminum en zilver.
Maar ook dat is met huiskamer lengte verwaarloosbaar.
Het moet gewoon voor jou lekker voelen, en dat geld ook voor Bi-wire, Bi-amp of welk materiaal er gebruikt word.
Wat wel its zal uitmaken op langere lengtes (+50 meter) is de dikte, maar voor de gemiddelde doorzon woning is 2x 2.5mm meer dan zat, en nog lekker te verwerken.

tbanis55

Tja, emotie is een zeer persoonlijk issue ....
Technisch v.w.b. de kabels: 
elektronen bewegen zich voort aan de buitenkant van de aders.
Voor huiskamergebruik is 2,5 mm2 al verschrikkelijk veel. 1 a 1,5 mm2 is prima. Feitelijk is hier voor het menselijk oor niets (verschil 2,5 - 1 mm2) van te horen.
V.w.b. de lengte : bij high-speed data verbindingen spreekt men dan van groep-looptijd vervorming.  Het zal duidelijk zijn dat dit bij regulier audio niet van toepassing is .
By the way,  als het gaat om vervorming (IM / THD)  is pas hoorbaar boven de 2 a 3 % .

Hoe dan ook, als je je goed voled :  gewoon doen; het is hobby, dus het mag wat kosten ;-

gr.
Ton