Stopcontact aarden of niet?

Gestart door sonsan, december 02, 2018, 13:25:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

sonsan

Ik krijg deze week een Supra MD06-EU/SP MK2 stekkerblok met een Supra LoRad MK 3x2,5 netkabel.
Om de beveiliging en filtering te kunnen benutten die dit stekkerblok bied moet dit blok aan de aarde worden aangesloten.
Nu heeft mijn woning alleen in de keuken geaarde stopcontacten. Mijn SR7007 heeft geen aarde. Voordat ik een elektricien in huis haal om een extra aardekabel te trekken, heeft het wel nut om aarde te gebruiken omdat de SR dat niet heeft?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

i2Paq

Je Supra werkt gewoon niet zonder aarde, punt.

Dat staat los van je Marantz.

Zelf zat ik dus in diezelfde situatie en heb aarde aangelegd.
Het feit dat licht sneller gaat dan geluid kan mogelijk verklaren dat iemand een helder licht lijkt, totdat hij begint te praten...

pdufrenne

#2
Aarden is altijd aan te raden. Voor jezelf als ook voor de veiligheid van je huisgenoten.
Specifiek voor je stekkerblok, zul je dan ook de SR moeten aarden.
Vraag ook meteen om aardlekschakelaars te monteren!

AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

sonsan

Ik neem aan dat het stekkerblok wel gewoon werkt, maar zonder de beveiliging en filter?
De SR heeft als ingang geen aarde, gewoon twee pinnen dus, geen drie. Die kan ik dan ook niet aarden.
Kortom, zonder aarde is de Supra dus meer een veredelde Gamma stekkerblok....
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Maus

Een apparaat wat fabrieksaf geen aarde heeft, mag je NIET aarden!

sonsan

Zoals ik al schreef, de Marantz heeft maar twee pinnen, die krijg je niet geaard. Ook al gebruik je een geaard stekkerblok, de Marantz blijft dus ongeaard.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Maus

Je aard nu dus alleen de mantel van je voedingsblok. Eventuele geaarde voedingen van andere apparatuur hebben er wel nut van, een modem/laptop etc.


sonsan

Op het stekkerblok komen alleen een plasma tv, de Marantz, een Experiabox (KPN), mediaplayer, dvd speler en subwoofer. Geen computer dus.
Alleen de tv en sub hebben een aarde aansluiting.
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

Maus

Wat voor beveiliging verwacht je?

sonsan

Piekspanningen en blikseminslag (volgens Supra) maar daar hoor ik verschillende geluiden over....

"3-Way Surge Protection
The SP-models, i.e MD06-BS/SP, MD06-EU/SP and MD06-US/SP, are all equipped with SUPRA's surge protection device which protects all three ways: Live to Earth, Neutral to Earth and Live to Neutral. Many other surge protectors are only Live to Neutral, and do not protect against field surges by proximate lightning. Lightning is always referred to earth.
For a correct and safe 3-way surge protection, the mains block has to be connected to an earthed wall socket."
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

SB_Marantz

Citaat van: Maus op december 02, 2018, 19:38:14
Een apparaat wat fabrieksaf geen aarde heeft, mag je NIET aarden!

klopt, is zwevend geaard.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Maus

Citaat van: sonsan op december 02, 2018, 22:08:24
Piekspanningen en blikseminslag (volgens Supra) maar daar hoor ik verschillende geluiden over....

Trek dan ook de ethernetkabel los welke via je modem aan de verbinding met buiten hangt. Of je set van je TV scheiden. Als er inslag komt, gaat het toch wel kapot.

sonsan

In afwachting van de Supra stekkerblok en LoRad kabel ben ik me een beetje aan het inlezen over stroomvoorziening. Daarbij kwam ik dit bericht tegen:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=118572.0

Op dit moment heb ik de SR7007 ook aangesloten op zo'n master/slave als master. Bij het inschakelen word automatisch ook de sub en dvd ingeschakeld. Zou deze master/slave door de ingebouwde electronica echt de geluidskwaliteit kunnen beïnvloeden?
Marantz SR7013 met Aircom T8 - Marantz PM8003 - Cambridge Audio MXN10 - iFi iPower - Dune HD Max - Mordaunt Short Performance 6 front + rear -  MS Mezzo 5 - BK P12-300SB-PR sub - Van Damme UP-LCOFC Hifi speakerkabels - Supra SPC - Panasonic 65ST50

pdufrenne

Ik ben géén fan van stekkerblokken, zeker niet als je er stroomtrekkers op aansluit.
Wil je daar een slag maken, ga dan naar de bouwmarkt. Koop daar een set opbouw stopcontacten en bekabel deze met minimaal 2,5 mm2, en verbind deze met en dikke stekker met het stopcontact in de muur.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Maus

Er zijn stekkerblokken en stekkerblokken he ;)

En versterkers in dit kaliber trekken geen stroom.