Geen bassen meer in speaker na Audyssey Kalibratie op SR7011

Gestart door Marc_4, juli 11, 2017, 21:18:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marc_4

Hoi,

Heb vandaag op de SR7011 de Audyssey kalibratie uitgevoerd.
Echter merk ik nu dat de Fronts weinig to heel weinig bas produceren als ik audyssey uitzet produceren de Fronts wel lekker laag (getest met SW uit).

Het midden en de hoge tonen daarentegen klinken dan weer wel veel duidelijker indien Audyssey is ingeschakeld.

Iemand hier ervaring mee en kan me advies geven wat te doen?

Dank alvast

Gr,

Marc
Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

Marc_4

Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

Marc_4

Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

Marc_4

Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

Marc_4

Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

xander32

#5
EDIT: ik had de print screens nog niet gezien;

Dag Marc, er zitten hier een aantal kenners die jou vast verder kunnen helpen.

Zelf zit ik niet meer zo in het ht geweld, maar ik verwacht dat je het moet zoeken in het bas management. Waarschijnlijk staan de fronts te hoog gefilterd (cross over) en/of staan ze op 'small' en/of de sub staat niet goed afgesteld.


Marc_4

Hoi Xander32,
Dank voor je reactie...zag ergens staan dat de Fronts op crossover 40 Hz staan...das volgens mij niet goed.
Misschien dat iemand hier iets meer van weet...

Fronts zijn trouwens KEF R700.
Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

xander32

Op 40 hz is m.i. niet eens zo heel gek. De kunst is het om de sub er bij te laten komen daar waar de fronts afvallen. Wellicht ff checken vanaf hoeveel hz de sub erbij komt. Dat zou dan ook 40, of liefst er iets boven (45) hz moeten zijn.

Citaat van: Marc_4 op juli 11, 2017, 22:23:36
Hoi Xander32,
Dank voor je reactie...zag ergens staan dat de Fronts op crossover 40 Hz staan...das volgens mij niet goed.
Misschien dat iemand hier iets meer van weet...

Fronts zijn trouwens KEF R700.

Frits Denon

Klopt, als je een sub hebt gaan de fronts geen laag meer produceren na instellen via Audessy. Is eigenlijk ook beter, Kan de receiver meer vermogen leveren op de fronts.

Mar je kunt dit ook handmatig doen en dan de fronts weer op "large" zetten.



TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4

pdufrenne

Ik zat juist andersom te denken.
Laat de fronts zoveel mogelijk het hele spectrum doen, dus meet met Audessy in, zonder de sub.
Meng daarna op eigen gehoor de sub erbij.
Dan komen de fronts volledig tot z'n recht.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

Cobraatje

Het beste resultaat met Audyssey bereik je door alle luidsprekers op klein(zegt bij Audyssey niets over hoe laag de luidspreker kan) te zetten.
Crossover van de luidsprekers is vaak de stelregel 1.5x het laagste frequentiebereik.
B.v. fronts gaan tot 40Hz dan de crossover voor de fronts op 60Hz zetten.
Normaal gesproken is een subwoofer in het laag beter dan een luidspreker.
Wel zet Audyssey vaak de sub wat te zacht. Probeer via het menu de sub +2 of +3db uit.
Heb je slecht laag via de sub dan staat de sub op een verkeerde plaats.

Wil je ook laag vanuit de front luidsprekers, dan moet je in het menu LFE+main kiezen.
Wel heb je dan kans op dubbele bas en ik ben daar geen voorstander van.

Audyssey inregelen zonder sub en dan daarna zelf de subwoofer bijregelen is echt een no go.
Dan gooi je metingen door elkaar en kun je beter geen Audyssey gebruiken.

Marc_4

#11
Instelling Audyssey nu:

Luidsprekers/Cross-overs:
-Front 60 Hz (37-45000 Hz)
-Center 120 Hz
-Surround 110 Hz

Luidsprekers/Lage tonen:
-Subwoofermodus LFE+Main
LPF voor LFE 80 Hz (kan niet lager ingesteld worden)

Instellingen staan ook handmatig hetzelfde ingesteld.
Maar als ik dus Audyssey uitzet komt er veel meer laag uit m'n Fronts en kan nergens bij het bassmanagment komen...

Neem aan dat Audyssey na kalibratie deze instellingen met minder laag heeft ingesteld en dat die niet te overrulen is??

Sorry voor de vele vragen maar ben hierin niet echt thuis...

Dank voor jullie reacties alvast!!
Marantz SR8012, McIntosh MC501,Pro-Ject RPM-9 Carbon, Marantz ND8006, KEF R7, KEF Kube 8b, KEF R2C, KEF T301, KEF R8A, Boxee Box, LG OLED65C9PLA

TurboMarco

(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Steevast liet ik Audyssey alles inregelen, fronts op large en liep alles nog een keer handmatig na. In de verschillende opstellingen vond ik een overlap van sub en fronts van 5 a max 10 hz steevast het prettigst klinken. De cross van de fronts koos ik zo laag mogelijk, afhankelijk van diens bereik, die van de sub paste ik daarop aan.

Een subwoofer kan veel beter dan de gemiddelde front ls het allerlaagste laag weergeven (< 40 hz). Hoe hoger je dr cross van de sub zet, hoe meer die traceerbaar gaat worden.



Citaat van: Cobraatje op juli 11, 2017, 23:56:42
Het beste resultaat met Audyssey bereik je door alle luidsprekers op klein(zegt bij Audyssey niets over hoe laag de luidspreker kan) te zetten.
Crossover van de luidsprekers is vaak de stelregel 1.5x het laagste frequentiebereik.
B.v. fronts gaan tot 40Hz dan de crossover voor de fronts op 60Hz zetten.
Normaal gesproken is een subwoofer in het laag beter dan een luidspreker.
Wel zet Audyssey vaak de sub wat te zacht. Probeer via het menu de sub +2 of +3db uit.
Heb je slecht laag via de sub dan staat de sub op een verkeerde plaats.

Wil je ook laag vanuit de front luidsprekers, dan moet je in het menu LFE+main kiezen.
Wel heb je dan kans op dubbele bas en ik ben daar geen voorstander van.

Audyssey inregelen zonder sub en dan daarna zelf de subwoofer bijregelen is echt een no go.
Dan gooi je metingen door elkaar en kun je beter geen Audyssey gebruiken.

Stadium III

Allemaal leuk dit ,maar hoeveel meet punten heb je gepakt,hoe heb je gemeten
Als dit verkeerd gaat gaat audyssey ook verkeerd
Als hij speakers op small zet met cross op 40 hz kan dat zeker goed zijn
Center en rear kan ook zo zijn eigen crossover hebben
Dan gaat signiaal wat afgekapt word naar de subwoofer
Verder lfe voor lpf 120 hz lfe kanaal gaat van 120 tot 10 hz volgens mij
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4