oude en nieuwe cd's

Gestart door govi73, juli 03, 2017, 19:19:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vinyl_Fuchs

Citaat van: pietjepc op juli 04, 2017, 19:09:58
Geen idee, maar er werd aangehaald dat het laag van een lp binnen bepaalde marges moest blijven, waardoor er sprake zou zijn van een beperkte dynamiek. Dit is dus niet het geval/ hoeft niet het geval te zijn.
Ik ben zelf niet zo heel erg met de opnames bezig. Als de muziek maar goed is...
Ik wel. Als de opname/ weergave ruk is, kan ik niet van de muziek genieten. Als ik muziek als achtergrondvulling gebruikt, dan zal mij dit alles worst zijn. Maar op mijn mainset laat ik geen buizen branden voor rukopnames.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

pietjepc

Citaat van: pdufrenne op juli 04, 2017, 21:06:03
Die beperking in de dynamiek is er zeker. Dat is ook het hele princiepe van de RIAA correctie.
De lage tonen worden 20 dB verzwakt voordat deze op de plaat worden geperst. De Phone pre-amp mag deze weer opkrikken.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/RIAA_Recording_Curve
Als ik het dan goed begrijp is de dynamiek van een lp dus altijd minder dan die van een cd, maar wordt deze door een (goede) phono pre weer opgekrikt, waardoor die er wel weer is?
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Vinyl_Fuchs

Citaat van: pietjepc op juli 05, 2017, 23:34:27
Als ik het dan goed begrijp is de dynamiek van een lp dus altijd minder dan die van een cd, maar wordt deze door een (goede) phono pre weer opgcekrikt, waardoor die er wel weer is?
De uitgangssterkte van een platenspeler ligt lager dan die van een cd-speler of cassettendeck. Vandaar de phonoversterker om dit weer op te krikken. Bij mijn mc pre-phonoversterker bijv. keuze tussen 24 en 32db, bovenop de versterking van mm phonoversterker.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

pietjepc

O, dat kun je in jou geval dus ook nog weer instellen. Wist niet eens dat het bestond. En die correctie van zo'n 20 db kan soms dus ook nog meer zijn, zodat je hem soms zelfs op 32 in moet stellen?
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

pdufrenne

De RIAA curve (-20db voor laag en +20db voor hoog) is een standaard waar elke plaat producent zich aan zou moeten houden.
Waar Vinyl_Fuchs het over heeft is een Moving Coil versterker. Een Moving Coil element geeft een nog lagere spanning af dan een Moving Magnet, het meest gebruikte element. Vandaar die 24 of 32 dB extra versterking die dan over het hele frequentie gebied geldt.

Wat ik hier wil vermijden is een discussie over "Wat is beter: LP of CD".
Elk medium heeft zo z'n voordelen, nadelen en z'n charme.
Ik heb beide maar stream tegenwoordig bijna alles.
AV Receiver: Marantz SR6007
TV: Samsung UE50JU6870
Blue-Ray: Sharp BD-HP22S
CD Speler: Marantz CD5400
Luidsprekers: Tannoy  (o.b.v. Tannoy 637)
Surround: Mission 700
Center: Infinity Alpha

pietjepc

Ah, mc inderdaad en niet de lp... Maar vanwaar die 2 verschillende waarden?
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Vinyl_Fuchs

#21
Citaat van: pdufrenne op juli 06, 2017, 09:49:06
De RIAA curve (-20db voor laag en +20db voor hoog) is een standaard waar elke plaat producent zich aan zou moeten houden.
Waar Vinyl_Fuchs het over heeft is een Moving Coil versterker. Een Moving Coil element geeft een nog lagere spanning af dan een Moving Magnet, het meest gebruikte element. Vandaar die 24 of 32 dB extra versterking die dan over het hele frequentie gebied geldt.

Wat ik hier wil vermijden is een discussie over "Wat is beter: LP of CD".
Elk medium heeft zo z'n voordelen, nadelen en z'n charme.
Ik heb beide maar stream tegenwoordig bijna alles.
Nee een discussie heeft ook weinig zin. Voor ieder muziekformat is iets te zeggen. Voor mij persoonlijk vormt het hele ritueel van een plaat opzetten een belangrijk deel van muziek beluisteren. Ik ga er dan echt voor zitten, behalve de keren dat ik de lp om moet draaien dan.  :-D
Ik ben echter inmiddels ook overtuigd van de goede weergavekwaliteit van gestreamde muziek, nadat ik de set van Bert50 heb mogen aanhoren.
Daarnaast kan ik ook echt genieten van zichtbare (electro-)techniek bij audio-apparaten. Vandaar mijn voorliefde voor buizen en vintage audioapparatuur. Bij mij staat daarom ook zoveel apparatuur, die niet verscholen zitten in een audiomeubel. Natuurlijk bij velen ook een compromis i.v.m. overige gezinsleden.
Maar dit even terzijde, voor wat betreft topic: belangrijkste blijft m.i. de mastering/ soundengineering van de muziekopname ongeacht het format en natuurlijk de muziek en persoonlijke muziekbeleving zelf.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.