Marantz 4270 geen FM stereo

Gestart door zenilygy, juni 01, 2017, 16:45:04

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zenilygy

Beste Marantz fans,

Ik ben sinds vandaag de gelukkige bezitter geworden van een super nette en mooie Marantz receiver 4270.

Hij werkt perfect! MAAR!  :eerie: Ik heb geen FM Stereo  :|

Even een checklist:

1. Het stereolampje is in orde en brand ook op alle kanalen zoals Phono, aux, tape enz. mode schakelaar staat dan op 2 channel.

2. Ik denk dat ik verschil hoor als ik de schakelaar van mode op mono en stereo zet bij FM. Bij andere bronnen zoals de tape en aux werkt het wel perfect en hoor ik ook duidelijk stereo. Ook getest met een L + R test cd.

3. Ik hoor verder totaal geen kraken in schakelaars en potmeters.

4. Ik hoor geen ploffen bij aan/uitzetten van de receiver.

5. Ik heb met heel veel pijn en moeite een fractie van een stereo lampje gezien tijdens tuning.

6. Signaal is tot net voor het rode deel op de VU meter. en de tuning netjes in het midden.

Heeft iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen of kan testen? Ik heb een FM indoor antenne van 75 ohm. Ik heb ook een loopantenne geprobeerd van 300 ohm.

Ik heb verder mocht er iets gemeten moeten worden een multimeter en een capaciteitsmeter in huis  pompom

HLP

ancien

Waarschijnlijk iets in FM Multiplex? Een van de techneuten kunnen mij bevestigen.

Mooi toestel die 4270!

Groeten.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Marantz is my life -> mijn collectie: 3800+510M+150 / 4140 / 2325 / 120+1250 / 6300 / 4400 / 2245 / 110 Engraved Woodcased / 5220 / SE-1S Elektrostatic Headphones/ B&W DM2a / Audio Professional AP 30 / AP 60 / AP 70

zenilygy

ah dan gaan we even wachten op antwoord.

ah dank je wel! Jazeker een mooi toestel. Ik heb hem ge-upgrade van een 4230 die ik eerst had die overigens hetzelfde probleem had  :schater: Maar hier is was wel duidelijk sprake van versleten elco's daar deze wel ploffen had bij aanzetten en 1 kanaal die heel zacht speelt etc. Maar het vreemde is, is dat de 4270 juist helemaal in orde is.

ancien

Raar idd, kunnen we hem eens zien (foto)? Ik heb 4140 versterker maar geen 4ch receivers.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Marantz is my life -> mijn collectie: 3800+510M+150 / 4140 / 2325 / 120+1250 / 6300 / 4400 / 2245 / 110 Engraved Woodcased / 5220 / SE-1S Elektrostatic Headphones/ B&W DM2a / Audio Professional AP 30 / AP 60 / AP 70


zenilygy

Niemand enig idee? het probleem is er helaas nog steeds, ik denk zelf iets met afstelling ofzo?

HAL9000

Heeft stereo wel gewerkt? of nooit?

1e Kunnen meerdere dingen zijn, eerste voeding is defect, maar dan werkt heel FM AM niet.
2e afstelling is verlopen, Je hebt een potmeter die in het juiste bereik moet staan, anders schakelt multiplex niet in.
3e kijk even wanneer je van de zenders afgaat dat het tuning meters goed heen en weer geen en dat wanneer je goed op het station staat moet die kaarsrecht in het midden staan. Blijft die scheef staan is waarschijnlijk je discriminator spoel kapot.  Als die defect is moet je hem gebruiken van een werkende tuner. Dit is overigens de meest voorkomende tuner klacht bij Marantz.

Ik heb de 4270 vaker gehad, meestal is de voeding verrot en de rest flink verlopen!

Jon  byebye
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

zenilygy

Hoi HAL9000,

Dank voor je reactie. Nou ik zie heel soms op sommige momenten het stereo signaal heel even oplichten maar gaat ook redelijk snel weer weg. afstellen erop lukt helaas niet. Ik heb het al geprobeerd met een FM antenne op de 75 ohm en een draad op de 300 ohm en op de 75 ohm op beide geen succes ook niet op het altijd sterke 3FM. 103.90 ook heb ik het idee dat de naald wat afwijkt van de frequentie. De versterker doet het verder perfect en ook geen ploffen bij aanzetten of kraken etc. soms moet ik wel even een heel heel klein beetje bijstellen als ik hem lange tijd uit heb gehad dan lijkt de frequentie iets verschoven, maar weet ik niet 100% zeker de naald is erg gevoelig bij tunen.

Ik ontvang alle stations prima, en ook de signaal en tuning meter doen het prima.

Kun je mij vertellen welke potmeter dat is?

De naald blijft verder perfect in het midden staan.

Ik heb deze receiver gekocht bij Euromaxx en deze is helemaal gereviseerd (als het goed is) zoals vermeld ik hoor geen ploffen bij aanzetten of andere rare dingen.

Maar jij bent de expert :) heb ik me geleerd bij onderzoek hier :) en inderdaad als ik zoek op mijn klachten kom ik uit bij verlopen instellingen.



Citaat van: HAL9000 op juni 12, 2017, 11:05:03
Heeft stereo wel gewerkt? of nooit?

1e Kunnen meerdere dingen zijn, eerste voeding is defect, maar dan werkt heel FM AM niet.
2e afstelling is verlopen, Je hebt een potmeter die in het juiste bereik moet staan, anders schakelt multiplex niet in.
3e kijk even wanneer je van de zenders afgaat dat het tuning meters goed heen en weer geen en dat wanneer je goed op het station staat moet die kaarsrecht in het midden staan. Blijft die scheef staan is waarschijnlijk je discriminator spoel kapot.  Als die defect is moet je hem gebruiken van een werkende tuner. Dit is overigens de meest voorkomende tuner klacht bij Marantz.

Ik heb de 4270 vaker gehad, meestal is de voeding verrot en de rest flink verlopen!

Jon  byebye

SB_Marantz

Je verhaal lezende is de conclusie: verlopen, hopende dat er geen ceramische afstemcondensatortjes stuk zijn gedraaid anders heb je een fiks probleem.

Is dat niet getest voor en na de revisie vraag ik me af?





Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

zenilygy

Nou ja een probleem...? Ik luister nu ook gewoon radio en volgens mij is het wel gewoon stereo want ik hoor wel een duidelijk verschil als ik hem op mono zet. (hoop ik) Maar ik meen verschil te horen.

Nee blijkbaar is dat niet getest want het lampje in de FM naald was ook stuk, die heb ik zelf vervangen, de rest van de verlichting was wel allemaal vervangen.

zenilygy

Opgelost!

HAL9000 is een held!

een mini slagje aan de MPX-OSC: http://hallozenid.nl/20170613_104445.jpg

was voor mijne voldoende: http://hallozenid.nl/20170613_105445.jpg

we hebben weer stereo!!

HAL9000

Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!