pm80 vervangingsadvies?

Gestart door merlin, juni 13, 2017, 23:38:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

merlin

Hallo beste mensen,
mijn pm80, moet gerepareerd worden (geserviced). Maar ja, op die leeftijd (uit 1993)? Economisch is het onzin. Geluidstechnisch echter heeft een dagje (1 jaar geleden) luisteren naar wat hedendaagse versterkers mij niet erg vrolijk gestemd.
Wat is er gebeurd in dik 25 jaar versterkerontwikkeling?
Destijds vond ik alleen Accuphase beter klinken en een engelse buizenversterker.
Nu moest ik een fictief budget (het is er dus niet) van 1200euri ver overschrijden (met Cambridge) om een vergelijkbaar geluid als van mijn PM80 te voelen...
Oke, ik heb inmiddels een gehoorapparaat maar ik hoor (nog steeds) wel heel duidelijk verschillen! (ook zonder gehoorapparaat). NAD, Denon en Marantz pm6006 vielen af. Of was het 6005.
Frequentie is dus niet alles.... lol Of volume.
Heeft iemand luister- of tweede hands tips voor het geval ik iets over het hoofd heb gezien of ...gehoord?
Meningen, zo concreet mogelijk gevraagd. haha. Ik luister van alles maar met name klassiek. Symfonisch dan.
Alleen daar zou mijn pm80 nog wat aan controle kunnen winnen maar misschien moet ik dan eerst wat aan de 230volt bevoorrading doen.
bedankt alvast
Merlin

Amp.   Marantz PM-80
CD      Ph CD624
Box     Driade
LS       Monitor Cobra OFC
Tu       Pioneer F-303RDS
DVD    Ph 728
TV       Samsung
Mobiel  Bentley (grapje)

xander32

De PM80 laten servicen of zien dat je een nog potentere Marantz youngtimer amp kan scoren, wellicht iets van een PM14 (ki) mk1 of een wat jongere PM11s1 (die bezit volgens velen ook nog wat meer het oude Marantz geluid).

Anders kijken naar een buizenversterker binnen het budget.

Vanaf een buurforum;

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=163828.0

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=163851.0


Of ook eens Linn proberen, die hebben een vriendelijk, warm geluid.


thanatos

De PM80 is best een goede versterker.

Over economisch onzin om deze te laten herstellen ben ik het niet zo mee eens. Voor het revisie bedrag koop je nieuw niet de kwaliteit die de PM80 dan bied.

Ik zou eens kijken naar een PM15S1 of S2. Idd een PM11S1/S2 zou met wat geduld ook haalbaar zijn.

Maar voor rond de €1000/€1200,- ging ik niet shoppen voor een Camebridge of instap Marantz.


Cornelis1921

Citaat van: thanatos op juni 14, 2017, 08:48:25
De PM80 is best een goede versterker.

Over economisch onzin om deze te laten herstellen ben ik het niet zo mee eens. Voor het revisie bedrag koop je nieuw niet de kwaliteit die de PM80 dan bied.

Ik zou eens kijken naar een PM15S1 of S2. Idd een PM11S1/S2 zou met wat geduld ook haalbaar zijn.

Maar voor rond de €1000/€1200,- ging ik niet shoppen voor een Camebridge of instap Marantz.
:gp: :yes:
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

SB_Marantz

Het goed aanpakken van een PM-80 kost veel tijd.
Maar vaak loont het wel de moeite.
Ligt aan de staat van de pcb zoals bij vele versterkers.

Ik heb vaak genoeg veel jongere versterkers gezien , van een paar jaar oud ..bv een PM-11 waarvan de soldeerverbindingen al scheurtjes vertoonde.

Verder ben ik zeer bekend met de zwakkere punten van de 80 en aanverwanten.

Maar wil je persé wat anders is dat ook prima natuurlijk.
Of je daar beter mee af bent is maar de vraag.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

merlin

Follow up:
We gaan de pm80 vertroetelen met servicebeurt en stk vervanging.
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ook de tip over Linn , qua klankkleur, zal ik onthouden.
Linn leek me alleen erg prijzig. De crisis heerst nog steeds dus repareren is beter, ook qua geluid naar ik hoop na de reparatie.
M.vr.gr
Merlin :gp:
Amp.   Marantz PM-80
CD      Ph CD624
Box     Driade
LS       Monitor Cobra OFC
Tu       Pioneer F-303RDS
DVD    Ph 728
TV       Samsung
Mobiel  Bentley (grapje)

xander32

... leuk man, ik denk dat je de juiste keuze maakt  :yes:. Graag vernemen wij het resultaat van de vertroeteling!

Citaat van: merlin op juni 15, 2017, 00:11:11
Follow up:
We gaan de pm80 vertroetelen met servicebeurt en stk vervanging.
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ook de tip over Linn , qua klankkleur, zal ik onthouden.
Linn leek me alleen erg prijzig. De crisis heerst nog steeds dus repareren is beter, ook qua geluid naar ik hoop na de reparatie.
M.vr.gr
Merlin :gp:

MarkII

Ik ben nog de gelukkige eigenaar van een goed werkende PM80MKII. In gebruik sinds mijn aanschaf ruim 20 jaar geleden. Nog steeds zonder kuren en speelt nog perfect. Al maak ik mij wel eens zorgen als hij er mee op zou houden, dan zou ik ook voor reparatie gaan als dat mogelijk is. Maar wat nu als dat niet kan? Weer een zelfde kopen van MP met het risico dat hij ook kuren krijgt of relatief snel faalt?
Of toch iets nieuws proberen. Doordat de Marantz zo goed bevalt ben ik eigenlijk nooit in al die jaren opzoek gegaan naar een opvolger en weet er weinig vanaf wat nu echt goed is op de markt.
Wat zou nu in lijn met de Topic Starter een goed alternatief zijn?

CBdicX

#8
Citaat van: MarkII op juni 22, 2017, 16:50:36
Ik ben nog de gelukkige eigenaar van een goed werkende PM80MKII. In gebruik sinds mijn aanschaf ruim 20 jaar geleden. Nog steeds zonder kuren en speelt nog perfect. Al maak ik mij wel eens zorgen als hij er mee op zou houden, dan zou ik ook voor reparatie gaan als dat mogelijk is. Maar wat nu als dat niet kan? Weer een zelfde kopen van MP met het risico dat hij ook kuren krijgt of relatief snel faalt?
Of toch iets nieuws proberen. Doordat de Marantz zo goed bevalt ben ik eigenlijk nooit in al die jaren opzoek gegaan naar een opvolger en weet er weinig vanaf wat nu echt goed is op de markt.
Wat zou nu in lijn met de Topic Starter een goed alternatief zijn?

"Blinde testen" met neutraal ingestelde versterkers laten zien dat de meeste mensen de verschillende merken in dezelfde prijsklasse er niet uit halen.
Zelfs niet de versterker die zij op dat moment zelf gebruiken.
Ook de zogenaamde High End versterkers vallen door de mand, ondanks de hoge bedragen.
Geen daadwerkelijk verschil horen geld voor de meeste mensen, er lopen lieden rond die het wel kunnen, althans dat beweren ze, maar bewijzen zijn er niet voor.
Er was eens een uitdaging waarbij er vele 10 duizenden $$ gewonnen konden worden als je wel het verschil kan aanduiden, dat bedrag is in de zak blijven zitten van de bedenker van de blinde test.

Dus koop gewoon waar je een goed gevoel bij heb, dan klinkt die versterker altijd het beste !!
En als ik het "warme Marantz geluid" wil draai ik de kachel een standje hoger  :wink:

Zep

Citaat van: CBdicX op juli 09, 2017, 13:05:13
Dus koop gewoon waar je een goed gevoel bij heb, dan klinkt die versterker altijd het beste !!
En als ik het "warme Marantz geluid" wil draai ik de kachel een standje hoger  :wink:

Nou, ik heb laatst de PMA-2500NE beluisterd, had ik een goed gevoel bij maar in vergelijking met mijn Anthem klonk het hoog naar mijn smaak te scherp en was het laag minder droog. Ik zou niet beweren dat je een vermogen hoeft uit te geven, maar je moet wel goed zoeken om de juiste match met je speakers te vinden.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

merlin

Citaat van: xander32 op juni 15, 2017, 06:50:00
... leuk man, ik denk dat je de juiste keuze maakt  :yes:. Graag vernemen wij het resultaat van de vertroeteling!
Hallo beste (collegae) Audio-bezetenen! violent1 nonono
inmiddels is onze PM80 na vertroetelbeurt met nieuwe onderdelen weer in gebruik. Tjonge dat ik een paar jaar zonder heb gekund..... Kon eigenlijk niet!
Hoe klinkt ie?
Dat is een lastige om diverse redenen maar misschien moet ik zeggen dat ik hem duidelijk herken!
Misschien kan ik toevoegen dat ie iets aan "laag" heeft gewonnen (ondanks dat mijn speakers niet zo laag gaan in frequentie maar toch.... het heeft niet alleen met frequentie te maken maar ook met verschilfrequenties en met "mooi" afgerond en gecontroleerd bijv. contrabas en cello).
Misschien kan ik  toevoegen dat ik meer en transparanter hoog hoor (ondanks dat mijn gehoorapparaat "bewijst" dat ik veel hoog niet meer kan horen!) is het toch zo.
Voor wat betreft dat hoog: dat was even wennen. Ik hoorde het bij HAL op zijn (Marantz, who else) speakers en ik hoor het nu ook bij mij. Het wennen is dat het soms ook ietsje scheller lijkt, iets minder afgerond. Maar misschien is het ook gewoon meer en beter. Waarom? Op minder goede opnames is het niet mooi. In het verleden herinner ik mij dit minder op mijn systeem maar bij betere opnames heb ik er dus geen last van en is het prachtig afgerond en onder controle (Vier Jaargetijden; andere Vioolsolo's). Dus concludeer ik dat ik even moet wennen, ik even wat jaartjes auditief niet (100%!) kan her-oproepen en dat ik nu toch een beter soundbeeld heb dan de laatste jaren (voordat ie kapot ging) en dat (inclusief de ingekorte LS-kabel om de (OFC)koperaansluiting op de box) ik dus nu uiterst waarschijnlijk een net ietsje/fractioneel beter geluid heb dan voor de recap(s). Toch is er nog een reden daarvoor die een erg subjectieve aanname lijkt: bij mijn luistersessies van 1 jaar geleden hoorde ik ook meer hoog. Dat heb ik nu dus thuis ook. Toen vond ik het niet mooi maar was ook niks meer gewend. Zou dus zo maar kunnen dat mijn PM80 dus "beter" presteert! Meer conform huidige maatstaven. Als die beter zijn..... :wink:
Mogelijk is er geen objectieve oplossing maar wel een vergelijkingstest met een nieuw systeem mogelijk en dan (ook) op mijn speakers. Niet dat mijn systeem perfect is. Ik herkende ook dingen die ik van begin af aan matig vond (stereobeeld op enige afstand; bleek nu dichter bij box ineens heel veel beter te zijn!).
Samenvattend denk ik toch weer helemaal up to date te zijn en zou misschien nog eens kunnen kijken of jullie tips hebben voor interlinks (analoog) die het hoog mooi (analytisch) doorgeven (Siltech?; tweedehands?).
Ik ben happy!
ps
misschien moet ik toevoegen dat ik eigenlijk van nature een voorkeur zou kunnen hebben voor "analytisch" geluid eerder dan "muzikaal-zijde-zacht". Maar dan moet ik misschien Magnepan-achtigen kopen (met destijds Kenwood of Accpuhase) en dat kan om 3 redenen niet: budget, ruimte en beperkt stereobeeld. Die speakers hadden in 1993 een fabelachtige resolutie (maar slechts op 1 luisterplek van 20 cm).
Dus ik ben blij om het nog maar eens te herhalen. HAL zei ook dat op termijn mijn PM80 ook nog wel een derde en vierde servicebeurt waard was. Goed nieuws dus.
Volgens HAL zou mijn nieuwe stk (opamp) nu meer capaciteit hebben dan de oude en zou hij nu niet meer zo warm worden. Dat klopt inderdaad. Daarmede is dus ook de houdbaarheid van die stk-module dus nu verbeterd. Bij classe-A luisteren verstookt ie natuurlijk toch wel warmte maar die gebruik ik zelden.
met vriendelijke groet allen!
Amp.   Marantz PM-80
CD      Ph CD624
Box     Driade
LS       Monitor Cobra OFC
Tu       Pioneer F-303RDS
DVD    Ph 728
TV       Samsung
Mobiel  Bentley (grapje)

Brutus

Citaat van: MarkII op juni 22, 2017, 16:50:36
Ik ben nog de gelukkige eigenaar van een goed werkende PM80MKII. In gebruik sinds mijn aanschaf ruim 20 jaar geleden. Nog steeds zonder kuren en speelt nog perfect. Al maak ik mij wel eens zorgen als hij er mee op zou houden, dan zou ik ook voor reparatie gaan als dat mogelijk is. Maar wat nu als dat niet kan? Weer een zelfde kopen van MP met het risico dat hij ook kuren krijgt of relatief snel faalt?
Of toch iets nieuws proberen. Doordat de Marantz zo goed bevalt ben ik eigenlijk nooit in al die jaren opzoek gegaan naar een opvolger en weet er weinig vanaf wat nu echt goed is op de markt.
Wat zou nu in lijn met de Topic Starter een goed alternatief zijn?

Maar waarom een andere aanschaffen als je zo tevreden bent over deze versterker, zoals de TS kun je hem een servicebeurt laten geven dan kun je weer jaren vooruit.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Vinyl_Fuchs

Mooi nieuws en nog jarenlang luistergenot toegewenst.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

CBdicX

Lijkt wel of ik een review in Music Emotion zit te lezen........  :wink:

Ik zou willen dat ik zo mij versterker (receiver) en speakers kon beluisteren, bij mij gaat het allemaal wat simpeler.
Waarschijnlijk juist daarom heb ik er al behoorlijk wat door de voordeur gehad, en weer naar buiten.
Wat versterkers betreft neem ik bitter weinig verschil waar, wel met speakers, dat zijn de smaak makers, maar de meeste versterkers klinken voor mij in de neutrale stand nagenoeg het zelfde.

Frits Denon

Heel veel luister plezier. pompom
TV Set: Denon PMA 2010ae, Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase E-270, Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4