PM11S bi-amp & B&W 802d2

Gestart door WillyWortel, juni 07, 2017, 20:17:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillyWortel

Mooie speaker die Elac FS 409.

Nuja wat is een speaker aan het "zingen" of "zwingen" krijgen, is dit echt hard knallen of eerder luisteren tussen 70 à 80db?

Matt

Citaat van: WillyWortel op juni 08, 2017, 19:16:56
Nuja wat is een speaker aan het "zingen" of "zwingen" krijgen, is dit echt hard knallen of eerder luisteren tussen 70 à 80db?

Betere voeding -al dan niet bij hetzelfde of meer vermogen- zorgt sowieso voor een betere controle in zijn totaliteit.
Dit kunnen kleine verschillen zijn in het laag, stereobeeld kan beter zijn, kan zijn dat het minder vermoeiend is om te luisteren naar je set (dus dat je vaak op stillere volumes alles hoort zoals het moet zijn).

Alle, dat denk ik toch  :angel:
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Brutus

Citaat van: thanatos op juni 08, 2017, 16:24:46


Daarnaast is ruimte en hoe hard je speelt een secundair verhaal als het gaat om goede aansturing/match.


Dat ben ik niet met je eens, als je akoestiek niet deugt en veel te grote speakers hard laat spelen in een te kleine ruimte dan vind ik het knap dat jij nog kunt horen of de speakers en versterker een goede match zijn.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Marvin

Ik vind het begrip 'matchen' van electronica hoe dan ook apart. Als een versterker goed is, dus goed versterkt, en je knoopt daar een goede luidspreker aan. Dan is dat naar mijn beleving nooit echt teleurstellend geweest. 

thanatos

Citaat van: Brutus op juni 09, 2017, 03:21:23
Dat ben ik niet met je eens, als je akoestiek niet deugt en veel te grote speakers hard laat spelen in een te kleine ruimte dan vind ik het knap dat jij nog kunt horen of de speakers en versterker een goede match zijn.

Aloestiek is heel belangrijk. Misschien wel de belangrijkste factor op de luidspreker na.

Maar TS wil wat weten over wat nu een goede versterker kan doen op zijn luidsprekers.

Citaat van: marvin op juni 09, 2017, 03:45:56
Ik vind het begrip 'matchen' van electronica hoe dan ook apart. Als een versterker goed is, dus goed versterkt, en je knoopt daar een goede luidspreker aan. Dan is dat naar mijn beleving nooit echt teleurstellend geweest. 

Helaas is het niet zo simpel als je een echte high-end opstelling najaagt.

Voorbeeld bij een vriend van mjj. Ayre eindtrap op Kharma exquisite luidsprekers. Veel boemerig laag. Nemen zijn Audio Research REF110 en ineens is er meer rust in de weergave maar het laag probleem is niet helemaal weg.

Vervolgens vervangen we zijn voortrap Audio Research LS-17SE voor een vintage SP-10 en alles valt op zijn plek.

Zelfde speakers in dezelfde ruimte. Match is erg belangrijk en soms lastig te verklaren.


SB_Marantz

Citaat van: marvin op juni 09, 2017, 03:45:56
Ik vind het begrip 'matchen' van electronica hoe dan ook apart. Als een versterker goed is, dus goed versterkt, en je knoopt daar een goede luidspreker aan. Dan is dat naar mijn beleving nooit echt teleurstellend geweest.


Dat vond ik vroeger niet maar ben daar van teruggekomen.
In mijn opinie is de akoestiek verreweg doorslaggevend maar je luidspreker moet daar ook in passen dus erg lastig daar ''de match'' in te vinden.
Ik heb erg veel luidsprekers gehad en ook in huis gehad om te beluisteren.

Daarbij komt de kwestie persoonlijke smaak ook nog eens stevig om de hoek kijken!
Wat de één mooi vindt kan de ander afschuwelijk vinden of ergens in het midden.

Versterkers horen recht te versterken onder de reactieve belasting van de speaker en dat doen ze allemaal wel.

Ook hoeft een versterker niet perse het vermogen te verdubbelen bij halvering van de belasting, doen ze dat wel dat heb je een zogenaamde ideale spanningsbron maar noodzakelijk is het niet.

Sommige mensen menen wel verschillen waar te nemen tussen versterkers, kabels etc so be it en dat respecteer ik.

En last but not least: Wat te denken van de kwaliteit van de opname?!  :wink:

Met termen als slew rate , rise time, damping factor , power bandwith hou ik me al lang niet meer mee bezig.


Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Brutus

#21
 :gp: heel veel zal afhangen van de persoonlijke smaak van de luisteraar. Ik ben ook niet zo van het "matchen tussen speakers en versterker". Daarom heb ik "blind" de PM11s3 gekocht, was absoluut niet bang voor een zogenaamde match. Was voor mij geen grote verrassing dat de versterker en LS uitstekend samen uit de bus kwamen.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

Marvin

Heb versterkers nog nooit van te voren beluisterd. 

AkTeVox

Mijn 11 draait de B&W 803s om zijn vinger.  :wink:
Power en controle zat.  HB HB

Zep

Citaat van: SB_Marantz op juni 09, 2017, 09:07:33
Daarbij komt de kwestie persoonlijke smaak ook nog eens stevig om de hoek kijken!
Wat de één mooi vindt kan de ander afschuwelijk vinden of ergens in het midden.

Thats it, goed of slecht is een illusie.....smaak is persoonlijk.
En wat mij betreft is een versterker goed wanneer je ongemerkt op een hoog volume aan het spelen bent, dat je de knop heel ver kunt opendraaien zonder luister vermoeidheid te krijgen.
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

xander32

Dat geeft volgens mij veel meer aan dat de speakers goed samengaan met de akoestiek v.d. luisterruimte en de luistervoorkeur(en) van de luisteraar.

Citaat van: Zep op juni 09, 2017, 21:53:30
...
En wat mij betreft is een versterker goed wanneer je ongemerkt op een hoog volume aan het spelen bent, dat je de knop heel ver kunt opendraaien zonder luister vermoeidheid te krijgen.

Zep

Citaat van: xander32 op juni 09, 2017, 22:47:25
Dat geeft volgens mij veel meer aan dat de speakers goed samengaan met de akoestiek v.d. luisterruimte en de luistervoorkeur(en) van de luisteraar.

Wanneer een versterker niet stabiel genoeg is cq te weinig vermogen (voor jouw ls) heeft ga je de kraan niet snel ver open draaien ook al is de akoestiek nog zo goed  :no:
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

TurboMarco

CiteerWanneer een versterker niet stabiel genoeg is cq te weinig vermogen (voor jouw ls) heeft ga je de kraan niet snel ver open draaien ook al is de akoestiek nog zo goed
Daar ben ik het helemaal mee eens  :yes:

Ja echt .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

xander32

Idem indien de zaken die ik benoemde niet deugen  :wink:. Het geheel dient in orde te zijn, het is een keten.
Daarnaast kan je m.i. beter in een situatie verkeren dat de speakers het goed doen i.c.m. de akoestiek en de versterker blijkt een zwakke schakel, dan andersom.


Citaat van: Zep op juni 09, 2017, 22:58:44
Wanneer een versterker niet stabiel genoeg is cq te weinig vermogen (voor jouw ls) heeft ga je de kraan niet snel ver open draaien ook al is de akoestiek nog zo goed  :no:

Citaat van: TurboMarco op juni 10, 2017, 00:00:28
Daar ben ik het helemaal mee eens  :yes:

Ja echt .

Zep

*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*