PM11S bi-amp & B&W 802d2

Gestart door WillyWortel, juni 07, 2017, 20:17:44

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

WillyWortel

Hey iedereen, ik heb sinds kort mijn B&W CM10 speakers verkocht en een paar B&W 802d2 speakers aangeschaft. Altijd al een droom geweest om deze te bezitten, qua uiterlijk alleen al vind ik deze prachtig.

Nu is het zo dat ik mijn CM10 speakers aanstuurde met één PM11s3 versterker. Ik heb even geïnformeerd bij B&W en daar raden ze mij aan om toch wat meer power te voorzien gezien om het "maximale" eruit te halen. Ik luister meestal op -50 (soms op -40) maar zelden draait die versterker harder. Lijkt het jullie opportuun om toch extra versterking te voorzien? Een extra PM11s3 bi-ampen of kijk ik beter uit naar andere merken zoals McIntosh, Accuphase, Devialet? Of spaar ik beter mijn geld? Het zou ook uiteraard zonde zijn om terug een pak geld te betalen voor een amper hoorbaar verschil...




Marantzer

Marantz heeft recent de PM10 uitgebracht, die heeft meer power, wellicht dat ze dat bij B&W bedoelen.
Je kan bij diverse hifi zaken vast wel de PM10 met B&W's beluisteren om een indruk te krijgen van het verschil.
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

Matt

Ik zou het eerst zo proberen :-)
Dan kan je nog proberen om een pm11s3 te lenen of een demo model te gebruiken.
Om te testen in je thuis omgeving.

Is mij hier gelukt met een versterker die de helft kost van een pm11s3.

Verder is het afhankelijk van het budget dat je er wilt aan spenderen.
Hou ook rekening met de klank van de versterkers die je opnoemt,...
McIntosh zou ik niet direct linken aan Marantz. Naim heeft ook een iets warmere klank. Maar dat is allemaal smaak :)
En afhankelijk van je budget  :-D
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

arjan1312

Bij B&W bedoelen ze eigenlijk te zeggen, dat ze "lastige" speakers maken die stabiele versterkers nodig hebben om de dipjes op te vangen. Dat is al jaren zo. Van de nieuwe lijn zie ik Duitse advertenties voorbij komen, waar de speaker een eigen Classé versterker heeft. Classé is dan geen toeval, want dat behoort tot de zelfde familie.



PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

TurboMarco

Zet er gewoon een dikke PA amp er achter  :yes:
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

Brutus

Lees dit topic even door, deze meneer vindt een PM11s3 voldoende voor zijn nieuw aangeschafte 802D3:
https://marantzforum.nl/forum/index.php/topic,13581.0.html
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

xander32

... blij ben ik nog steeds met m'n 11, maar ik kan het mij maar moeilijk voorstellen dat deze betreffende speakers goed zal aansturen. Dan laat je denk ik veel potentie van de ls liggen. Ik zou kijken naar een meer krachtige integrated of een pre plus een potente ev of mono's.

Een paartje 802 plus een 11 komt op mij over als een Hummer met een 2 liter 4 cilinder in het vooronder ...


Citaat van: WillyWortel op juni 07, 2017, 20:17:44
Hey iedereen, ik heb sinds kort mijn B&W CM10 speakers verkocht en een paar B&W 802d2 speakers aangeschaft. Altijd al een droom geweest om deze te bezitten, qua uiterlijk alleen al vind ik deze prachtig.

Nu is het zo dat ik mijn CM10 speakers aanstuurde met één PM11s3 versterker. Ik heb even geïnformeerd bij B&W en daar raden ze mij aan om toch wat meer power te voorzien gezien om het "maximale" eruit te halen. Ik luister meestal op -50 (soms op -40) maar zelden draait die versterker harder. Lijkt het jullie opportuun om toch extra versterking te voorzien? Een extra PM11s3 bi-ampen of kijk ik beter uit naar andere merken zoals McIntosh, Accuphase, Devialet? Of spaar ik beter mijn geld? Het zou ook uiteraard zonde zijn om terug een pak geld te betalen voor een amper hoorbaar verschil...

thanatos

Voor aan de B&W zou ik voor een Bryston 4B SST of flinke Classe eindtrap gaan.

Accuphase moet je het echt in het hogere segment zoeken wil je vermogen hebben. Devialet spreekt mij muzikaal niet aan en een 400 kost ook snel richting 4 cijfers+. Een mooie Mcintosh is ook wel wat  8-)

Brutus

Citaat van: xander32 op juni 08, 2017, 06:50:40
... blij ben ik nog steeds met m'n 11, maar ik kan het mij maar moeilijk voorstellen dat deze betreffende speakers goed zal aansturen. Dan laat je denk ik veel potentie van de ls liggen. Ik zou kijken naar een meer krachtige integrated of een pre plus een potente ev of mono's.

Een paartje 802 plus een 11 komt op mij over als een Hummer met een 2 liter 4 cilinder in het vooronder ...

Tja.......dat gevoel krijg ik ook een beetje maar ik geloof dat de beste man in bovenstaande topic niet zijn hand omdraait voor een andere versterker. Als je toch maar even voor de 802D3 kiest omdat je de 803D3 toch te klein vindt.........lijkt me dat je dan ook geen moeite hebt met een andere versterker. We hebben niets meer van hem vernomen dus of hij geniet gewoon van de set of heeft een andere versterking of heeft er een PM11s3 bij en dan bi-ampen. Dat moet dan met ruim 400W per speaker (of zelfs iets meer bij 4 Ohm) geen probleem zijn  :-D
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

joep

Kan pas een antwoord geven als ik je eerst wat vraag.

Hoe groot is de luisterruimte?
Wat is de bekleding van de luisterruimte?
Wat is het rendement van de boxen?
Wat voor muziek heeft jouw voorkeur?
Luister je naar muziek of zit je te headbangen?
Heb je buren?

WillyWortel

#10
alvast iedereen bedankt voor alle feedback.

Sowieso vind ik het prettig spelen nu zoals het is. Het is alleen zo dat ik nu niet goed besef of ik al dan niet iets mis. Ik ben wel altijd erg tevreden geweest van mijn huidige Marantz combo (PM11s3 & NA-11s1). Voorkeur zou dus eerder uitgaan naar een bi-amping oplossing van een tweede PM11s3...

Citaat van: joep op juni 08, 2017, 13:17:35
Kan pas een antwoord geven als ik je eerst wat vraag.

Hoe groot is de luisterruimte?
Wat is de bekleding van de luisterruimte?
Wat is het rendement van de boxen?
Wat voor muziek heeft jouw voorkeur?
Luister je naar muziek of zit je te headbangen?
Heb je buren?


@joep - de ruimte is ongeveer 6 op 7 meter maar ik benut hier ongeveer de helft van de ruimte als luisterhoek. Speakers staan 2,5 meter uit elkaar en ik luister op 3 meter afstand.

- binnenkort komen een aantal GIK acoustics panelen (links, rechts en boven) erin terecht om de eerste reflecties op te vangen. Verder ligt er ook een tapijt voor de speakers tussen de luisterpositie
- het rendement van de speakers bedraagt 89
- qua muziekvoorkeur varieert het echt wel; pop, rock, easy listening, electro, ... niet persé 1 voorkeur (alvast geen metal ofzo :-)
- de PM11s3 speelt 95% van de tijd op ongeveer -50 tot -40 (op de display van de Marantz). Dit zou een een 70 tot 85 decibel max moeten zijn. Zelden gaan die dus hoger dan 90db (op 3 meter afstand)
- buren heb ik niet  :-D

Vinyl_Fuchs

Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

joep

Duidelijk.

Denk dat je aan één PM-11 voldoende zult hebben.
Met de PM-11 heb je wel de luxe om er nog een PM-11 naast te zetten. Zou dat nodig zijn.
Staat alles en heb je er al een maandje of twee naar je installatie kunnen luisteren dan kun je ergens wel een tweede PM-11 lenen en horen of dat je echt veel meer gaat geven. Ik twijfel het. Denk dat het eerder meer problemen gaat geven.
Heb zelf 2 SM-11's gehad. Op iedere speaker één. Was zeer moeilijk af te stellen. De ene PM-11 is de andere PM-11 niet. Puur cijfermatig krijg je ze niet in balans. Daar ook de akoestiek van de kamer een grote rol speelt.
Zou zeggen ga gewoon luisteren en organiseer in het najaar wat M&G's.

thanatos

Dat zou betekenen dat je een defecte SM-11 gehad hebt. 2 losse mono's in goede staat werken identiek.

Daarnaast is ruimte en hoe hard je speelt een secundair verhaal als het gaat om goede aansturing/match.

Deze B&W staan er bekend om dat ze pas gaan zingen met versterkers met echt een overbemeten stabiele voeding. Absoluut vermogen is pas interessant als je echt hard wilt spelen. Maar juist de zwaardere versterkers zijn beter opgebouwd kwa voeding.

Ik zou zeker een Bryston, Classe, GamuT of een wat oudere Perreaux of iets in die geest proberen.

Rob46

#14
Mee eens dat een beetje extra vermogen een luidspreker -nog- beter kan laten zwingen (Elac FS 409). Ik heb die ervaring met een Accuphase versterker 2x 100 watt en een versterker van hetzelfde merk met 2 x 180 watt. Echter, deskundigen zeggen dat wattage alleen niet het belangrijkste is.......