Nieuwe versterker

Gestart door kdt, juni 06, 2017, 16:30:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kdt

Was in the mood voor nieuwe versterker ter vervanging van mijn KI-Pearl.
PM10 is mij te duur, voor dat geld is er meer te koop. Op Marantz gebied dan nog de PM 11 mk 3, maar volgens velen geen extra meerwaarde, alleen meer vermogen.
Ik heb diverse merken beluisterd, waaronder Rotel voor- en eindversterker apart. Wat een verschil met de KI. Veel meer punch, meer detail en erg verfrissend. Het is alsof er een gordijn open getrokken is. KI is niet slecht, maar Rotel m.i. Beter.
Hebben meer leden deze ervaring?
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

Vinyl_Fuchs

Citaat van: kdt op juni 06, 2017, 16:30:49
Was in the mood voor nieuwe versterker ter vervanging van mijn KI-Pearl.
PM10 is mij te duur, voor dat geld is er meer te koop. Op Marantz gebied dan nog de PM 11 mk 3, maar volgens velen geen extra meerwaarde, alleen meer vermogen.
Ik heb diverse merken beluisterd, waaronder Rotel voor- en eindversterker apart. Wat een verschil met de KI. Veel meer punch, meer detail en erg verfrissend. Het is alsof er een gordijn open getrokken is. KI is niet slecht, maar Rotel m.i. Beter.
Hebben meer leden deze ervaring?
Ik neem aan in de thuissituatie op je eigen luidsprekers. In hoeverre verschilt de rotel combi qua specs? Misschien heb je meer vermogen nodig om ze aan te sturen, alhoewel in reviews ook lees dat ze als versterking buizenversterkers gebruikten. Vermogen is natuurlijk relatief in deze. Geen eigen ervaring m.b.t. KI Pearl vs. Rotel. Misschien moet je een PM11 uitproberen en deze vergelijken met de Rotel.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

Brutus

Citaat van: kdt op juni 06, 2017, 16:30:49
Was in the mood voor nieuwe versterker ter vervanging van mijn KI-Pearl.
PM10 is mij te duur, voor dat geld is er meer te koop. Op Marantz gebied dan nog de PM 11 mk 3, maar volgens velen geen extra meerwaarde, alleen meer vermogen.
Ik heb diverse merken beluisterd, waaronder Rotel voor- en eindversterker apart. Wat een verschil met de KI. Veel meer punch, meer detail en erg verfrissend. Het is alsof er een gordijn open getrokken is. KI is niet slecht, maar Rotel m.i. Beter.
Hebben meer leden deze ervaring?

Het is vaak het extra vermogen wat dat gene teweeg kan brengen wat jij omschrijft. Dan niet zo zeer vermogen in de zin van Watts maar een oversized trafo die geen enkele moeite heeft je speakers aan te sturen.

Het is ook de vraag naar welke combi je geluisterd hebt van Rotel, je hebt meerdere mogelijkheden.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

kdt

Vermogen van KI is 2 x 90 Watt, Rotel 2 x 200 Watt.
Wat het volgens mij is, is dat de luidsprekerdemping bij de Rotel 800 bedraagt. Je merkt dit ook omdat het laag erg strak is en erg goed onder controle is en blijft. Verder loopt het frequentiegebied van de Rotel door tot 100 kHz, ik weet ook wel dat het menselijk oor dat niet hoort maar het is er wel. Verder valt op dat de Rotel erg snel is en ook bij erg laag volume een uitstekend, gedetailleerd geluid weergeeft, waar de Marantz op de achtergrond bleef.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

kdt

Dat betreft de RC 1570 voorversterker en de RB 1582 mk2 eindversterker. Tussen de beide versterkers een gebalanceerde Audioquest MacKenzie interlink.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

Brutus

#5
Dat is zeker geen slechte combi, Rotel staat sowieso als een degelijk merk aangeschreven. Ik moet bekennen dat ik zelf met de gedachte heb gelopen om een Rotel 1592 geintegreerde versterker te kopen.

Uiteindelijk ben ik toch voor de PM11s3 gegaan. Maar ik geloof je dat de Rotel set niet "kinderachtig" is.
Het doorlopen van de Rotel tot 100kHz is leuk maar zolang je speakers dat niet aankunnen zal het er ook nooit uitkomen. Dan moet je nog een paar Monitor Audio Platinum speakers er bij nemen, die lopen door tot 100kHz  :wink:
Maar misschien lopen de Magnepannen ook wel zover door.

Heb je de set op je eigen speakers beluisterd?

Maar als je binnen je budget valt en jij vindt het fantastisch klinken dan moet je er gewoon voor gaan. Uiteindelijk moet jij er van genieten.
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

kdt

De Rotel staat nu te spelen op de Magnepans in mijn eigen luisterruimte.
De Maggies gaan inderdaad niet tot 100kHz maar zoals gezegd, je hoort het niet maar het maakt het geluid wel 'compleet' en dat hoor je wel degelijk.

Waarom heb jij besloten om toch voor de PM11 tengaan ipv Rotel?
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215

Brutus

Tja.....eigenlijk wilde ik al heel lang een PM11s3 (altijd heel mooi gevonden) en ik ben een liefhebber van grote zware klasse A/B versterkers (gewoon een kwestie van persoonlijke smaak).

Als de PM11s3 niet was gelukt voor het geld waar ik hem nu voor heb was het hoogst waarschijnlijk ergens in de loop van 2017 een 1592 geworden maar op zich had ik geen haast, ik een goed werkende versterker.

Ik heb regelmatig contact gehouden met Marcel van H&C en die kwam onlangs met een mooie aanbieding en die kon ik niet laten lopen  :-D

Mijn vorige versterker had iets meer vermogen dan de jouwe maar ik merk dat de huidige versterker meer controle heeft over de speakers, ik wijd het aan de ruim bemeten trafo die op zijn sloffen de speakers de baas kan.

Volgens mij mogen de magnepan speakers ook best een stevige versterker hebben met een ruime voeding en dat is denk ik wat je waarneemt.

De rest is een kwestie van persoonlijke smaak, anders hadden we allemaal dezelfde versterker  :-D

En als jij happy bent met de huidige set-up dan zeg ik gewoon doen  :wink:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

xander32

De tonaliteit van Rotel ken ik (lees: ervaar ik) idd als fris, aan de frisse/heldere kant van neutraal. Dat herken ik  :yes:. Of dat 'beter' is; ik denk dat het veel meer een kwestie van smaak en de match in de keten betreft.


Citaat van: kdt op juni 06, 2017, 16:30:49
Was in the mood voor nieuwe versterker ter vervanging van mijn KI-Pearl.
PM10 is mij te duur, voor dat geld is er meer te koop. Op Marantz gebied dan nog de PM 11 mk 3, maar volgens velen geen extra meerwaarde, alleen meer vermogen.
Ik heb diverse merken beluisterd, waaronder Rotel voor- en eindversterker apart. Wat een verschil met de KI. Veel meer punch, meer detail en erg verfrissend. Het is alsof er een gordijn open getrokken is. KI is niet slecht, maar Rotel m.i. Beter.
Hebben meer leden deze ervaring?

thanatos

Magnepans hebben ook wat 'sap' nodig om tot leven te komen. Die Rotel eindtrap is daar veel geschikter voor.

Zep

Citaat van: Brutus op juni 07, 2017, 03:51:32
De rest is een kwestie van persoonlijke smaak, anders hadden we allemaal dezelfde versterker  :-D

En......een kwestie van je financiĆ«le middelen en de relatie met je eventuele partner  8-)
*Nu-Vista 600**ATC SCM40**Node 2i/Chord Qutest*

Brutus

Citaat van: Zep op juni 07, 2017, 11:09:04
En......een kwestie van je financiĆ«le middelen en de relatie met je eventuele partner  8-)

Dat laatste zit wel snor Zep  :-D :-D

Citaat van: thanatos op juni 07, 2017, 08:14:45
Magnepans hebben ook wat 'sap' nodig om tot leven te komen. Die Rotel eindtrap is daar veel geschikter voor.

Zou kunnen, ik ken de eindtrap van de Rotel niet noch ken ik de Magnepans. Ik weet wel dat er hier iemand op het forum zit die zijn B&W 802D3 aanstuurt met een PM11s3 zonder problemen, zegt ook wel iets over de PM11s3.

Maar misschien zijn de elektrostaten of magnetostaten (weet niet welke de Magnepan is) wel nog meer eisend en dan begrijp ik ook dat de KI Pearl nogal te kort kwam  :wink:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

arjan1312

Citaat van: thanatos op juni 07, 2017, 08:14:45
Magnepans hebben ook wat 'sap' nodig om tot leven te komen. Die Rotel eindtrap is daar veel geschikter voor.

Mijn vader had begin jaren 90 ook electrostaten. Ik meen van Audiostatic. Daar had hij (toevallig?) een Rotel voorversterker en een zware Rotel eindversterker op aangesloten. 

Arjan
PM 11S3 / Sony cd-speler
Canton Vento 890.2 DC met Atlas Equator Mk II bi-wire kabels
Chord Hugo Dac

Brutus

Tja....dat kan, je kunt op eindversterker gebied bij Rotel nog een stapje zwaarder gaan. Als ik me niet vergis heb ik die combi (de RC+RB1590) wel eens in een review (tijdens een show) gezien op de 802D3.

Anyway, als de TS maar blij is met wat hij heeft of nog definitief moet krijgen  :wink:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

kdt

Is inderdaad kwestie van smaak. Beter? De KI is zondermeer een sublieme versterker maar ik denk dat Brutus gelijk heeft dat de Magnepans wel wat vermogen vragen en kunnen hebben. De Rotel kan dat m.i. Beter leveren van de Marantz.
ROTEL RC 1570 vv * RB 1582 mk2 ev * CD 17 mkII M * ST 17 M * Magnepan MG 12  * Lindemann Limetree Network * AudioQuest bekabeling * IsoTek Aquarius * Furutech stroomgroep * Furutech powercables * Synology DS215