Marantz 140 restauratie / recap - Update met nr.2 -

Gestart door thanatos, juni 01, 2017, 17:29:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

thanatos

Recent 2 Marantz 140 op de kopt getikt. Een in mint conditie, 1e eigenaar. Deze besloten van de week eens beet te pakken.

Na inspectie bleek de 140 in goede staat gezien de leeftijd. Wel restauratie waardig net zoals alle apparatuur van deze leeftijd inmiddels. Zie commentaar bij onderstaand foto verslag :-)

Aangezicht origineel. Schitterend om zo vintage te kunnen kopen en dit aan te treffen als de kap er af gaat :-) Slecht kleine reparatie bij het protectie circuit zichtbaar en een modificatie tbv intensiteit verlichting VU meters.



Hier de 2 kanalen uitgebouwd.



Opzich netjes, totdat je de soldeer zijde bekijkt  :-o



Na wat inspanning ziet dit het er dan zo uit, met Flux remover goed schoongemaakt en waar nodig de solderingen hersteld.



Kon het niet laten om een film cap hard in de signaalweg te vervangen voor een nette MKP.



Na inspectie, reiniging, hersolderen, vervangen van de elco's, contacten oxidatie vrij gemaakt, trimpotjes vervangen, nieuwe koelpasta en mica's ziet het er dan weer zo uit :



Recent weer eens dicussie gehad over wel/niet recappen van vintage.. ik blijf terugvallen op mijn ervaring. Alles van 20-25 jaar oud blind vervangen. De conditie is slechts een schim van wat het ooit geweest is. Zie hier de dubbele voedings elco. 2x13.000uF ESR meet nog mooi laag. Maar capaciteit is zowat -40%



Hier een kleine elco. Capaciteit nog goed maar de ESR veel te hoog.



Tijd voor wat optisch ingrijpen, kalkpapier achter de VU meters. Altijd helemaal geel en daarmee krijg je zo'n zee groen beeld ipv het mooie Marantz blauw.



Na vervanging ziet het er in daglicht dan zo uit.



Zo, na uitgebreide inspectie, volledige recap, vervanging van relais, schoonmalen etc ziet het er dan weer zo uit. Merk op de dubbele BHC 15.000uF 63V ipv de dikke originele 2x13.000uF buffer. Belangrijk dat je voor goede merken en typen kiest die voor voeding geschikt zijn.



Eerste keer opstarten, altijd even spannend. Check, dubbel check niets over het hoofd gezien. Geen foutjes gemaakt.. rustig opregelen en kijken wat er gebeurd  :-D



Ruststroom inregelen volgens specs in de service manual. 10mV over de test punten. Mooi strak te regelen met de nieuwe trimpotjes. Waarmee de instelling ook over langere tijd betrouwbaar blijft.



DC offset instellen. Ook erg laag kunnen krijgen.



Dan na goed opwarmen eens een rondje vermogen testen. Belangrijk om te kijken of alles heel blijft en clipping bekijken. Load is hier 4 Ohm.



En muziek!



De versterker geeft nette blokgolven. Deze bij 100Hz 1KHz en 10KHz bekeken en geheel volgens verwachtiing. Pefecte kanaal gelijkheid en lage vervorming. Ik heb een nieuwe test meet opstelling in aanbouw. Binnenkort kan ik mooi ook frequentie response en harmoniche vervormingen laten zien.

Op naar nr 2 en dan in bi-amp opstelling aan de Tannoy's eens beluisteren.

ancien

Mooi verslag hoor, je hebt een 3200 nodig....

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Marantz is my life -> mijn collectie: 3800+510M+150 / 4140 / 2325 / 120+1250 / 6300 / 4400 / 2245 / 110 Engraved Woodcased / 5220 / SE-1S Elektrostatic Headphones/ B&W DM2a / Audio Professional AP 30 / AP 60 / AP 70

thanatos

Die complementeert wel.. maar nodig is het niet ;)

pietjepc

Mooi,  hoor!
Staat hier toch ook wel op het verlanglijstje...
PM-15s1, SA-15s1, UD5005, TD160, XT6F

Brutus

Wow......vind dat toch altijd weer knap, ik zou willen dat ik de kennis in huis had om zoiets te kunnen doen  :yes:
Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

SB_Marantz

Dat kun je leren.  8-)

Leuk verslag btw!
140'jes zijn easy amps en heel betrouwbaar!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

Ja zijn hele leuke eind bakkies,  kleine tanks.  Ik ben nu bezig met de grotere broer de 170DC.
Enige waar je op moet letten is die shit combo cap.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

thanatos

Citaat van: HAL9000 op juni 02, 2017, 08:44:08
Ja zijn hele leuke eind bakkies,  kleine tanks.  Ik ben nu bezig met de grotere broer de 170DC.
Enige waar je op moet letten is die shit combo cap.

Soms heb je geluk en kunnen ze nog even mee. Maar zoals je in mijn geval ziet gewoon versleten en vervangen voor nette BHC's

xander32

Mooi om te zien met wat voor een liefde voor het vak en de apparatuur, de wat rijpere jeugd een tweede leven krijgt.

thanatos

Thnx Xander,

Ik probeer echt in de geest van de apparatuur te werken. Waardige vervangers zoeken en zo te werken dat het echt een meerwaarde is voor het restauratie object.

Helaas is er veel kaf tussen het koren en zie ik regelmatig apparatuur 'geserviced' door bekende namen die echt mishandeld is en waar met de Franse slag alleen geld verdiend is. Erg jammer.

Voor de liefhebbers en hun mooie apparatuur dan ook het advies ga naar een goed adres en bespaar niet op €50,- restauratie op het niveau van deze 140 is niet goedkoop. Dat kan ook niet als je het goed wilt doen. Er gaat zomaar een werkdag in om het netjes te doen. Neem de voedings elco's die kosten zo €20,-/stuk.


Cornelis1921

Goed werk, John; een lovenswaardige klus weer. hello notworthy
* CD6006 * SA8003 * PM8005 * Quantis QE317 * Harbeth HL-P3ES-2 * Epos stands * Beyer DT880 Premium 250Ω * Senn HD25 II Aluminium * Pro-Ject Headbox S * Nintendo Switch *

Brutus

Versterker Marantz PM11s3 / (sa)cd-speler Denon DCD1500ae / Streamer Bluesound Node 2 / Speakers Monitor Audio Gold GS20

jrm

Mooi verslag en heel herkenbaar, de 140 is gewoon een gedegen versterker.

Vinyl_Fuchs

Gelukkig weer eentje in ere hersteld. Goed werk.
As you write, staat  mijn 3200 - 140 - 112 combi bij mij in de garage te spelen. Muziek voor op het terras.
Main set up:
Vv.: Nat Audio Plasma R; E.v. 2x Nat Audio Se1 Mk II; Sacd-speler: Sony scd555 ES met art-speakmod.; Platenspeler: Denon SL 7D; Element: Denon DL-A100; Phono: ASR Audio Basis Exclusive X2; Marantz ND8006; AKG Q701; LS: Klipsch La Scala ALK.

thanatos




De ultieme test, op hoog rendement 15" Tannoy  8-)