Itunes Airplay instellingen voor de NA-6005

Gestart door robstuart, mei 28, 2017, 10:51:11

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robstuart

Ik gebruik de NA-6005 netwerk speler nu ruim een jaar en pas nu tot volle tevredenheid. Het heeft de nodige tijd gekost om de juiste instellingen te vinden om de optimale geluidskwaliteit te kunnen behalen.

Dit draadje is bedoeld om een ieder die een netwerkspeler gebruikt in combinatie met iTunes en Airplay te laten zien dat er enkele valkuilen zijn die de goede geluidsweergave teniet kunnen doen.

Ik gebruik iTunes omdat het de beste en meest gebruiksvriendelijke software is voor het beheren en afspelen van de bibliotheek. Mijn bibliotheek bestaat uit ALAC, WAV(geript van CD's) en AAC (gedownload) files. Met behulp van de 'Remote' app op de Ipad/Iphone ontvangt de Mac commando's om de muziek files direct naar de netwerk speler te streamen zonder tussen komst van de 'Remote' app.
De huidige iTunes versie en de laatste Mac updates geven via Airplay een probleemloze overdracht, en heel belangrijk volledige jittervrij.
Ik maak bewust gebruik van Wifi en niet van bekabeld internet. Mijn router is een Apple airport Extreme die alleen mag werken op 2.4Ghz en niet op 5Ghz.

De geluidsweergave van de NA-6005 via Wifi is heel erg goed op dit moment. Hiermee bedoel ik verfijnd, zeer gedetailleerd, de instrumenten zijn heel goed te plaatsen en er is diepte, heel veel diepte waardoor de akoestiek van de opname "voelbaar" is.  Je wordt in de opname getrokken. De weergave via de NA-6005 en Airplay is zelfs zo goed dat mijn geripte SACD CD's voor mijn gevoel beter worden weergeven via de NA-6005 dan wanneer ik de SACD beluister via mijn SACD speler.

Er zijn echter situaties waardoor deze verfijnde weergave ineens wegvalt. De muziek wordt dan in elkaar gedrukt, de instrumenten en koorzang is niet meer te plaatsen en heel vreemd; het laag is dan ook minder.
In alle keren dat deze situatie ontstaat heb ik de oorzaak kunnen herleiden naar onjuist gebruik en gewijzigde instellingen die ikzelf onbewust had gemaakt of  die tijdens een software update van iTunes ontstaan.

Wat ging er toen mis?

.1. Hardware problemen:
Allereerst is er bij de NA-6005 een USB aansluiting aan de voorkant. Ik had hier een geheugenstick van 32GB met allerlei HR files in geplugd., Flac, Alac etc. Hoewel Alac 96Khz files goed moeten klinken is de geluidsweergave via de USB aansluiting niet optimaal. Via Wifi klinken dezelfde files veel beter.
Wat ook opmerkelijk is dat geluid overdracht via Wifi niet meer goed klinkt als de geheugenstick nog steeds in de USB poort van de NA6005 zit.  Trek de geheugenstick eruit en voila, het geluid verstuurd via Wifi is weer optimaal. Waarom? Geen idee.

En andere ervaring die ik had is dat wanneer een AAC 256Kb file wordt weergegeven via mij Ipod Nano verbonden aan de USB poort ingang van de NA-6005 deze niet goed klinkt. Dezelfde AAC file gestreamd vanaf de Mac via Wifi is hoorbaar beter, veel beter!

.2. Software instellingen:
Bij updates van Itunes of het operating systeem van mijn Mac kwam het voor dat het geluid nadien niet optimaal meer was. Opnieuw controleren en aanpassen van de volgende instellingen bracht het heerlijke geluid weer terug:

Volume instelling:
Na software updates kwam het voor dat de volume instelling voor uitgangen naar Airplay apparaten in de Mac was terugzet naar de default waarde van 50%. Dit lijkt niet belangrijk maar een 100% instelling van het uitgangsvolume geeft een hoorbaar kwaliteit verbetering. Hoewel het volume bij de NA-6005 via deze instelling niet hoorbaar wordt gewijzigd had het wel effect op de kwaliteit van het geluid. Waarom???  Geen idee.
https://goo.gl/photos/k5JCkahnQ7k4Pj3QA


Natuurlijk dienen de volgende instellingen ook goed te zijn:
Bij de voorinstellingen van de afspeelvoorkeuren moeten alle vinkjes uit staan .  Zie onderstaande foto.
https://goo.gl/photos/cYRBY8LYgwBFsogP9

en onder 'Venster' dient de equalizer uit te staan. Vinkje 'aan' is uit!.
https://goo.gl/photos/itd5dL5p8WsVFom79


En dan is er ook een opmerkelijk iets in Itunes,  m.b.t. de geselecteerde luidspreker uitgangen. In mijn voorbeeld, zie foto, https://goo.gl/photos/fmEzRgpqhe2KPY6D9 kan ik kiezen tussen computer, AppleTV en de NA-6005.  Staat het vinkje actief voor alleen de NA-6005 dan is de geluid kwaliteit via de NA-6005 perfect. Staat echter ook het vinkje aan bij computer dan boet de geluidskwaliteit in bij de NA-6005. Waarom?, I don't know.
Vinkje uitzetten bij computer en alleen vinkje bij de NA-6005 en de geluidsweergave is weer prima in orde.

Door het bovenstaande regelmatig te controleren nadat de software updates op je Mac zijn geïnstalleerd blijf je hoorbaar genieten van de perfecte weergave van de NA-6005 netwerk speler via Airplay.

Met een groet,
Marantz PM8005, NA6005, UD7007, Thorens 115 MKII, Ortofon 2M Blue, X3-MCP, VMS-30MKII, KEF IQ90, AppleTV3, JKE luidsprekerkabel en interlinks