Vraag Marantz 112

Gestart door Kreidler, mei 17, 2017, 19:34:29

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

andriessen

Leuke set! Ik heb ooit eens zo'n zelfde set gered uit een vuilcontainer. Stekkers waren er af, nieuwe stekker gesoldeerd en schoongemaakt werkte nog perfect.  :angel:

SB_Marantz

Citaat van: Kreidler op mei 23, 2017, 09:51:16
Het is een hele nette 1040 geworden, na eerst goed geluisterd te hebben besloten dat deze sterk genoeg is voor mij. Ik verbaas me echt wat een geluid deze kleine Marantz uit mijn Bose speakers kan halen, al luister ik meestal op het geen kwart van het volume. De 112 is gelijk ter reparatie van de verlichting en waarschijnlijk komen er nog een paar speakers die beter bij de Marantz passen, eerst maar eens uitzoeken welke. Wat zouden jullie aanraden? De 1040 staat te boeken als 20watt rms 8 ohm, maar ik weet zeker dat een setje 20 watt speakers het niet lang zullen overleven op deze versterker.


Leuk setje bij elkaar.

Je verhaal lezende moet je je niet blindstaren op de belastbaarheid van de speakers.
Speakers die veel zwaarder belastbaar zijn kun je ook beschadigen met een versterker met veel minder vermogen.
Clippen is dan de oorzaak.

Een versterker levert zijn max clip vrije max vermogen met 2V/eff input aan de preamp van de cd speler met de volume knop op ongeveer 5 a 10 over 12.

Neem dan hoog rendement speakers en speakers die jij mooi vindt klinken in jou ruimte!!
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Kreidler

Geen idd wat 2v/eff input betekent, maar ik acht de kans klein dat het volume ooit voorbij de helft gaat. Vanaf ongeveer een kwart volume loopt het volume al snel op tot een niveau waarop ik het niet meer prettig vind. Kwa wattage van de speakers heb ik altijd begrepen dat speakers beter een iets kleiner wattage dan de versterker kan hebben, hierdoor zou de versterker niet te hard hoeven werken. Echter heb ik het idee dat bij de 1040 Marantz erg voorzichtig is geweest met het opgegeven wattage. Zelf denk ik dat een paar vintage speakers van ongeveer 40 watt een goede combi zullen zijn.

SB_Marantz

De uitgang spanning van de cd speler zoals vermeld.  :wink:
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

ancien

Ah dan toch de 1040. Voor mij niet veel soeps maar past mooi bij 112. Als je maar gelukkig ermee bent, hoeveel heb je betaald? Gt.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Marantz is my life -> mijn collectie: 3800+510M+150 / 4140 / 2325 / 120+1250 / 6300 / 4400 / 2245 / 110 Engraved Woodcased / 5220 / SE-1S Elektrostatic Headphones/ B&W DM2a / Audio Professional AP 30 / AP 60 / AP 70

Hoewie Loewie

Citaat van: Kreidler op mei 17, 2017, 22:25:40
Mijn broer heeft een Superscope R330 en als ik hoor wat een vermogen daar al uitkomt...
Superscope!  notworthy Mooi spul. En vaak nog aardig geprijsd. Ik heb er inmiddels een aardige verzameling van opgebouwd. Zie onderschrift. :angel:

Receiver 2216 1515 - Tuner 2050 ST-50 - Deck 5010 SD1015
Setups: PM-KI Pearl Lite-PM6005-CD5005 / PM5004-CD5004-ST6003 / SR5023-CD5003
Heul veul Superscope Website: www.superscopeaudio.nl

Kreidler

Ik vind het onzinnig om te zeggen wat ik betaald heb, de één vind het misschien teveel en de ander een goede deal. Bovendien was het een deal samen met het vervangen van de verlichting van de 112.

Maus

Citaat van: Kreidler op mei 24, 2017, 11:51:14
Geen idd wat 2v/eff input betekent, maar ik acht de kans klein dat het volume ooit voorbij de helft gaat. Vanaf ongeveer een kwart volume loopt het volume al snel op tot een niveau waarop ik het niet meer prettig vind. Kwa wattage van de speakers heb ik altijd begrepen dat speakers beter een iets kleiner wattage dan de versterker kan hebben, hierdoor zou de versterker niet te hard hoeven werken. Echter heb ik het idee dat bij de 1040 Marantz erg voorzichtig is geweest met het opgegeven wattage. Zelf denk ik dat een paar vintage speakers van ongeveer 40 watt een goede combi zullen zijn.

Staar je vooral blind op die vermogens... ;)

In de huiskamer zul je over het algemeen draaien met 0.1 tot 5w rms. Harder niet ;)

Je kunt prima zonder problemen een 1000w versterker aan speakers van 15w knopen. Heb hier een paar brute bakken staan (2,5kw max mono bridged) en daar kan ik zonder problemen kleine speakers mee aansturen. Nee, je moet er geen vol gas mee gaan draaien...



Andersom gaat ook prima, tijd lang een 12w rms versterker gehad die speakers aanstuurde van over de 150w rms. Merk je niets van :)

Kreidler

Update.

De 112 is bijna 3 maanden in reparatie bij Euromaxx. Helaas hebben ze het stereo probleem niet gevonden. Voorlopig ben ik er wel even klaar mee, dan maar in mono luisteren. Het is nog steeds de enige tuner die volledig ruisvrije ontvangt heeft bij mij thuis.

Wel heb ik nog één vraagje: Hoe komt het dat tuner in Dolby iets anders/hoger klinkt dat in mono?

HAL9000

Citaat van: Kreidler op augustus 17, 2017, 13:28:19
Update.

De 112 is bijna 3 maanden in reparatie bij Euromaxx. Helaas hebben ze het stereo probleem niet gevonden. Voorlopig ben ik er wel even klaar mee, dan maar in mono luisteren. Het is nog steeds de enige tuner die volledig ruisvrije ontvangt heeft bij mij thuis.

Wel heb ik nog één vraagje: Hoe komt het dat tuner in Dolby iets anders/hoger klinkt dat in mono?

:schater:   De discriminator spoel is defect. Die gaan altijd defect bij de 112. Ik heb een half jaar geleden ook een 112 gekregen.  Die had hetzelfde probleem.  Die spoelen moet je uit sloper tuner/receivers zoeken.

zo ziet die eruit.
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Kreidler

#25
Dat dacht ik zelf ook al, vooral omdat  de afstemmingsnaald naar rechts staat als ik een zender goed afgesteld heb, meerdere keren aangegeven bij Euromaxx. In welke type Marantz zit het zelfde type discriminator spoel? Een tweede 112 voor onderdelen is volgens mij lastig te vinden. Zou mooi zijn als het uit één van de latere modellen kan, die zijn een stuk goedkoper.

HAL9000

Citaat van: Kreidler op augustus 18, 2017, 09:24:26
Dat dacht ik zelf ook al, vooral omdat  de afstemmingsnaald naar rechts staat als ik een zender goed afgesteld heb, meerdere keren aangegeven bij Euromaxx. In welke type Marantz zit het zelfde type discriminator spoel? Een tweede 112 voor onderdelen is volgens mij lastig te vinden. Zou mooi zijn als het uit één van de latere modellen kan, die zijn een stuk goedkoper.
Ja dat is een goede indicatie dat die spoel flink rot is.
2215,2216(b),104

De tuners en receivers van voor 1975 hebben 2 losse spoelen. Dat heb ik nog nooit defect zien gaan.  :angel:
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

Kreidler

Ik kan wel volledige tuner boards vinden van de 2215 en 2216, maar het is maar net de vraag of het onderdeel wat ik nodig heb daar op nog werkt. Het blijft zonde want de tuner ziet er uit om door een ringetje te halen.

Als ik zelf heel voorzichtig aan de spoel ga draaien, heb ik dan kans dat de tuner het straks helemaal niet meer doet?

Kreidler

Als ik aan de  discriminator spoel draai gaat de afstemmingsnaald ook heen en weer maar er komt geen stereo.

HAL9000

Ja een van de spoelen is kapot. waardoor alles scheef staat en zodoende geen correct ''pilot tone'' naar de stereo decoder gestuurd word.   violent1
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!