Vraagje betreffende defecte PM16

Gestart door Mark V., mei 11, 2017, 11:03:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Mark V.

Wellicht zijn er op dit forum mensen aanwezig die ervaring hebben met de Marantz PM16 en dan bedoel ik ervaring met reparatie van deze versterker. Ik heb er 1 waarvan 1 kanaal door kortsluiting niet meer werkt... Ik heb een Service Manual, basic kennis van elektronica, professionele soldeerapparatuur, multimeters, tester voor spoelen en condensatoren en ervaring met solderen. Mijn vraag aan de kenners is echter of het voorspelbaar is wat er stuk zal zijn. Eindtransistor(en) zullen wel stuk zijn, maar is het aannemelijk dat er meer stuk zal zijn? Zo ja, wat? Of moeten alle componenten op de eindversterkerprint worden doorgemeten? Kan er ook nog wat stuk zijn op de print waar de LS terminals aan verbonden zitten?

Bij voorbaat dank voor alle mogelijke info.

P.S. Ik ben inmiddels al zover dat ik gemeten heb dat er geen + of - 60V aanwezig is bij de eindversterker printen... Blauwe lampje op front brandt wel, trafo krijgt wel spanning.

thanatos

Nee het is niet te voorspellen wat er allemaal mee defect is gegaan.

Eerste stap is inderdaad spanningen controleren. Ontbreken van deze zou ik beginnen bij de zekeringen.

Controleer emmitter weerstanden, drivers en pre driver en bias circuit. Maw bij een sluiting van de eindtrappen is het wel noodzaak goed te kijken wat er allemaal kan zijn meegegaan.

Mark V.

Er zit bij mijn weten maar 1 zekering in en die is O.K. Als er geen spanning bij de eindversterker printen aanligt, kan het natuurlijk sowieso niet werken...

SB_Marantz

Wanneer je het defecte kanaal los koppelt zou het relais aan moeten trekken.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Mark V.

Heb van beide eindversterkerprinten de voedingskabels losgetrokken en heb op beide geen spanning... Vind het tamelijk vreemd, want bij mijn weten speelde een aantal jaren geleden nog 1 kanaal. (heb toen de versterker weggezet en niet meer gebruikt)

SB_Marantz

Duidt in eerste instantie op een defecte transformator maar dat komt zelden voor.
Brugcel ok?
Zeker weten dat de zekeringen ok zijn?
Zou het moeten zien en meten.
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

thanatos

Pak ff het schema er bij.

De + / - 60V voedingslijn lijkt nog wel door een beveiliging heen te gaan :

Schema : https://www.hifiengine.com/manual_library/marantz/pm-16.shtml


brinka123

Op print P851 connector J856  + 60V en - 60 V ??
Zo nee meet weerstand R870 en R871. Moeten 1 ohm zijn.

Check ook R851 en R856 en R855 en R867 moeten ook 1ohm zijn.



PM80 MKII, CD63SE, VIFA Format (zelfbouw), CD1020, SR1020, Needle (zelfbouw)

thanatos

Fusibile weerstanden zijn inderdaad ook het controleren waard :



SB_Marantz

Kunnen een pita zijn.......gewoon allemaal meten idd
Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

HAL9000

In mijn ervaring gaan de weerstanden van 1ohm bij de voeding op gegeven moment door. 
Bij deze serie komt het zelden voor dat er een eindversterker defect is. Die  elkos  die er zitten ik mijn een setje van 6x50V470uF is de reden. Die dingen beginnen te deformeren nu.  frusty
Herstel  de  oude  glorie  van marantz!!

brinka123

Die weerstanden zijn 1/4W. Kunnen niet heel veel verdragen. Zijn ook idd bedoeld als fuse volgens mij.
Mijn PM80 had dit probleem ook. Weerstands waarde verhoogd door veroudering  daardoor zakt de spanning inelkaar.

PM80 MKII, CD63SE, VIFA Format (zelfbouw), CD1020, SR1020, Needle (zelfbouw)

SB_Marantz

Facts count.




CLASSICMARANTZ@GMAIL.COM

Mark V.

Top! Dank jullie wel voor de tips!

Ik ga eens aan het meten en probeer eerst eens de voedingsspanning weer op de juiste waarde te krijgen. De trafo is niet stuk. Ik heb spanning op de uitgangen van de trafo.




Mark V.

Citaat van: brinka123 op mei 11, 2017, 21:09:00
Op print P851 connector J856  + 60V en - 60 V ??
Zo nee meet weerstand R870 en R871. Moeten 1 ohm zijn.

Check ook R851 en R856 en R855 en R867 moeten ook 1ohm zijn.

R870 en R871 hebben oneindige weerstand... De andere weerstanden die je noemt hebben nog de waarde die ze zouden moeten hebben. De R870 en R871 zijn 1/2W weerstanden. Ik neem aan dat ik voor de veiligheid het best dezelfde wattage terug kan plaatsen?