Alternatief voor een Marantz SR7500

Gestart door Martmaris, mei 07, 2017, 22:38:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martmaris

Hallo forumleden,

Ik heb een vraag en wil een beroep op jullie doen, het zit namelijk zo.

Ik geniet al jaren van een Marantz surround reciever SR 7500, waarop ik enkel een cd- en platen- speler heb aangesloten.
Ik maak gebruik van JBL sateliet luidsprekers met een aparte bas unit, in totaal 7 stuks.
Ik ken genoeg mensen die het een vloek vinden, maar ik ben er dik tevreden mee.
Om dit allemaal kwijt te kunnen (vooral de Marantz is groot in afmeting) heb ik, destijds een kast gebouwd.

Nu wil ik en mijn vrouw een nieuwe keuken en zitten we met de kast waar de Marantz in staat.
Die kunnen we maar moeilijk een andere plek geven...

Nu zitten we te bedenken om deze Marantz (met pijn in mijn hart) weg te doen en er een andere Marantz (met een kleinere afmeting) ervoor terug te nemen.
Maar welke komt dan in de buurt qua geluid bij mijn oude, wat is nu een goede vervanger ?





Stadium III

Wat zijn je wensen wat de nieuwe reciever moet hebben ?
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Matt

Als die kleiner moet zijn heb je enkel de NR1607
#Rega Elicit-R #ATC SCM11 #Rega Apollo #Node2
#Project Debut Carbon met Ortofon OM10 #Synology DS216play

Vintage #1090 #2100L #5010B #JJ221 #B&W DM602

"Music is what feelings sound like."

Kamidioblitz

Als er enkel een cd en platenspeler op aangesloten zitten zou ik eerder kijken naar een PM. Eventueel met twee nieuwe goede stereo luidsprekers.

Tenzij de radio ook belangrijk is. Maar dan zou je een streamer kunnen overwegen die ook internetradio heeft.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Kl

Martmaris

Dank jullie voor de tips.
Ik heb gekeken naar een Marantz NT1607 zoals je vertelde Matt en dat is idd een goede alternatief.
Ik ga eens een afspraak maken bij een audiowinkel om die te beluisteren.

@Stadium III - Het liefst gelijkwaardig, dus een 7.1 surround (srs / ex), DTS 96/24
WiFi is een optie maar geen must

Mvg

Martin

Marantzer

Niet slim, er zit geen power in die Marantz NR1607

Fragment uit de specificaties:
Uitgangsvermogen (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing)   50 W

En jij hebt meer dan twee luidsprekers...
PM-11S1, SA-15S2, B&W CM10, SBT & BOTW

Stadium III

Een slimline icm een sataliet systeem zou best moeten kunnen
Als je er hoog rendement vloerstaanders op aansluit mag ook geen probleem zijn

Dus een 1607 zou een mooi oplossing kunnen zijn
Marantz SR 8012 Klipsch atmos setup

5.2.4

Bert Poelman

Ik heb zelf sinds ruim een jaar een NR 1606. En ik zal wel een leek zijn maar deze heeft voor onze huiskamer van 4 bij 10 meter power genoeg. En die opgegeven wattage van 50 is de Marantznorm. Bovendien heb ik in de keuken een paar extra boxen aangesloten. In de woonkamer gebruik ik 5.1 (JBL) en in de (open) keuken heb ik de oude Bose 301 van 30 jaar oud aangesloten als 2e zone. Als ik het volume open zet krijg ik echt ruzie met de buren.
Dus als je een klein apparaat wilt met grote mogelijkheden zou ik zeker de 1607 overwegen.

lemon

50 WATT uitgangsvermogen bij 8 ohm is genoeg om de buren te verontrusten. Maar.... het hangt er dan wel van af welke speakers je gebruikt..... Heb je nutteloze luchtwaaiers die niet veel elektrische energie in akoestisch energie kunnen omzetten, tja..... dan kun je zelf het geluid misschien niet eens horen.

Maak je gebruik van superspeakers die maar heel weinig hoeven te trillen omdat ze in een hoorn zitten, of die nou is opgevouwd of niet, dan kun je maar beter eerst een glasverzekering afsluiten voor je het volume helemaal openzet.

Als je akoestisch 1 watt aan geluid opwekt dan is dat echt heel veel. De meeste mensen doen dat met versterkers van honderden Watt's. Maar je kunt je afvragen of dat niet een beetje onzin is als je er akoestisch maar 1 watt mee kunt opwekken. Je kunt er ook voor kiezen om die honderden Watt's is je wasmachine te stoppen.......

Het voordeel van een systeem met hoorns is ook dat het zo effectief is dat je geen afzonderlijke tweeters, woofers en chilpers hoeft aan te sturen en je geen scheidingsfilters nodig hebt... Maar nu ga ik wel weer een beetje tegen de stroom in.

Zelf heb ik helaas niet zulke speakers. Ik zou het wel willen. Maar ze zijn erg duur.....