Jamo Concert II

Gestart door geoffreyvanvugt, mei 03, 2017, 22:45:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maurice

De concert V heb ik zelf ook gehad, zijn echt goede speakers. Er is nog veel winst te behalen met een beter filter en een stevigere kast. RonaldW heeft dit gaan toen hij de mijne overnam.
Kan ook best zijn dat het filter niet meer helemaal goed is, condensator in het hoog bijvoorbeeld uitgedroogd.

Verstuurd vanaf mijn E6653 met Tapatalk

Rev. Maurice
Ordained Dudeist Priest at Dudeism, the Church of the Latter-Day Dude

455W30

Precies zoals Maurice zegt, je schrikt er soms wel van hoe het in elkaar zit. Ik heb er hier een aantal gehad, die ik het refoamen niet meer waard vond nadat ik zag hoe ze in elkaar staken. Nauwelijks stevigheid in de kast, dun hout zonder enige vorm van verstevigingen, bij sommige waren de units ook maar samenraapsel met hoorntweeters die totaal niet afgestemd waren op de mid en bass unit. Het 'filter' bestond uit een enkele folie condensator die ergens tussen de flinterdunne bedrading hing. Tot slot was een stuk glaswol onlogisch geplaatst als demping. Deze types hadden vaak uiterlijke opsmuk in de vorm van zilver gespoten plastic roosters om het wat te laten lijken. Totaal niet vergelijkbaar met de hedendaagse Jamo's

Zeker niet om Jamo als merk af te kraken want ze hebben ook heel goede luidsprekers gebouwd en zeker de moderne die ik heb gehoord vond ik zonder uitzondering behoorlijk tot zeer goed en dat voor vriendelijke prijzen.

Wat dat betreft vind ik Jamo maar een vreemd merk.


thanatos

Wat ik er ooit van begreep is dat de NL importeur voornamelijk het goedkope Jamo spul naar NL haalde.

Jama heeft mooie speakers gemaakt. de Concert serie is er een van. Nieuwe hebben gewoon Seas Excell drivers.

TurboMarco

#18
Voor zover dat ik weet hebben alleen de Concert 8 en 11 Excel drivers .
(main) Primare SPA21, Argon Stream2, Onkyo BDP 808, Speakerland Vector 0, Definitive Technology CS9040, Scan Speak Opus,subs: REL T9X(front), Beyma-Dayton-Hypex 2x12;(rear) , Velocity-Seas-Hypex 8+10"(center)

geoffreyvanvugt

Citaat van: 455W30 op mei 10, 2017, 13:03:53
Precies zoals Maurice zegt, je schrikt er soms wel van hoe het in elkaar zit. Ik heb er hier een aantal gehad, die ik het refoamen niet meer waard vond nadat ik zag hoe ze in elkaar staken. Nauwelijks stevigheid in de kast, dun hout zonder enige vorm van verstevigingen, bij sommige waren de units ook maar samenraapsel met hoorntweeters die totaal niet afgestemd waren op de mid en bass unit. Het 'filter' bestond uit een enkele folie condensator die ergens tussen de flinterdunne bedrading hing. Tot slot was een stuk glaswol onlogisch geplaatst als demping. Deze types hadden vaak uiterlijke opsmuk in de vorm van zilver gespoten plastic roosters om het wat te laten lijken. Totaal niet vergelijkbaar met de hedendaagse Jamo's

Zeker niet om Jamo als merk af te kraken want ze hebben ook heel goede luidsprekers gebouwd en zeker de moderne die ik heb gehoord vond ik zonder uitzondering behoorlijk tot zeer goed en dat voor vriendelijke prijzen.

Wat dat betreft vind ik Jamo maar een vreemd merk.

Ik blijf erbij.. Ik vind ze fantastisch klinken en ben heel erg blij met mijn Jamo's  :wav:
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

455W30

En daar gaat het toch om  :wink:

Die Concert series lijken mij wel in orde, ik heb er slechts eens een klein boekenplank setje van gehad die hebben mij aangenaam verrast.

Ik had het meer over dit soort jamo speaker, willekeurige van internet maar dat steekt voor geen meter in elkaar.


thanatos

Citaat van: TurboMarco op mei 10, 2017, 13:27:18
Voor zover dat ik weet hebben alleen de Concert 8 en 11 Excel drivers .

Yup, de laatste uit die serie, monitor en vloerstaander.

Marvin

Zulk soort hebben we nog aan boord gehad op een mijnenjager. 4x met twee stuks Denon versterkers 200w per kanaal aan een mengpaneel. Dat kon behoorlijk rammen....!!! Zonder hoorntweeter wel zo'n rooster voor het hoog en middentoon.

geoffreyvanvugt

Citaat van: TurboMarco op mei 04, 2017, 12:51:46
De drivers die Jamo voor deze serie gebruikt komen van Seas ,de woofers zijn 8 Ohm nominaal ,en de tweeters zijn 6 Ohm nominaal .
Het idee van de twee tweeters gaat het hem nooit worden ,want het word dan 12 Ohm in serie of 3 Ohm parallel.
Twee van die woofers kan dan wel weer heel goed ,maar dan dien je een compleet nieuw filter te ontwerpen + dat je de kastinhoud dient te verdubbelen .

Ik wil ook 2 x woofer doen en 1x tweeter. Waar zou ik een filter kunnen vinden? En is het echt nodig om 2x zoveel inhoud in de kist te hebben met 2 woofers? Waar heb je de technische specs van de losse speakers vandaan TurboMarco?
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

Marvin

Ik zou eens bij speakerland binnen wandelen en je daar van informatie laten voorzien. Daar hebben ze alles, weten heel veel. Kortom, zoek is zo'n winkel op.

geoffreyvanvugt

Citaat van: marvin op augustus 30, 2017, 15:40:05
Ik zou eens bij speakerland binnen wandelen en je daar van informatie laten voorzien. Daar hebben ze alles, weten heel veel. Kortom, zoek is zo'n winkel op.

Ik ga binnenkort even naar Audiolab. Dat ligt 9km bij mij vandaan en is een speakerbouwer. Die weet vast wat ik moet doen en misschien heeft hij de benodigde materialen.

https://www.audiolab.nl/
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

geoffreyvanvugt

Dit zijn de filter,  tweeter en de 2 woofers die ik wil gaan gebruiken om mijn custom center te maken.







Ik heb Audiolab gebeld en die zei dat er geen filter bestond om ze naar 6 Ohm te brengen. :-o
Ik snap niet heel veel van deze technische regeltjes dus lach me niet uit als ik rare vragen stel.

Alle speakers zijn dus 8 Ohm, toch? Normaal heeft de Concert II dus 1 woofer en 1 tweeter van 8Ohm aan dit filter hangen. Wat gebeurt er met de Ohm als ik dus 2 woofers en 1 tweeter hier op aansluit?
Audiolab had het erover dat ik dan de 2 woofers in serie zou moeten aansluiten. Dus dan worden de woofers 16 Ohm, toch?
In de Concert V zitten ook 2 woofers en 1 tweeter aangesloten op waarschijnlijk een iets andere filter mag ik aan nemen. Hoe kan het dan dat de Concert V 6Ohm is. Dan zijn er toch wel filters die dit kunnen?
De bekisting wordt geen probleem.
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360

geoffreyvanvugt

Laat maar.. :eerie:

Ik heb net met Speakerland gebeld en het is niet een "zomaar iets" projectje. Er is inderdaad geen filter hiervoor. Dat zou ontworpen moeten worden.Tenzij ik aan een Concert V filter zou kunnen komen.
Het gaat mij niet om het geluid. Dat zal niet veel veranderen. Maar meer om de optiek omdat ik nu de roosters voor mijn Concert Vtjes heb gemaakt.

Ik ga het anders doen om de optiek toch zo te krijgen zoals ik het wil.
Ik ga dus een zelfde kist maken met dezelfde literinhoud. Maar met de poort aan de voorkant.
Dus dan krijg ik een poort/woofer/tweeter uiterlijk. Woofer in het midden en poort en tweeter aan weerskanten daarnaast. De afwerkingsrand van poort gaat natuurlijk dan dezelfde diameter krijgen als de tweeter.
Als dit niet lukt heb ik natuurlijk altijd mijn bestaande "center"nog. Een nieuwe kist maken kan geen kwaad.
Marantz SR7011
Marantz PM7003
Sony UBP-X800
Pro Ject Debut III Esprit
Dune HD Solo Lite

Front - Jamo Concert VII
Surround - Jamo Concert V
SurroundBack - Jamo Concert V
Center - Jamo Concert II​​
Height Front/Back - Jamo 28
Subwoofer - Jamo Sub 360